Byggahus.se

Besittningsskydd??

1. P
    Medlem · 548 inlägg
    Har en liten fråga.
    Tänk om jag hyr ut ett hus till ett par med ett litet barn.
    I kontraktet så står det angående besittningsskyddet att parterna skall i särskilld upprättad handling träffa sådan överenskommelse som avses i 12kap45§andra stycket jordabalken. Hyresavtalets giltighet är beroende av att överenskommelsen godkännes av hyresnämden före hyresgästens inflyttning.
    Något sådan handling finns ej. Mne hyresgästen är redan inflyttad.
    Kontraktet är ej tidsbestämt men fortlöper med en månads uppsägning.

Nu till min fråga , har hyresgästen besittningsskydd även om jag säger upp avtalet?
    Om jag tidsbestämmer avtalet, hjälper detta?

2. P
    Medlem · 548 inlägg

Re: Besittningsskydd??

Har läst någonstans att det där med 2 årsgräns är när man hyr ut i andrahand och när man hyr ut i förstahand så börjar besittningsskyddet efter dag 1.
    Undrar om det stämmer.

3. H
    Moderator · Stockholm · 42 804 inlägg

hempularen

Moderator

Tror att du har rätt om en dag.

Men om vi pratar om en villa, så är besittningsskyddet svagare, vet inte exakt varför. Men besittningsskyddet är ju aldrig absolut. Det finns (tror jag) ett villkor, att om hyresvärden har större behov av bostaden än hyresgästen så "vinner" värden.

I ett flerfamiljshus så är det svårare för en hyresvärd att motivera att han har behov av just DIN lägenhet. Men om jag äger en villa saom jag har för avsikt att bosätta mig i. så tror jag att det är lättare att hävda mitt behov som ägare.

En sådan process kan dock troligen bli ganska långdragen, har man ett avtal om att besittningsskyddet skall vara satt ur spel, så tror jag att det i princip bara är att begära handräckning för att få ut hyresgästen om han inte flyttar frivilligt.

4. P
    Medlem · 548 inlägg

Men det hjälper alltså inte med ett tidsbestämt hyreskontrakt?
    Alltså låt oss säga att man hyr ut huset från mars i år till april nästa år. Och om kontraktet inte sägs upp så förlängs det med ett halvår.
    Om man då säger upp kontraktet i god tid har då hyresgästen fortfarande besittningsskydd?

5. H
    Moderator · Stockholm · 42 804 inlägg

hempularen

Moderator

Osäker, men jag tror att tidsbestämda kontrakt normalt kombineras med bortskrivning av besittningsskydd.

Antar att det framförallt har med tidsaspekten att göra. Om det finns en bortskrivning av besittningsskyddet, så är bostaden "din" i samma ögonblick som kontraktet slutar gälla. Dvs en kvarboende hyresgäst kan skickas ut ungefär som en inbrottstjuv. Om det finns ett besittninsskydd att hävda så kan hyresgästen bo kvar tills han/hon förlorar besittningsskyddet i domstol.

6. S
    Medlem · 206 inlägg

skane67

Medlem

Jag hade sett till att få ett avtal på plats och godkänt av hyresnämnden så snart som möjligt, antar att alla är överens om detta fnv.

Besittningsskyddet är starkt i Sverige och om det blir tvist i frågan, blir det säkert långdraget, hur det sen slutar vet du ju då.

Fixa avtalet!

7. F
    Medlem · 823 inlägg

Det är som vanligt precis som hempularen skriver ;)

Besittningsskyddet som anges omvänt i JB 12:46 första stycket 6.

Där anges att förlängning inte är nödvändig om: avtalet avser en lägenhet i en- eller tvåfamiljshus och upplåtelsen inte ingår i affärsmässigt bedriven uthyrningsverksamhet samt upplåtaren har sådant intresse att förfoga över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta.

Lycka till! :) :) :)

8. P
    Medlem · 548 inlägg

Så summan är att jag inte behöver avtala bort besittningskyddet om hyresavtalet är tidsbestämt på ovan angivna sätt. Fast hyresgästen kommer bo mer än ett år i huset.
    Besittningsskyddet gäller alltså inte?

Har ni någon länk till lagtexten så är jag väldigt tacksam.

" samt upplåtaren har sådant intresse att förfoga över lägenheten att hyresgästen skäligen bör flytta."
    Innebär?
    Om hyresvärden skall sälja huset, räcker det?

9. P
    Medlem · 548 inlägg

Precis, och nu blir ju detta förstahandsuthyrning, alltså blir besittningsskyddet ännu starkare.
    Verkar som om man får ta kontakt med en jurist.

10. S
    Medlem · 206 inlägg

skane67

Medlem

Ta kontakt med hyresnämnden, de har färdiga avtal för detta, helt gratis!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.