Byggahus.se

Stambyte

1. M
    Medlem · 4 inlägg

MissBeccis

Medlem
    Vi har stambyte i vår lägenhet för tillfället (bostadsrätt) och har själva valt att bo i en annan lägenhet under tiden då vår etta är obebolig. Detta bekostar vi själva.
    Byggföretaget som har hand om stambytet har behandlat vår lägenhet med noll respekt samt att arbetet utförs dåligt. Tex har de arbetat helger utan vår tillåtelse, lämnat köksfönstret öppet under helgen (vi bor dessutom på markplan!), rökt i lägenheten och tjafsat emot grannar som påpekat att de inte fick göra det, använt vår lägenhet som förråd, inte städat upp damm och smuts efter bilningen, vilket innebär att lägenheten ser ut som en soptipp, trampat på vår post, repat vår badrums- och ytterdörr, stängt av elen till frys och kyl så mögel uppstått och mat förstörts, tagit el från vår lägenhet etc.
    Inte förrän idag förstod vi riktigt hur illa det är, och jag har skrivit ett långt brev till byggföretaget, ett företag som på något sätt är inblandade i hur allt skötts, vår vice värd samt våra grannar. Har även mailat förbundsjuristen.

Har någon annan varit med om liknande? Vad hände, hur gjorde ni?
    Vad kan jag göra mer, finns någon annan instans där vi kan klaga?
    Har hört talas om Justitieombudsmannen, har han/hon något med detta att göra, eller gäller Konsumentverket i detta fall?
    Tips och råd tas tacksamt emot!

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 014 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Stambyte

Jag tror att du bör ställa anspråk mot föreningen i första hand, sedan får dom ta det med byggaren.

Nu antar jag att det ha´ndlar om ett stambyte beställt av föreningen.

Det ni då kan kräva ersättning för, är skador som uppstått, och ev städning. Att byggfirmnan slarvat med låsning etc, och rökt i lägenheten har ni nog svårt att få ersättning för.

3. E
    Medlem · 170 inlägg

ejoakim

Medlem

Precis som Hempularen skriver, det är ju Bostadsrättsföreningen som har beställt arbetet. Det borde verkligen ligga i deras intresse att detta inte fortgår och att ni får ersättning.

Knacka på hos ordföranden och berätta vad som har hänt, var inte konfronterande utan försök få med styrelsen på "din sida".

Om det inte skulle ske bättring från byggaren så får du och styrelsen titta på avtalet tillsammans och se vad som är avtalat om skadestånd. Vad som står eller inte står där i avgör hur man bör gå vidare.

4. B
    Medlem · 5 828 inlägg

Kontakta advokat! Om skadorna uppgår till mer än ett halv basbelopp ska fallet INTE avgöras som mindre värdemål (där varje part alltid bär sin egen rättegångskostnad). I och med detta kan du sannolikt få rättshjälp mha din hemförsäkring.

Förbundets jurist är inte självklart ojävig. Därför ska du ta hans/hennes svar med en nypa salt. I händelse av tvist mellan dig och din förening kan du plötsligt stå öga mot öga med juristen som din morpart. Därför ska du snarast skaffa ett ombud, som utan lojalitetskonflikt kan företräda DINA intressen.

5. A
    Medlem · 52 inlägg

Ankipanki

Medlem

Justitieombudsmannen kontrollerar att myndigheter följer gällande lagstiftning, så han har inte ett smack med detta att göra. Däremot kan du vända dej till Allmänna reklamationsnämnden.

När jag bodde i bostadsrätt för en massa år sedan bytte föreningen stammar, renoverade badrummen och fixade till fönstren. Hantverkarna var riktiga klåpare som repade duschväggen och spräckte fönstren. Jag vände mej både till styrelsen (som jag iofs var vice ordförande i) och till byggfirman, och dom åtgärdade allt utan snack. Att dom sedan spräckte även dom nya fönstren är en helt annan historia... (dom byttes också utan diskussion)!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.