jag håller på att göra om en tvättstuga till bostadsrätt i en brf-förening i stockholm. någon som vet vad som gäller för ombildningen juridiskt och regler om detta? exempelvis ska föreningen nu låta räkna om andelsavgiften för alla lägenheter, vem ska betala den avgiften för att göra det? och vad gäller för att skriva ett överlåtelseavtal? det har inte gjorts ännu.

De administrativa kostnaderna runt detta är ju givetvis föreningens kostnad, däremot så bakas de ju in i det pris du dkall betala för lägenheten. men det krävs ju även stämmobeslut för att godkänna detta. Processen är lite småkomplicerad, och kostnaderna är stora. Jag vet inte i detalj vad som gäller.

Jag har följt din tråd lite tidigare. En fundering: Har det inte funnits något stämmobeslut om att detta skall ske? För styrelsen kan inte på eget bevåg bestämma att man skall skapa en ny bostadsrätt och överlåta till en viss person, i princip så måste den nya bostadsrätten säljas till marknadsmässigt pris, eller principerna för prissättning av den nya lägenheten.

hej och tack för svar! stämmobeslutet är redan klart. det är två lghter till som ska göras på vinden, men de är inte mina. så stämmobeslutet godkände dessa tre lokaler. jag tror priset är ganska marknadsmässigt. bygglovet är godkänt också. men det ska in bygganmälan också. men det var lite det jag tänkte ang processen, vad som ska skrivas i ett överlåtelseavtal etc. sånt kan jag inte så mycket om.

Normala överlåtelseavtal för bostadsrätter finns dels i bokhandeln, dels tror jag att det går att hitta på nätet.

Jag vet inte om ett sådant duger för en "förstaupplåtelse" som detta är fråga om. Om föreningen är med i någon centralorganisation typ HSB eller SBC så kan föreningen få hjälp med alla formaliteterna där (SBC tror jag tar lite betalt av sina medlemmsföreningar, för tjänster, hos HSB är sådant inbakat i årsavgiften). Sedan kanske du behöver några speciella formuleringar för din skull, typ bygglovsvillkor etc.

tob_ekl skrev:
hej och tack för svar! stämmobeslutet är redan klart. det är två lghter till som ska göras på vinden, men de är inte mina. så stämmobeslutet godkände dessa tre lokaler. jag tror priset är ganska marknadsmässigt. bygglovet är godkänt också. men det ska in bygganmälan också. men det var lite det jag tänkte ang processen, vad som ska skrivas i ett överlåtelseavtal etc. sånt kan jag inte så mycket om.
Jag har tidigare svarat på ett av dina inlägg och ärligt talat verkar du inte veta vad du håller på med. Bara det att du beskriver det som att det är du som gör detta är ett sakfel. Förmodligen är det föreningen elller vissa saker kanske ankommer på styrelsen såsom organ i vilken du endast har en röst (förutsatt att du är vald av stämman att vara ledamot).

Första gången UPPLÅTER bostadsrättsföreningen bostadsrätten. Vad som skall framgå av detta framgår av Bostadsrättslagen med kommentarer. Att upplåtelsen blir juridiskt korrekt är oändligt viktigt, i annat fall är samtliga överlåtelser OGILTIGA som därefter följer. Ex om utrymmet som upplåts belastas av nyttjanderätt såsom ex ett gemensamhetsutrymme.

I ditt fall rekommenderar jag dig att råda föreningen att anlita juridisk expertis inom detta område då det är mycket som kan gå fel och mycket som måste säkerställas innan ni går vidare. Bygglov kan vem som helst söka, det säger ingenting om ni exempelvis villkorsändrat gemensamhetsutrymmet mot eventuella kvarvarande hyresgäster (det är inte fritt för en fastighetsägare att ta bort dessa hur som helst.)

Frågan om andelstalens beräkning styrs av just er förenings stadgar så den frågan kan ju ingen här svara på. Normalt sett krävs endast enkel majoritet men det kan vara något annat inskrivet i era stadgar.

Tänk på ditt personliga skadeståndsansvar emot föreningen, fel eller försumlighet räcker för att du skall riskera att ligga pyrt till. Att du är lekman som åttagit dig ett för stort ansvar hjälper inte tyvärr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.