16 220 läst ·
19 svar
16k läst
19 svar
Finns preskribtionstid för fakturor?
Du bör vara uppmärksam och checka bägge organisationsnumren i kombination med företagsnamnet. Detta behöver inte betyda att det är något skumt men man kan faktiskt aldrig vara nog försiktig. För min del hade jag samma knepighet men det var helt ok - företaget ombildades under byggnationstiden. Om du har en bra KA så hjälper han dig med detta.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Jag läste om nåt bilföretag som kursade, de hade visst kört med 2 företag och olika org nr, så en del hade betalat till fel org nr och blev av med bilen och/eller pengarna vilket det nu var. Försäljaren hade delat ut inbetalningar med det ur kundens synpunkt icke önskvärda org. numret.
Vad är egentligen problemet? Väntar ett företag med att skicka fakturan så är det ju jättebra. Under hela den tid du får behålla pengarna så tjänar du ränta och p.g.a. inflationen blir kostnaden för det du ska betala hela tiden mindre. Skulle det dröja över 3 år så får du ju som dessutom allt gratis
Så var nöjd istället, det kan ju inte bli bättre 
Det är inget problem
. Var bara nyfiken på vad som gäller. Efter att ha påminnt ganska tätt tidigare har jag nu gjort uppehåll. Jag ser det som ett litet experiment: Hur länge tar det innan säljaren städar skrivbordet? Men jag tror nog jag påminner igen om ett tag. Har inte samvete att låta bli att betala. Att bara sätta in pengarna på företagets konto, som någon föreslog, ser jag inte som ett alternativ. I det fallet skulle jag inte ha några papper som visar vad betalningen gäller, dvs inga garantier på varorna och inga möjligheter att ta upp det i en deklaration vid försäljning av huset. Har firman inte lyckats få iväg en faktura skall jag nog inte lita på att dom skulle få iväg ett kvitto på en betalning heller.
Klicka här för att svara