Det kanske beror på om de har fakta som tyder på att uppgifterna redan borde varit inne. I samband med att du slutanmäler ett bygge så tror jag att man också är skyldig att anmäla förändringarna till skattemyndigheten "frivilligt". Om skattemyndigheten då ser att uppgifterna inte kommit in (de får kontrolluppgift från stadsbyggnadskontoret) så kan jag tänka mig att de skickar ut en påminnelse.
Annars kan de iofs var helkt orimliga med sina tider ibland. För många år sedan (bör vara preskiberat nu) när jag var ordf. i en brf. så valdes vi ut att svara på en statlig utredning. Vi fick 7 dagar på oss att mot vite skicka in statistikuppgifter (alltså inget normalt utan allmän nyfikenhet från utredningen), vi skulle fylla i ca 20 sidor blanketter vardera om över 200 lägenheter (Alla som nyligen hade bytt ägare). Efter lite undersökning kom vi fram till att viteshotet gällde bara att vi skulle skicka in, inget om kvalitén på uppgifterna. Vi fyllde i om en lägenhet och kopierade resten, ändrade bara på lägehetsbeteckning och ett par andra uppgifter.