3 275 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Vems ansvar efter betald faktura?
Har arbetet utförts under åberopande av ABS 05 skall en slutbesiktning och avlämnande av arbetet ske när det är färdigt. Fram till dess har entreprenören ansvar för de skador som uppstår på entreprenaden.
Den omständigheten att betalning skett löpande har ingen betydelse vad gäller ansvaret för utfört arbete.
Den omständigheten att betalning skett löpande har ingen betydelse vad gäller ansvaret för utfört arbete.
Hur betalning har skett kan ju knappast ha någon relevans. Det enda är ju om det finns ett avtal på något sätt som knyter betalningarna till besiktningsprotokoll eller godkännande. I så fall kan man väl möjligen hävda att det är 'godkänt' eftersom betalning har skett.
Att ett jobb är betalt eller inte har ju inget med ansvaret för utförandet eller hantering därefter.
Att ett jobb är betalt eller inte har ju inget med ansvaret för utförandet eller hantering därefter.
carlssoni skrev:Har arbetet utförts under åberopande av ABS 05 skall en slutbesiktning och avlämnande av arbetet ske när det är färdigt. Fram till dess har entreprenören ansvar för de skador som uppstår på entreprenaden.
Den omständigheten att betalning skett löpande har ingen betydelse vad gäller ansvaret för utfört arbete.
Instämmer!
Dock händer det att man inte gör en regelrätt slutbesiktning.
Då kan man istället tolka det som att när beställaren betalat slutfakturan och inte har några klagomål så anses entreprenaden vara färdigställd och godkänd av beställaren.
Om rörläggarens åtagande var att anses som färdigt så skulle han överlämnat drifts- och skötselinstruktioner där det bla. framkommer att systemet måste tömmas på vatten om det finns risk för frysning.
Klicka här för att svara