Hej forumet, min släkting har en lägenhet i en förening där de behöver öka intäkterna både avgiftshöjningar men även andra kreativa förslag kommer på årsstämmen, bl a någon som föreslår att föreningen skall ta en uthyrningsavgift på 10% av ett BB (idag 2,5%) för att bättra på ekonomin när någon vill hyra ut i 2:a hand. Finns det någon praxis för detta ? jag tycker 10% låter orimligt högt och har tidgare sett antingen fasta belopp typ 500 eller 1000 kronor, men det här känns helt fel. Vad kan hon göra för att stävja detta ?
 
Bostadsrättslagen säger att man max får ta 10% av ett prisbasbeloppp. Så jag antar att det är därför man föreslår just den nivån.

Om det sedan är vettigt kan diskuteras.

Avgiftsgränsen är per år, om uthyrningen är kortare än ett år skall avgiften jämkas motsvarande.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
C
Angående praxis är min bild är att många föreningar tog in uthyrningsavgiften i sina stadgar när möjligheten infördes i lagen, inte minst eftersom andra lagändringar ändå tvingade igenom uppdatering av stadgarna. Där speglar man normalt lagen och ger alltså utrymme att ta ut upp till 10% av PBB.

Sen är det en annan fråga hur det tillämpas, men även där är min bild att det normala är att man i praktiken tar ut maximal avgift.
 
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Tack det könde jaginte till, men då är det fullt rimligt.
 
Jag hittar detta så de är 10% av ett prisbasbelopp inte av avgiften.
 
  • Mobilskärm visar Google-sökresultat, sökning om uthyrningsavgift, svensk text, mörkt läge aktiverat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja tack för det, ingenting att ifrågasätta då - klart och tydligt. :)
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.