Byggahus.se
Vi har köpt fritidshus där det finns ström i de flesta uttag, men inte i följande:
Taket i vardagsrummet (två uttag), taken i två av sovrummen (ett uttag vardera). Övrig ström i dessa rum fungerar utan problem, så det borde inte vara så enkelt som proppfel.

I frågeformuläret så sade säljaren att han inte misstänkte några elfel.
När vi var på visningarna så fanns det dock inga lampor i dessa uttag, om jag minns rätt.
Vi visste att det fanns el i dom andra uttagen i rummen, och förutsatte självklart att det fanns i takuttagen. Men när man själv "besiktigar" så går man ju inte runt med en taklampa i fickan. Eller är det just det man kanske måste göra...?

Alltså, som jag beskrivit problemet - har vi missat att kolla? Eller är detta ett dolt fel?

Tack / Stefan
 
Nu är det kanske inte klarlagt vad som är fel. Men det kan ju vara så att säljaren av någon anledning låtit koppla bort elen från dessa uttag. Det är alltså inte säkert att det överhuvudtaget är ett fel, dolt eller inte.

 
Uppenbarligen var det ju dock besiktningsbara problem... Därav inga dolda fel. Allt som går att upptäcka utan förstörande undersökning (borra hål el dyl) diskvalificeras automatiskt från "dolda fel"-listan.
 
Precis. Eftersom man kan komma åt dom lätt, kan det vara svårt att klassa dom dolda fel. Men å andra sidan, säljaren säger att det inte finns några elfel han känner till - när 4 takuttag inte fungerar... Säljaren har heller inte nämnt något om att han kopplat ur dessa.

Jag har inga större förhoppningar att få lagningen/rättkopplingen ersatt av säljaren, men när säljaren sagt att det inte finns några elproblem måste jag åtminstone undersöka möjligheten.

Tackar.
 
Jag tror att det bästa du kan göra är att för det första ta reda på vad det är för fel. Är de urkopplade? Har en mus gnagit av trådarna? Eller kan det helt enklet vara så att det finns en extra strömbrytare eller liknande tokigt (Dvs inget fel, ni har bara inte kommit på hur man tänder).

Personligen har jag lite svårt att förstå vad som skulle kunna vara fel om det inte är urkopplat eller en säkring har gått. Takuttag går liksom inte bara sönder.

Nästa punkt är att kontakta säljaren och höra med honom, kanske först lite undrande, och sedan ev. påpeka att han intygat att elfel inte finns (där beror ju givetvis argumentationen på vad som kommit fram). Kom ihåg att även om det är ett riktigt fel så är det inte säkert att säljaren kände till det. Hade det varit ett dolt fel så spelar det ingen roll om säljaren känt till det eller ej, men detta är knappasta ett dolt fel.

Försök att begära ersättning från säljaren, var MYCKET nöjda om ni får halva kostnaden ersatt.

Detta är inget som det är lönt att stämma någon för, även om det varit ett klockrent dolt fel, så bör man inte fundera i de banorna förrän man har fel i klassen 100 000 och uppåt. Är felet tveksamt så bör man kanske sätta gränsen vid miljonen. En process om dolda fel (eller fel i hus över huvudtaget) är mycket svår att vinna, och kostnaderna även om man har rättskydd i försäkringen blir astronomiska. Ovissheten om utgången får man leva med i ofta många år (typ 3- 8 år) medan de juridiska kvarnarna mal.
 
Bra förslag.
Jag har letat en del själv, men kan för lite om el, ska försöka få någon bekant att titta på't också innan jag tar dit elektriker. För oavsett så ska det ju fixas. :)

Jag har aldrig haft någon tanke på att dra det hela vidare rättsligt. Jag var mer nyfiken på hur man skulle klassa felet, och om det nu är trasigt, ha möjlighet till ersättning.

/ Stefan
 
Du tycks ju ha undersökt saken och kommit fram till att uttagen i taket inte fungerar men när du hänvisar till att övrig el i fungerar har du väl tänkt fel? Det är ytterst sällan som både tak- och vägguttag går på samma krets vad jag vet. Detta för att om den ena "ballar ur" skall man kunna använda den andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.