1 366 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
vem betalar?
I vårt kontrakt står att all golvläggning och målning ingår med max 110000 kr. Nu tar målaren och golvläggaren betalt betydligt mer än vad detta beloppet medger. Vem är det då som betalar mellanskillnaden? Vi har totalentreprenad. Vad är rimligt? Vi har valt vävtapeter och färg, betalt golv och klinkers själva och huset är cirka 160kvm stort.
Har ni medvetet gjort några val som ni blivit underrättade om är dyrare än grundförslaget?
Har ni fått reda på tidigare att det kommer att bli dyrare med en motivering om varför?
Om inte så måste den ni skrivit avtalet med stå för sitt pris!
Kolla konsumenttjänstlagen!
Har ni fått reda på tidigare att det kommer att bli dyrare med en motivering om varför?
Om inte så måste den ni skrivit avtalet med stå för sitt pris!
Kolla konsumenttjänstlagen!
Förlåt, men en dum fråga kanske :-/
Det står "all golvläggning och målning ingår med max 110000 kr", alltså kan det ju tolkas som att allt över det beloppet ska ni betala. En "tankevurpa" kanske?
Vi bygger med Götenehus, och där finns 50.000 avsatt för kök i grundpriset och formuleringen är just att kök ingår med max 50.000. Vi kommer tyvärr att överskrida den budgeten...
Kolla vad det verkligen står i kontraktet. Men sedan ska ni ju ha gått igenom priset på avropet, så det verkar lite underligt att det nya priset dimper ned utan "förvarning".
Lycka till!
Det står "all golvläggning och målning ingår med max 110000 kr", alltså kan det ju tolkas som att allt över det beloppet ska ni betala. En "tankevurpa" kanske?
Vi bygger med Götenehus, och där finns 50.000 avsatt för kök i grundpriset och formuleringen är just att kök ingår med max 50.000. Vi kommer tyvärr att överskrida den budgeten...
Kolla vad det verkligen står i kontraktet. Men sedan ska ni ju ha gått igenom priset på avropet, så det verkar lite underligt att det nya priset dimper ned utan "förvarning".
Lycka till!
Jag tycker att det bara går tolka på ett sätt: Ni betalar allt utöver de 110.000:-jezzica skrev:I vårt kontrakt står att all golvläggning och målning ingår med max 110000 kr. Nu tar målaren och golvläggaren betalt betydligt mer än vad detta beloppet medger. Vem är det då som betalar mellanskillnaden? Vi har totalentreprenad. Vad är rimligt? Vi har valt vävtapeter och färg, betalt golv och klinkers själva och huset är cirka 160kvm stort.
Problmet är att det inte varit något avrop.
Som jag förstod kontraktet så var det så att vi skulle betala tillägg om vi ville ha något utöver standard och att det skulle dras av 110000 om vi valde att måla och fixa golven själva. Kruxet som har blivit nu gör ju att man har noll kontroll vad slutnotan kommer att bli. Vi har ju ingen aning om vad dessa saker kostar. Kunde man då inte åtmindstonde begära en realistisk produktionskalkyl innan man började bygga? Frågan är om man kanske skulle vända sig till någon jurist som kan lusläsa kontraktet innan man betalar mer än de 110000 kr?
Som jag förstod kontraktet så var det så att vi skulle betala tillägg om vi ville ha något utöver standard och att det skulle dras av 110000 om vi valde att måla och fixa golven själva. Kruxet som har blivit nu gör ju att man har noll kontroll vad slutnotan kommer att bli. Vi har ju ingen aning om vad dessa saker kostar. Kunde man då inte åtmindstonde begära en realistisk produktionskalkyl innan man började bygga? Frågan är om man kanske skulle vända sig till någon jurist som kan lusläsa kontraktet innan man betalar mer än de 110000 kr?
Man har en schablon att gå efter vad gäller 110` contra 160kvm. Förmodar att man valt det allra enklaste material som går att finna, för att siffrorna skall fungera i verkligheten. Det bästa i ett sådant förhållande borde vara att själv utföra jobben, och då använda de avdragna 110`till att inhandla det material man önskar. Ni får vara tuffa i er förhandling med byggbolaget, ni kan be dom speca upp timmarna för golv-läggaren resp. målaren och vilken timpeng dom räknat på.
Men ändå verkar det som hussäljare har ett övertag i sin kundrelation, så det gäller nog att inte vara för angelägen, eller i vart fall, inte visa detta.
Men ändå verkar det som hussäljare har ett övertag i sin kundrelation, så det gäller nog att inte vara för angelägen, eller i vart fall, inte visa detta.
Klicka här för att svara