5 071 läst ·
12 svar
5k läst
12 svar
Felaktigt anslutet dagvatten
Har just fått reda på av kommunen att dagvattenledningen från mitt hus är anslutet till det kommunala spillvattennätet istället för till dagvattennätet samt att detta måste åtgärdas. Fick ingen uppgift om detta när huset köptes och det upptäcktes inte heller under besiktningen. Själv tycker jag detta är ett solklart fall av dolt fel som den tidigare ägaren bör ersätta, men skulle gärna vilja höra andras åsikt. Så långt som till att kolla upp nergrävda ledningar sträcker väl sig ändå inte köparens undersökningsplikt ?
delar Swetrots uppfattning. Men problemet är inte helt enkelt när det gäller dagvattenledningar.
Man ville (myndigheten) att dagvattnet skulle ledas ut från tomterna (av någon konstig anledning) och att kommunerna skulle se till att det fanns rörsystem för detta. Kommunerna hann inte alltid med att få ned rören, utan hänvisade till spillvattenledningen för de husägare som redan grävt fram sin ledning till tomtgräns. En del husägare struntade i att få ut sitt dagvatten, eftersom det inte fanns separat ledning för detta. En del kommuner har fortfarande inte klarat av sina dagvattenledningar. Därför är många dagvattenledningar fortfarande inkopplade på spillvattennätet, och problemet med detta blir att reningsverket får ta hand om stora mängder vatten, som också renas.
Hade själv för en del år sedan ett "cace" då jag anmälde vår kommun till Länsstyrelsen, för att denna inte efter många år separerat ledningarna för en fastighet. Länsstyrelsen gav kommunen tid om 3 månader (under vintern) att fixa till felet.
Så jag tvivlar på att Du har ett "cace" då frågan och bestämmelserna varit minst sagt luddiga.
Ta ett snack med kommunen, om var deras rör finns, och be att få se handlingar om tidigare ägare blivit uppmanad att rätta till den "felaktiga" inkopplingen. Finns kanske fler fasigheter som fortfarande kör sitt dagvatten i spillvattenledningen. Men det går ju bra av kommunen att vara stora i truten nu, när man en gång själv bäddat för problemet.
De största miljöbovarna är stat o kommun.
Man ville (myndigheten) att dagvattnet skulle ledas ut från tomterna (av någon konstig anledning) och att kommunerna skulle se till att det fanns rörsystem för detta. Kommunerna hann inte alltid med att få ned rören, utan hänvisade till spillvattenledningen för de husägare som redan grävt fram sin ledning till tomtgräns. En del husägare struntade i att få ut sitt dagvatten, eftersom det inte fanns separat ledning för detta. En del kommuner har fortfarande inte klarat av sina dagvattenledningar. Därför är många dagvattenledningar fortfarande inkopplade på spillvattennätet, och problemet med detta blir att reningsverket får ta hand om stora mängder vatten, som också renas.
Hade själv för en del år sedan ett "cace" då jag anmälde vår kommun till Länsstyrelsen, för att denna inte efter många år separerat ledningarna för en fastighet. Länsstyrelsen gav kommunen tid om 3 månader (under vintern) att fixa till felet.
Så jag tvivlar på att Du har ett "cace" då frågan och bestämmelserna varit minst sagt luddiga.
Ta ett snack med kommunen, om var deras rör finns, och be att få se handlingar om tidigare ägare blivit uppmanad att rätta till den "felaktiga" inkopplingen. Finns kanske fler fasigheter som fortfarande kör sitt dagvatten i spillvattenledningen. Men det går ju bra av kommunen att vara stora i truten nu, när man en gång själv bäddat för problemet.
De största miljöbovarna är stat o kommun.
Tja, i mitt fall finns dagvatten-, spillvatten och dricksvattenledning framdraget till tomtgränsen i samma dike. Man har helt enkelt anslutit till fel rör. Om det nu fanns en dagvattenledning framdragen när anslutningen gjordes tycker jag att det borde varit ganska naturligt att ansluta dagvattnet till just dagvattenledningen snarare än spillvattenledningen ?
Men hur funkar det här med att koppla in sig på kommunens dag- /spillvattennät? Det är väl ingenting som villaägaren gör på egen hand utan kommunen måste väl på något sätt vara inblandad?
Jag har aldrig själv varit med om att ansluta till kommunens nät, men jag hade en gång ett defekt avlopp, där kommunen orsakat felet i samband med att de anslöt husets avlopp till det kommunala. Det rättade de till utan kostnad för mig.
Jag har aldrig själv varit med om att ansluta till kommunens nät, men jag hade en gång ett defekt avlopp, där kommunen orsakat felet i samband med att de anslöt husets avlopp till det kommunala. Det rättade de till utan kostnad för mig.
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Får jag fråga, HUR hela fridens dar upptäcktes detta? Är det någon som har grävt upp och kollat?
Om kommunen bara kontaktade dig utan att ha grävt upp så måste iallafall DE ha känt till felkopplingen sedan förut. Och har de känt till det så borde också förra ägaren ha känt till det tycker jag.
Om kommunen bara kontaktade dig utan att ha grävt upp så måste iallafall DE ha känt till felkopplingen sedan förut. Och har de känt till det så borde också förra ägaren ha känt till det tycker jag.
Kan man visst undra, it-snubben. för vidare info, bestämmelserna om separat dagvattenledning kom i början av 80-talet. är huset nyare än så, har säkert ledningen funnits där från början. Det är nog riktigt som pool skriver, att det ankommer på fastighetsägare att själv stå för inkopplingen, men vem eller hur besiktigas det utförda jobbet, innan gropen fylls igen? Och hur önskar kommunen att fastighetsägaren meddelar att inkopplingen är utförd.
Många frågor pool har att räkna poäng från, vid ett eventuellt "case"
Många frågor pool har att räkna poäng från, vid ett eventuellt "case"
Huset byggdes som en del av en etapp med ett antal likadana hus utefter samma gata. Att felet upptäcktes berodde på att kommunen började bli misstänksam pga att mängden spillvatten i området var större än det borde vara. Man gick då, enligt uppgift, runt och hällde färgämne i systemet för att ta reda på hur det rann. Dom flesta hus visade sig vara korrekt inkopplade, men några var felaktigt inkopplade. Huruvida själva inkopplingen gjordes av kommunen eller av byggnadsfirmans folk har jag ingen aning om. Vet heller inte om det gjordes någon besiktning av detta. Jag undrar dock om detta har någon betydelse för huruvida det skall betraktas som dolt fel eller inte. Är "skuldbördan" relevant för huruvida felet är dolt eller inte ? En annan sak jag undrar över är huruvida själva anslutningen är en del av fastigheten ? Anslutningspunkten ligger ju utanför tomtgränsen. Enligt kommunen är ju själva anslutningen fastghetsägarens ansvar. Tillhör den därmed fastigheten ?
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Vet inte hur det är med dagvatten och spillvatten, men hos oss är det iallafall kommunens ansvar för den del av vattenanslutningen som ligger utanför tomtgränsen. Varför skulle det vara annorlunda med spillvatten?
Jag fick själv en läcka på vattenanslutningen "precis" utanför tomtgränsen, och kommunen fick stå för all reparation. Dessutom så lyckades dom få in skräp i vattnet så att samtliga packningar i huset fick bytas också. Givetvis på deras nota.
Jag fick själv en läcka på vattenanslutningen "precis" utanför tomtgränsen, och kommunen fick stå för all reparation. Dessutom så lyckades dom få in skräp i vattnet så att samtliga packningar i huset fick bytas också. Givetvis på deras nota.
Eftersom kommunen , med sin rätt, lägger ansvaret för inkoppling på fastighetsägaren, så blir det dennes ansvar, att installationen är rätt. Ansvaret ligger på den som gör fel. Om någon gräver och bökar på sin tomt, och kommer åt inkommand vattenledning, så att denna bryts av från stammen i gatan, så får han naturligtvis stå för kostnaderna för kommunens reparation utanför tomtgränsen också. Inte så ovanligt att tunga transporter åsamkar skador på vattennätet, som dom också får ersätta.
frågan till pool blir nu, när utförde kommunen sitt "färgtest"? Var det under den förra ägarens tid, och denna har blivit informerad, så är saken klar, han får hosta upp vad det kostar att rätta till felet. Men har han inte blivit informerad om felkopplingen, kan man inte vara sur på honom, men han bör ändå betala för felet. Man kan naturligtvis också undra, varför det har blivit felkopplat, kommunen kan rentav pekat på fel rör!
Det finns en del oklarheter, så nog bättre att ta det hela med sans, och försöka få ut 3-5 tusen av förra ägaren, för att åtgärda felet.
frågan till pool blir nu, när utförde kommunen sitt "färgtest"? Var det under den förra ägarens tid, och denna har blivit informerad, så är saken klar, han får hosta upp vad det kostar att rätta till felet. Men har han inte blivit informerad om felkopplingen, kan man inte vara sur på honom, men han bör ändå betala för felet. Man kan naturligtvis också undra, varför det har blivit felkopplat, kommunen kan rentav pekat på fel rör!
Det finns en del oklarheter, så nog bättre att ta det hela med sans, och försöka få ut 3-5 tusen av förra ägaren, för att åtgärda felet.
Färgtestet gjordes under min tid som ägare. Inkopplingen gjordes när huset byggdes. Dvs, innan någon överhuvudtaget hade flyttat in i huset, så jag misstänker att detta har varit byggfirmans/kommunens egen lilla hemlighet. Anslutningsavgift till dagvatten har betalats. I kontraktet står det att "dagvatten finns". Hur man nu skall tolka detta. Har ännu inte kommit så långt att jag har börjat undersöka kostnaderna för en omkoppling. Om det inte kostar alltför mycket kanske jag inte ens bryr mig om att försöka driva saken. Jag vill dock gärna ha ett hum om hur jag står rent juridiskt. Huruvida felet ligger hos kommunen eller byggfirman har jag som sagt ingen aning om och jag tror inte utsikterna är alltför stora för att någonsin få ett svar på den frågan. Vad jag är mest intresserad av att veta är huruvida det kan räknas som dolt fel eller inte.
Jag håller med Dig pool, att du har rätt i sak. Köper man en fastighet, förutsätts att de kommunala inkopplingarna fungerar som de skall. Men som du själv är inne på, är utsikterna att få någon ersättning för att rätta till felet tämligen begränsade. Men nog tycker jag att ansvaret åvilar tidigare ägare, sen får denne kräva ersättning av någon annan.
Klicka här för att svara