Byggahus.se

Svart/vitt

1. C
    Medlem · 484 inlägg

Canuto

Medlem
    Hej,
    Jag hade tänkt att anlita polacker for mitt husbygge. Dom vill ha 100 kr/timme.
    Nu vill jag att det hela skall vara vitt. Hur gör jag? Betalar de 100 kronorna till byggarna och sedan betalar skatten på deras lön till skatteverket? Är det OK att göra så?
    Finns det ev. andra avgifter man måste betala för att det hela skall vara inom lagens råmärken? ::)
    Det är ett bygge i helt privat regi.

2. saturnus
    Medlem · M · 3 679 inlägg

saturnus

Medlem

Re: Svart/vitt

Är nog lugnast att du tar ett snack med skatteverket, dom har en rad förslag för sådana förhållanden. Om det är ett anställningsförhållande Du tänkt dig, blir det tal om arbetsgivarkostnader, försäkringar.
    Det är väl detta som gör att folk hellre betalar svart, men om det händer något......
    eller en skada på huset visar sig efter 1 år, då vill kanske någon se vilka kostnader du haft.
    Kan kanske vara bra till fastighetstaxeringen= låg kostnad

3. yonna
    Medlem · Österlen · 6 827 inlägg

yonna

Medlem

saturnus förslag till kontakt med skattemyndigheten är väldigt vettigt. Det är extra viktigt att arbetsgivareavgift och försäkring tecknas, att du betalar in skatten för dem. Byggarna måste jobba med säkra byggnadsställningar etc - i annat fall kan du bli ansvarig som byggherre och riskera att facket står där vid grinden och morrar. Skall grabbarna få 100 kr netto i handen och du stå för alla andra kostnader (inkl bl a semesterersättning) blir det visserligen billigare än en inhemsk byggare - men inte så där våldsamt mycket billigare.

Det bästa ur alla aspekter är att byggarna startar egen firma.

Vad får en byggare - exempelvis murare - ut netto i handen idag?

En låg produktionskostnad påverkar inte fastighetstaxeringen - den baseras på fastighetens placering jämte standard och hur fastigheter värderas i området du bygger.

4. L
    Medlem · Skåne · 225 inlägg

larsg

Medlem

Det bästa är om polackerna registrerar sig som egna företagare och ansöker om F-skatt. Då betalar de sin egen skatt och problemet är löst för din del. Det är enklare för dem att få F-skatt än för dig att registrera dig som arbetsgivare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.