4 981 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
,Sambolagen (en massa frågor)
Bra jobbat Fredde!
Inger: Jag fortsätter varna för hemmagjorda testamenten.
Problemet är INTE att man vet att medmänniskor är "räviga". Problemet är att du INTE vet det i förväg. Dessutom kan testamenten vara så tvivelaktiga att man på goda grunder kan ifrågasätta om de uttrycker testators "sista vilja", eller att han var "vid sina sinnes fulla bruk".
Om vi istället hade ett entydigt register för testamenten skulle vi slippa 99,9 procent av alla arvstvister. De skulle bli lika sällsynta som ägarlösa fastigheter. Med obligatorisk inskrivning av testamenten på tinget skulle till och med jag våga pilla ihop ett själv. Då skulle man nämligen med vändande post från tinget få kvitto på att testamentet var giltigt (eller ogiltigt). Lika smidigt som en lagfart!
Dessutom skulle vi slippa få dödsboets egendom fryst sex månader efter bouppteckningen. Idag tvingas man vänta så länge med arvskiftet eftersom testamentet först måste vinna laga kraft.
Inger: Jag fortsätter varna för hemmagjorda testamenten.
Problemet är INTE att man vet att medmänniskor är "räviga". Problemet är att du INTE vet det i förväg. Dessutom kan testamenten vara så tvivelaktiga att man på goda grunder kan ifrågasätta om de uttrycker testators "sista vilja", eller att han var "vid sina sinnes fulla bruk".
Om vi istället hade ett entydigt register för testamenten skulle vi slippa 99,9 procent av alla arvstvister. De skulle bli lika sällsynta som ägarlösa fastigheter. Med obligatorisk inskrivning av testamenten på tinget skulle till och med jag våga pilla ihop ett själv. Då skulle man nämligen med vändande post från tinget få kvitto på att testamentet var giltigt (eller ogiltigt). Lika smidigt som en lagfart!
Dessutom skulle vi slippa få dödsboets egendom fryst sex månader efter bouppteckningen. Idag tvingas man vänta så länge med arvskiftet eftersom testamentet först måste vinna laga kraft.
Hur ett testamentesregister skulle kunna se ut i framtiden bestämmer förstås bara politikerna som sitter i vår riksdag. Däremot vet jag att folk på RSV funderar i de här banorna; ett smidigt generellt system av obligatorisk registrering, där ev formfel måste "rättas" innan dokumentet blir giltigt. I förskott.
Om någon testamenterar bort en bil eller plasma-TV, som kan ha gå sönder eller bli bortbytt innan man dör blir möjligen en källa till framtida förtret. Men i stort sätt alla tänkbara formfel elimineras. Precis som med lagfarterna.
Beträffande din andra fråga om lagakraftvinnande: OM samtliga dödsbodelägare skriftligen lämnar sitt samtycke till testamentets giltighet och innebörd har man avsagt sig möjligheten att klandra testamentet. Om någon enda dödsbodelägare INTE accepterar testamentet finns möjligheten kvar för honom/henne att klandra. Tiden för sådan klandertalan förfaller sex månader efter bouppteckningen.
Delgivningens syfte är att säkerställa att alla dödsbodelägare beretts tillfälle att närvara vid bouppteckningen, så att DEN blir giltig. Inget annat.
Om någon testamenterar bort en bil eller plasma-TV, som kan ha gå sönder eller bli bortbytt innan man dör blir möjligen en källa till framtida förtret. Men i stort sätt alla tänkbara formfel elimineras. Precis som med lagfarterna.
Beträffande din andra fråga om lagakraftvinnande: OM samtliga dödsbodelägare skriftligen lämnar sitt samtycke till testamentets giltighet och innebörd har man avsagt sig möjligheten att klandra testamentet. Om någon enda dödsbodelägare INTE accepterar testamentet finns möjligheten kvar för honom/henne att klandra. Tiden för sådan klandertalan förfaller sex månader efter bouppteckningen.
Delgivningens syfte är att säkerställa att alla dödsbodelägare beretts tillfälle att närvara vid bouppteckningen, så att DEN blir giltig. Inget annat.
Inger, det vore kul om du kan berätta för oss andra EXAKT vad i Ärvdabalken som "tvingar" bröstarvingar att avstå deras (lagstiftade) rätt att klandra ett testamente.
Allt som över huvud taget LIKNAR ett testamente ska bifogas bouppteckning till RSV. Det enda dödsbodelägarna MÅSTE intyga till RSV är att de tagit del av "testamentet". INTE att de godtagit det.
Det svenska testamentssystemet är förresten unikt. Omvärlden tycker detta är ungefär lika lustigt som en Norgevits (typ "De dumma svenskarna, och deras galna små papperslappar)...
;D
Allt som över huvud taget LIKNAR ett testamente ska bifogas bouppteckning till RSV. Det enda dödsbodelägarna MÅSTE intyga till RSV är att de tagit del av "testamentet". INTE att de godtagit det.
Det svenska testamentssystemet är förresten unikt. Omvärlden tycker detta är ungefär lika lustigt som en Norgevits (typ "De dumma svenskarna, och deras galna små papperslappar)...
;D
Nej, varken bröstarvingar eller arvingar kan "tvingas" att godta ett testamente. Däremot kan de frivilligt göra det.
Beträffande "affärsidén" är den inte alls min egen. Den härrör från RSV Efter avskaffad arvs-/gåvoskatt hör saken mer hemma hos domstolsverket, tycker alltså de som idag registrerar varenda testamente (tillsammans med bouppteckning). Dessutom är försäkringsbolagen skäligen trötta på alla solkiga klandermål. Rättsskydd kostar nämligen branschen en hel del.
Beträffande "affärsidén" är den inte alls min egen. Den härrör från RSV Efter avskaffad arvs-/gåvoskatt hör saken mer hemma hos domstolsverket, tycker alltså de som idag registrerar varenda testamente (tillsammans med bouppteckning). Dessutom är försäkringsbolagen skäligen trötta på alla solkiga klandermål. Rättsskydd kostar nämligen branschen en hel del.
Vilken långkörare det blev av min enkla fråga ;D
Vi kommer att ta kontakt med en advokat/jurist som kan hjälpa oss.
Ska kolla med banken om de kan fixa det. Borde ju ligga i deras intresse åxå tycker man
Vi kommer att ta kontakt med en advokat/jurist som kan hjälpa oss.
Ska kolla med banken om de kan fixa det. Borde ju ligga i deras intresse åxå tycker man
Klicka här för att svara