6 584 läst ·
19 svar
7k läst
19 svar
Nyfiken granne???
Sida 1 av 2
Vi bor i ett nybyggt område bestående av 8 uppförda hus och 20 st är tomter till salu och varje dag åker det förbi massor av nyfikna och det är helt ok, men nu till vårt lilla problem. Varje dag åker en viss bil förbi, och stannar alltid till vid vissa hus bl a annat vårt. I bilen sitter en kvinna vid ratten ca 55 år och en jämngammal man brevid. Ibland kör hon runt vårt område minst 4 ggr per dag med några timmar emellan. Hon stannar alltså inte och besöker någon utan åker bara runt och saktar av lite ibland.
Till saken hör att vi vet var hon bor ca 350 m från vårt hus har hon en lägenhet i ett hyreshus och hon är hundägare!!!.
Det är inte bara jag som reagerat, utan andra har också undrat vad hon gör hos oss så ofta. I och med att jag har småbarn tycker jag det är riktigt obehagligt, det kan ju faktiskt vara en pedofil eller en mycket sjuk människa som är ute efter mitt barn.
Jag har försökt hälsa på henne, stirrat på henne, följt henne runt huset mm. Men det är absolut ingen reaktion från hennes sida.
Hur skulle ni ha reagerat? Vad kan man göra åt saken, det är ju inte direkt olagligt att köra runt ett område?
maggan i marieholm
Till saken hör att vi vet var hon bor ca 350 m från vårt hus har hon en lägenhet i ett hyreshus och hon är hundägare!!!.
Det är inte bara jag som reagerat, utan andra har också undrat vad hon gör hos oss så ofta. I och med att jag har småbarn tycker jag det är riktigt obehagligt, det kan ju faktiskt vara en pedofil eller en mycket sjuk människa som är ute efter mitt barn.
Jag har försökt hälsa på henne, stirrat på henne, följt henne runt huset mm. Men det är absolut ingen reaktion från hennes sida.
Hur skulle ni ha reagerat? Vad kan man göra åt saken, det är ju inte direkt olagligt att köra runt ett område?
maggan i marieholm
Rent lagligt tror jag inte det finns så mycket att göra, det är ju som du säger inte direkt olagligt att röra sig på offentliga ytor. Hon kanske bara är en ovanligt tvehågsen husspekulant och står i valet och kvalet.
Har du pratat med henne? Fråga henne på ett hövligt sätt varför du har sett henne i området så ofta, du kanske får en helt logisk förklaring som är helt försvarbar.
Har du pratat med henne? Fråga henne på ett hövligt sätt varför du har sett henne i området så ofta, du kanske får en helt logisk förklaring som är helt försvarbar.
Det är lite svårt att prata med henne, hon sitter ju i sin bil och rör inte en fena när man hälsar... Att få kontakt med henne innebär troligtvis att jag måste hoppa framför bilen för att få den att stanna. Om jag skulle se henne med hunden skulle jag direkt prata med henne, men hon går inte med hunden i vårt område, utan kör med bilen med mannen som bisittare.
Visst kan det finnas någon vettig förklaring varför man måste rasta bilen 4-5ggr per dag i samma område och stanna till vid vissa hus och hållt på så här i minst 10 månader. Att hon skulle vara en husspekulant tror jag inte, då hade hon lika väl kunnat gå till fots.
Visst kan det finnas någon vettig förklaring varför man måste rasta bilen 4-5ggr per dag i samma område och stanna till vid vissa hus och hållt på så här i minst 10 månader. Att hon skulle vara en husspekulant tror jag inte, då hade hon lika väl kunnat gå till fots.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 589 inlägg
Var lite osvensk då kanske ?maggan9 skrev:Det är lite svårt att prata med henne, hon sitter ju i sin bil och rör inte en fena när man hälsar... Att få kontakt med henne innebär troligtvis att jag måste hoppa framför bilen för att få den att stanna. Om jag skulle se henne med hunden skulle jag direkt prata med henne, men hon går inte med hunden i vårt område, utan kör med bilen med mannen som bisittare.
Visst kan det finnas någon vettig förklaring varför man måste rasta bilen 4-5ggr per dag i samma område och stanna till vid vissa hus och hållt på så här i minst 10 månader. Att hon skulle vara en husspekulant tror jag inte, då hade hon lika väl kunnat gå till fots.
Om hin stannar bilen, gå fram och knacka på rutan, eller tom ställ dig framför, och fråga vad hon gör ?
Det är väl bara att vara ärlig - du har sett henne massa gånger och undrar vad hon vill ...
Är du orolig, ta med dig ngn så ni är två men gör inte det till en hotfull situation...
/K
Ett sätt att komma åt henne är ju att be polisen tillämpa följande böteskoder på henne.
120A Åstadkommit onödigt buller med motordrivet fordon
121A Onödigt utsläpp av avgaser i sådan mängd att de orsakar olägenheter
122A Onödig och störande körning med motordrivet fordon vid bostadsbebyggelse
Det kostar 600:- att bryta mot var och en av dessa.
Den sista är väl den som passar bäst in på ert fall.
120A Åstadkommit onödigt buller med motordrivet fordon
121A Onödigt utsläpp av avgaser i sådan mängd att de orsakar olägenheter
122A Onödig och störande körning med motordrivet fordon vid bostadsbebyggelse
Det kostar 600:- att bryta mot var och en av dessa.
Den sista är väl den som passar bäst in på ert fall.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
men om hon nu bor så nära, det är inte så att vägen förbi era hus helt enkelt är en bekväm väg från deras lägenhet och till ex. affären?
Även om jag förstår att ni är oroliga, i det här fallet för era barn, så är det lite synd att misstänka det värsta. Nyfikna människor finns det gott om, och kanske de har nån speciell relation till området ni bygger på? Jag tycker att om ni är väldigt oroliga så skall ni prata med dem, ni vet ju var de bor nånstans så varför inte "råka" stöta på dem utanför deras hus när de klivit ur bilen och inled en konversation med dem. Att börja oroa sig för pedofiler, tillkalla polis eller kanske få rykten i omlopp måste väl vara det värsta scenariot för oskyldiga människor, vilket man ändå borde anta de är tills annat är bevisat.
Tyvärr finns det dömda pedofiler i närheten, därav den tanken. Nu tror jag inte att hon är en pedofil, utan mer att hon har tvångstanker att hon måste köra sträckan varje dag. ( om man står vid gatan går det inte att ens få ögonkontakt med henne)
Vår gata är en ringled och vi bor där gatan svänger, och det finns inga affärer på denna gata och hon åker runt och stannar inte alls i ringleden.
Naturligtvis skulle det vara bäst om jag kunde prata med henne ex vid hennes bil, men jag har absolut ingen naturlig anledning att uppehålla mig där och vill inte börja lurpassa på henne.
Det smartaste jag kan göra är nog att försöka stoppa henne och fråga varför hon kör så ofta förbi.
Vår gata är en ringled och vi bor där gatan svänger, och det finns inga affärer på denna gata och hon åker runt och stannar inte alls i ringleden.
Naturligtvis skulle det vara bäst om jag kunde prata med henne ex vid hennes bil, men jag har absolut ingen naturlig anledning att uppehålla mig där och vill inte börja lurpassa på henne.
Det smartaste jag kan göra är nog att försöka stoppa henne och fråga varför hon kör så ofta förbi.
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Det finns betydligt fler tänkbara oskyldiga förklaringar än skumma förklaringar på ett sådant beteende.
Lite förtydligande hon bor i ett hyreshus med flera våningar, jag har ingen aning vad hon heter eller var hon bor i det stora huset. Jag ser bara bilen på den allmänna parkeringsplaten. Om jag skulle stå och häcka vid hennes bil, då är det väl verkligen fråga om trakasserier och denna gång från min sida.
Kan tilläggas att det alltså inte är bara jag som reagerat på beteendet, en granne tog faktiskt registreringsnummret för hon upplevde beteendet konstigt. En annan tog snabbt reda på var hon bodde, och försökt ta kontakt med henne för att fråga orsak varför hon stannar utanför deras hus. De andra grannarna har inte barn men ändå har de reagerat på beteendet.
Kan tilläggas att det alltså inte är bara jag som reagerat på beteendet, en granne tog faktiskt registreringsnummret för hon upplevde beteendet konstigt. En annan tog snabbt reda på var hon bodde, och försökt ta kontakt med henne för att fråga orsak varför hon stannar utanför deras hus. De andra grannarna har inte barn men ändå har de reagerat på beteendet.
Känns som ett område där man inte har något annat för sig än att titta på grannarna......maggan9 skrev:Lite förtydligande hon bor i ett hyreshus med flera våningar, jag har ingen aning vad hon heter eller var hon bor i det stora huset. Jag ser bara bilen på den allmänna parkeringsplaten. Om jag skulle stå och häcka vid hennes bil, då är det väl verkligen fråga om trakasserier och denna gång från min sida.
Kan tilläggas att det alltså inte är bara jag som reagerat på beteendet, en granne tog faktiskt registreringsnummret för hon upplevde beteendet konstigt. En annan tog snabbt reda på var hon bodde, och försökt ta kontakt med henne för att fråga orsak varför hon stannar utanför deras hus. De andra grannarna har inte barn men ändå har de reagerat på beteendet.
//Goerana
