875 läst ·
7 svar
875 läst
7 svar
ytbesiktning?
Skulle egentligen flyttat in i huset förra veckan men nu är det försenat och slutbesikning kan inte bli förrän om två veckor. Kan man beställa ytbesiktning då om man behöver komma in i huset tidigare? Vem beställer eller gör den då? Flyttar man in i huset efter ytbesiktningen? Om nu inte det går flyttar man in efter slutbesiktningen? Om det blir massa anmärkningar där, kan man flytta in i varje fall? Känner lite stress då vi bor på övertid i lägenheten...
Fram till slutbesiktningen har entreprenörerna/husleverantören fullt ansvar för huset. De är ansvariga om något blir stulet, börjar brinna etc.
Självklart så är det då svårt för dem att ge er klartecken på att flytta in eftersom deras försäkringsbolag inte ser med blida ögon på sådant.
Bästa alternativet för er, om ni vill komma in tidigare är att lägga slutbesiktningen tidigare trots att det då kommer att bli en hel massa fel och brister.
Då tar ni över ansvaret för huset på er hemförsäkring istället.
Självklart så är det då svårt för dem att ge er klartecken på att flytta in eftersom deras försäkringsbolag inte ser med blida ögon på sådant.
Bästa alternativet för er, om ni vill komma in tidigare är att lägga slutbesiktningen tidigare trots att det då kommer att bli en hel massa fel och brister.
Då tar ni över ansvaret för huset på er hemförsäkring istället.
Nej, detta är inte något bra alternativ! Det är ju f.ö. besiktningsmanen som avgör om entreprenaden som skall godkännas och är det för många fel kanske han inte gör det.volvo skrev:
Då kan beställaren likaväl inte ta över.
Skall absolut inflyttning ske före slutbesiktning bör man göra någon form av ytbesiktning för att vid slutbesiktningen kunna fastställa vilka skador beställaren ev. själv orskat under inflyttning/boende. En sådan besiktning gör lämpligen beställaren och entreprenören gemensamt (kollar om det finns några synliga skador före inflyttningen helt enkelt).
Ett annat alternativ är att ev. sådana skador sker på entreprenörens risk då ju han slipper undan med ersättning för för sent överlämnande.
Ett tredje alternativ är helt enkelt att flytta till ett tillfälligt boende som entreprenören betalar då han inte blivit klar i tid, om nu förseningen verkligen beror på honom.
Att flytta in innan man har en gällande försäkring är absolut inget att rekommendera!carlssoni skrev:Skall absolut inflyttning ske före slutbesiktning bör man göra någon form av ytbesiktning för att vid slutbesiktningen kunna fastställa vilka skador beställaren ev. själv orskat under inflyttning/boende.
Ett tredje alternativ är helt enkelt att flytta till ett tillfälligt boende som entreprenören betalar då han inte blivit klar i tid, om nu förseningen verkligen beror på honom.
OK så länge skadorna är något litet märke på ytskikten, men vad händer om det brinner? Huset är ju inte besiktigad och kan ha sådana fel som gör att den inte fåt lova att användas innan felen åtgärdats. En ojordad elanläggning, felkopplade installationer kan innebära livsfara!
Tredjealternativet, att låta huset bli klart, är det allra bästa för alla.
Moderator
· Stockholm
· 57 795 inlägg
Det är aldrig bra att sätta sig i en situation där man är helt beroende av att huset är klart på en bestämd dag. Då finns det risk att man överser med fel och brister vid övertagandet som man annars inte skulle acceptera, bara för att få flytta in.
Ställ in er på ett annat temporärt boende, eller diskutera med er hyresvärd om det går att förlänga ytterliggare. Diskutera sedan med byggaren om ersättning för detta temporära boende.
Ställ in er på ett annat temporärt boende, eller diskutera med er hyresvärd om det går att förlänga ytterliggare. Diskutera sedan med byggaren om ersättning för detta temporära boende.
Tack för svaren! Vi fick slutbesiktning om två veckor och förlängning på lägenheten. Hoppas besiktningen går bra! Det är väl lika bra att ställa sig in på att detta kan ta tid för jag vill inte ha massa problem senare för att jag är stressad just nu!
Risken för skador, exempelvis brand, inbrott m.m. ligger på entreprenören fram till dess entreprenaden överlämnats vid en godkänd slutbesiktning. Från denna tidpunkt skall beställaren ha en gällande försäkring för objektet.volvo skrev:[quote author=carlssoni link=1133780351/0#2 date=1133887094]
OK så länge skadorna är något litet märke på ytskikten, men vad händer om det brinner? Huset är ju inte besiktigad och kan ha sådana fel som gör att den inte fåt lova att användas innan felen åtgärdats. En ojordad elanläggning, felkopplade installationer kan innebära livsfara!
Jodå, visst har entreprenören ansvaret för att försäkra huset till slutbesiktningen, det framgick av mitt tidigare svar.
Men när man flyttar in så tar man ju med sig bohag som nomalt sett täcks av hemförsäkringen. Detta bohag omfattas ju inte av entreprenörens byggförsäkring.
Dessutom kan det ju, som jag tidigare skrev, finnas sådana fel på huset som gör att det är olämpligt att bo i innan felen är åtgärdade.
Men när man flyttar in så tar man ju med sig bohag som nomalt sett täcks av hemförsäkringen. Detta bohag omfattas ju inte av entreprenörens byggförsäkring.
Dessutom kan det ju, som jag tidigare skrev, finnas sådana fel på huset som gör att det är olämpligt att bo i innan felen är åtgärdade.
Klicka här för att svara
