7 468 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Vad får ett servitut innehålla rent lagligt
Hej
Jag undrar vad ett servitut får innehålla.
En granne vill röja och göra en park framför oss. Framför fyra fastigheter. Vi har inget emot det. MEN vi bor med en fantastisk utsikt och det har vi också betalt för.
Parken han vill bygga framför oss är ca 15 meter framför oss på samma höjd och sedan sluttar det nedåt i ca 30 m till havet.
I marklovet/bygglovet står det att han på höjden endast skall så gräs och lågt växande buskar.
MEN Hur vet man det, och vad är lågt. KAn man skriva ett servitut på en utsikt eller att träd och buskar inte får bli mer än 1,5 höga. Detta är en förutsättning för att vi skall godkänna lovet för parken..... Värdet på våra fastigheter skulle annars falla dramatiskt och vi skulle förlora utsikten....... Idag finns mest berg där uppe, så inget växer där utan marklov.....
Min fråga är, kan man skriva ett sådant servitut ?
OBS
Marken är prickad och får inte bebyggas med hus tills en ev, detaljplan kommer på plats..... vilket skulle ta 15-20 år med alla överklaganden som skulle följa med detta.
En granne vill röja och göra en park framför oss. Framför fyra fastigheter. Vi har inget emot det. MEN vi bor med en fantastisk utsikt och det har vi också betalt för.
Parken han vill bygga framför oss är ca 15 meter framför oss på samma höjd och sedan sluttar det nedåt i ca 30 m till havet.
I marklovet/bygglovet står det att han på höjden endast skall så gräs och lågt växande buskar.
MEN Hur vet man det, och vad är lågt. KAn man skriva ett servitut på en utsikt eller att träd och buskar inte får bli mer än 1,5 höga. Detta är en förutsättning för att vi skall godkänna lovet för parken..... Värdet på våra fastigheter skulle annars falla dramatiskt och vi skulle förlora utsikten....... Idag finns mest berg där uppe, så inget växer där utan marklov.....
OBS
Marken är prickad och får inte bebyggas med hus tills en ev, detaljplan kommer på plats..... vilket skulle ta 15-20 år med alla överklaganden som skulle följa med detta.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det är väl inte ett servitut då ?mijohans skrev:Hej
OBS
Ett servitut är ju om ngn har intressen på DIN mark.
Är detta allmän prickad mark som är hans så är det väl ett grannmedgivande som krävs ?
Möjligen kan du i det skriva ngn inlaga om att vissa saker skall ingå, som tex max 1.5. m höjd ?
/K
Jo, men visst skall man kunna skriva ett servitut att jag har rätt att använda hans park....eller att jag har rätt att begära att han skall klippa buskar upp på platån som är högre än 1.5m eller och så vidare.
Tänk om han slutar underhålla parken ...som växer igen och blir skog......ny ägare kanske inte är intresserad av gräsklipnning osv...... Något skydd borde man ju kunna fixa eller ?
Tänk om han slutar underhålla parken ...som växer igen och blir skog......ny ägare kanske inte är intresserad av gräsklipnning osv...... Något skydd borde man ju kunna fixa eller ?
Ett servitut kan gälla på bägge hållen. Min fastighet kan ha servitut på grannfastigheten och grannfastigheten kan ha servitut på min fastighet.
Enligt Wikipedia - den fria encyklopedin kan servitut vara rättighet till fri utskikt.
Kontakta Lantmäteriet för hjälp.
Enligt Wikipedia - den fria encyklopedin kan servitut vara rättighet till fri utskikt.
Kontakta Lantmäteriet för hjälp.
För att servitut ska gälla, krävs (som jag minns det) ett krav på VÄSENTLIGHET. Servitut kan därför ej ges för "bagateller", som nog ovan skulle klassifieras som. Sedan kan man i visserligen via avtalsservitut, frivilligt bevilja varandra "bagateller", men inför en ny ägare av t ex den tjänande fastigheten, kommer det lagliga skydd, som servitutet ger, inte kunna åberopas mot denne nye ägare av fastigheten. Det ogiltigförklaras genast det prövas i domstol.
Servitutslagen, ger rättsinnehavarna ett mycket starkt skydd mot även nya ägare av en fastighet. Just därför finns dessa regler, för att dessa lagar inte ska kunna "missbrukas" till andra syften, än de lagen ursprungligen är tänkt för (vägar. el- och vattenledningar, avlopp eller annat specifikt NYTTJANDE av annans mark)
Servitutslagen, ger rättsinnehavarna ett mycket starkt skydd mot även nya ägare av en fastighet. Just därför finns dessa regler, för att dessa lagar inte ska kunna "missbrukas" till andra syften, än de lagen ursprungligen är tänkt för (vägar. el- och vattenledningar, avlopp eller annat specifikt NYTTJANDE av annans mark)
Pratade med en advokat idag, och utsikt servitut finns och håller. Det finns tex stora värden i utsikt idag. Vårt och mina grannarhus skulle halvera i värde om inte det var för utsikten och därmed läget.
Däremot, måste den andra fastighets ägaren gå med på servitiutet..... och det kan ju bli svårare om man inte har något att förhandla med.
Eller ? Ja vi får se.
Andra synpunkter ?
Däremot, måste den andra fastighets ägaren gå med på servitiutet..... och det kan ju bli svårare om man inte har något att förhandla med.
Eller ? Ja vi får se.
Andra synpunkter ?
Hej !mijohans skrev:Pratade med en advokat idag, och utsikt servitut finns och håller. Det finns tex stora värden i utsikt idag. Vårt och mina grannarhus skulle halvera i värde om inte det var för utsikten och därmed läget.
Eller ? Ja vi får se.
Andra synpunkter ?
Ärligt talat halvera i värdet....verkar vara skivet i desperation över att en markägare gör något, det man äger skall man givetvis få göra något med ..
Betalahonom pengar om nu utsikten är värd ett par mille per hus..
//Goerana
Inte så desperat, men jag har ju redan betalat en gång för utsikten. När jag köpte huset, så sade man att marken inte får byggas. Men platerna skog eller dylikt är tydligen OK....dessutom så betalar man ju skatt förutsikten....
Betalar honom gärna .... Men han vill inte ....
Betalar honom gärna .... Men han vill inte ....
Klicka här för att svara