4 582 läst ·
4 svar
5k läst
4 svar
Om kommunen löser in fastigheten...
Om kommunen eller en annan myndighet bestämmer sig för att lösa in en fastighet, vad kan man då räkna med att få i ersättning? Vad utgår dom ifrån; taxeringsvärde, priset vid köp, ett sorts index eller vad???
Min kommun håller i detta nu på att planera för framtida järnvägsdraging genom staden (eller utanför), och det är ju inte utan att man blir lite less på att kanske behöva tvingas flytta... =(
Min kommun håller i detta nu på att planera för framtida järnvägsdraging genom staden (eller utanför), och det är ju inte utan att man blir lite less på att kanske behöva tvingas flytta... =(
Det är naturligtvis inte så att man får motsvarande taxeringsvärdet eller priset vid köp i ersättning. Man får garanterat minst marknadsvärdet på huset, och jag skulle tro att man får ett visst påslag också i och med att man tvingas till detta.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Som jag förstår det så brukar det inte vara en dålig affär att få sitt hus inlöst. Det kan ju vara trist ändå. Fast om det vore jag så skulle jag nog tycka det var värre att precis INTE få huste inlöst. Är ju inte så kul att ha en järnväg som närmsta granne.
Det man kan råka ut för är att när planerna är kända långt i förväg (låt säga att en korridor för ett motorvägsbygge planerats 25 år innan planerna väl kommer till skott), så kommer prisutvecklingen drabbas under hela den tid då osäkerhet föreligger.
Även om de då tycker att de ska lösa in huset för det marknadsvärde som gällde när beslutet fattades, plus lite extra, så kan man ju råka illa ut genom att marknadsvärdet hållits tillbaka långt innan beslutet fattades och det kan bli väldigt svårt att fastställa vad marknadesvärdet hade varit om planerna aldrig hade funnits.
Även om de då tycker att de ska lösa in huset för det marknadsvärde som gällde när beslutet fattades, plus lite extra, så kan man ju råka illa ut genom att marknadsvärdet hållits tillbaka långt innan beslutet fattades och det kan bli väldigt svårt att fastställa vad marknadesvärdet hade varit om planerna aldrig hade funnits.
Det verkar ofta som att kommuner går fram mer försiktigt och ödmjukt än staten och statliga verk i sådana här sammanhang.
Varför det? Jo, ofta försöker kommunen skaffa behövlig mark genom byte mot fastigheter man inte behöver. En myndighet som Banverket har inte sådana resurser. Dessutom äger kommunen lagstadgad förtursrätt på vissa överlåtna fastigheter. Sådana privilegier har inte staten.
Har du exempelvis en tomt på över 3000 kvm ska du därför vara försiktig vid eventuellt "släktköp" kommande år. Med sin förköpsrätt får kommunen nämligen chans att träda in i köparens ställe, på exakt samma villkor som denne.
Varför det? Jo, ofta försöker kommunen skaffa behövlig mark genom byte mot fastigheter man inte behöver. En myndighet som Banverket har inte sådana resurser. Dessutom äger kommunen lagstadgad förtursrätt på vissa överlåtna fastigheter. Sådana privilegier har inte staten.
Har du exempelvis en tomt på över 3000 kvm ska du därför vara försiktig vid eventuellt "släktköp" kommande år. Med sin förköpsrätt får kommunen nämligen chans att träda in i köparens ställe, på exakt samma villkor som denne.
Klicka här för att svara