Min sambo och jag har en vattenskada i ett badrum som en firma ska åtgärda åt oss. efter mycket bestyr med semestrar och avtal har vi äntligen fått en underskrift och de kulla börja 2/7 och vara klara 6/8, för varje försenad vecka utgår vite.

Nu, innan de ens börjat har de redan försenat projektet en vecka, kan de göra detta i förväg och klara sig utan viten?

De säger att det beror på att de inte kan hitta material som de skall använda, vilket låter mycket konstigt.

/Åsa
 
det kanske är svårt att få tag på väggskivor som är tillåtna enl de helt nya branchreglerna? De kostar dessutom mer.
 
Jo, visst men allt detta finns ju att läsa i det avtal de skrev på förra veckan - det kom ju inte som en chock?
 
Ett avtal är ett avtal som jag ser det. Om de inte hinner börja när det är avtalat må ju vara hänt och inte till Er nackdel (de kan ju "börja" genom att bryta bort något bara).

Däremot har de tydligen skrivit under på att det skall vara klart 6/8. Om de inte får fram material o.s.v. är det deras problem - har de ingått ett avtal utan att kolla förutsättningarna får de skylla sig själva. Det kan ju plötsligt saknas arbetskraft istället (någon blir sjuk), och det gäller samma sak. Har Du ett avtal med firman så gäller det mellan Er. Vad skall man annars ha ett avtal till ?

Sedan vet jag som egenföretagare själv att man måste täcka upp för alla eventualiteter när man skriver en offert med tidplan. Nu är det inte i byggbranschen, men det gäller att veta att material går att få fram, underleverantörerna har ledig tid o.s.v. och kanske helt enkelt fixa avtal i sin tur - allt för att kunna vara garderad för det man lovar kunden.

Enda haken är om ni har villkor i avtalstexten att saker "utanför firmans kontroll" eller liknande ordalydelser kan innebära att avtalet och tidpunkterna inte gäller. Ett sådant tillägg gör avtalet i princip värdelöst. Ett sjukt barn som behöver vara hemma och vårdas, en underleverantör som inte skickar material, ja i princip allt går att få till "utanför firmans kontroll".

Men finns inget sådant i avtalstexten så stå på Er ! Fattar firman att Ni menar allvar brukar även det omöjliga plötsligt gå att få fram....
 
Jo, vi har en formulering om utanför firmans kontroll men vi ansåg detta vara en typ FOSMAKÖR paragraf - dvs om vi bombas av ryssland kommer vi inte kräva viten, om en storm glider förbi och sveper med vårt hus kan vi inte kräva att de skall bygga klart mm..

Någon juridisk kunnig som kan berätta vad ett ansvar formularat enligt nedan innebär (speciellt sista raderna):

"10. Vite
För varje påbörjad vecka varmed Entreprenören överskrider kontraktstiden eller den ändrade tid för färdigställandet, som ska gälla till följd av sådana ändrings- och tilläggsarbeten, som har försvårat möjligheterna att hålla ursprunglig kontraktstid, skall Entreprenören utge vite med 2 500 kr.

Entreprenören skall dock inte utge vite under den del av förseningen, som orsakas av händelse som han uppenbarligen och skäligen inte kunnat råda över. "
 
En liten upplysning bara: det uttalas FOSMAKÖR men det heter i skrift [SIZE=-1]Force majeure.
[/SIZE]
 
Åsa76 skrev:
Entreprenören skall dock inte utge vite under den del av förseningen, som orsakas av händelse som han uppenbarligen och skäligen inte kunnat råda över. "
...är ju inte samma sak som att det är utanför firmans kontroll.

Sjukdom eller materialförseningar tycker jag nog att dom skäligen skall ha kunnat råda över. Har dom tillräckligt med personal och beställer meterial tillräckligt tidigt så bör dom kunna levera på tid !?

/K
 
Jo, kanske sjukdom o förseningar men inte att de intte hittar material?
 
andersmc skrev:
En liten upplysning bara: det uttalas FOSMAKÖR men det heter i skrift [SIZE=-1]Force majeure.
[/SIZE]
He,he...jo jag vet.
 
Att de inte skulle kunna få tag i material tycker jag låter märkligt. Det är mig veterligen ingen brist på något material som i allmänhet behövs för ett badrum, inte heller efter de nya reglerna har kommit. Dessutom skulle de ju kunna börja riva och göra annat underarbete ändå. Jag tror att det är ett svepskäl. Om materialbrist skulle räknas som force majeure skulle jag föreslå att du frågar exakt vilket material som fattas för att bekräfta att förseningen beror på detta. Och att du frågar varför de inte börjar jobba med annat under tiden.
 
Nej, jag tycker också det låter som svepskäl. De borde ju kunna bevisa eller berätta vad de har problem med för att vi skall acceptera att det ligger utanför deras kontroll.
 
Åsa76 skrev:
Min sambo och jag har en vattenskada i ett badrum som en firma ska åtgärda åt oss. efter mycket bestyr med semestrar och avtal har vi äntligen fått en underskrift och de kulla börja 2/7 och vara klara 6/8, för varje försenad vecka utgår vite.
/Åsa

Ni har inget fog för er klagan eftersom färdigställandet är ju inte försenat. De kan fortfarande jobba in den tid de missat i början.
Många tidplaner har "luft" i sig som gör att man hinner ändå.
.....men om de blir försenade skall ni såklart ha det vite som avtalats.
 
Jo jag vet. Vi har faktiskt godkänt att de kommer att bli en vecka försenade utan viten fast vi var sura då vi tagit ledigt från jobb mm mm ...

Jag är bara intresserad av var gränserna går för vad man skall tolerera. Om det blir förseningar pga sjukdom, barn, material, att det regnar mm mm...
 
Hur är ert avtal skrivet egentligen? Det är väl ingen vits med ett vite om det aldrig kommer att gälla?
 
Åsa76 skrev:
Jo jag vet. Vi har faktiskt godkänt att de kommer att bli en vecka försenade utan viten fast vi var sura då vi tagit ledigt från jobb mm mm ...

Jag är bara intresserad av var gränserna går för vad man skall tolerera. Om det blir förseningar pga sjukdom, barn, material, att det regnar mm mm...
Force Majuere (res. stavning :) ) innebär ju normal saker som miljökatastrofer, olyckor och andra stora händelöser som leverantören rimligen inte kunnat förutse.

Materialbrist eller sjukdom kan man förutse (utom möjligen om hela firmans anställda blir magsjuka pga dålig mat på firmafesten tex - gränsfall eftersom man bör ha tillräckligt med luft för ett par dagaras sjukdom iof )

Mao det är inte ngt dom kan skylla på.

Men har dom inte dragit över redan så är det inget att snacka om alls !

De flesta byggare brukar ju jobba dag o natt den sista veckan för att hinna med- vilket dom ibland också gör :)

Kolla tex på byggena - jäklars vad det jobbas kvällar o helger i slutet av byggen :)

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.