Byggahus.se

Felplacerad blandare mm - vad ska vi acceptera?

1. J
    Medlem · 1 inlägg

jnnt

Medlem
    Hej! Vi har anlitat en entreprenör för totalrenovering av badrummet pga en trasig golvbrunn. Föräkringsbolaget är inkopplat och entreprenören är samma firma som försäkringsbolaget anlitade för besiktning av skadan. De blev klara inom avtalad tid och det ser snyggt och prydligt ut förutom ett par saker:  
    1) Badkarsblandaren sitter snett (10 mm på blandarens bredd!) Den är också felplacerad (ca 20 cm från önskad placering.)
    2) Fallet mot golvbrunnen är dåligt. Det är faktiskt bakfall sista decimetern från brunnen.
    Nu vill de åtgärda felplaceringen av blandaren genom att sätta dit expandrar på båda anslutningarna, och på så sätt flytta blandaren sidledes. Det är inte något vi vill ha i ett nyrenoverat badrum!
    Jag har sagt att vi kan acceptera ekonomisk kompensation, om den står i paritet med vad det skulle kosta för dem att riva upp och göra om.
    Har någon nåt råd att ge? Vad är vi tvungna att acceptera?

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 192 inlägg

hempularen

Moderator

Re: Felplacerad blandare mm - vad ska vi acceptera

Nja.. Visst kan man påpeka för försäåkringsbolaget att det blivit fel. men vid en försäkringsskada så är det formellt du som anlitar byggfirman, och är byggherre. Försäkringsbolaget har inget ansvar för kvaliteten på det utförda arbetet.

Detta lärde jag mig den hårda vägen när en byggfirma lagade en vattenskada (försäkringsärende) hos min gamla mamma för ett antal år sedan. Dom lyckades först skapa en översvämning dagen före inflyttning efter den första skadan (sista skruven punkterade ett rör), 4 månader senare när dom lyckats sanera (och göra om hela badrummet igen) efter den "nya" översvämningen och det var dags för inflyttning igen, så lyckades dom än en gång att få till en översvämning, då visade det sig att dom hade aldrig bytt ut det avloppsrör som orsakat den ursprungliga skadan. Ytterligare några månaders sanering och nya byggnadsarbeten.

Det hela kostade iofs aldrig mer än den ursprungliga självrisken och ålsdersavskrivningar, men huset var obeboeligt under större delen av ett år. Försökte få försäkringsbolaget att ta ansvar för förseningen, utan framgång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.