4 016 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Vems är ansvaret?
Bostadsförningen där jag bor har köpt in maskiner till vårat hobbyrum (styrelsen beslut), bänksåg, överhandsfräs, bänkborrmaskin och plan/rikthyvel. Detta rum med verktyg och maskiner kan lånas mot deposition av alla i föreningen. Om det nu skulle visa sig att någon skadar sig på maskinerna kan föreningen ställas till svars för denna skada.
I min fd bostadsrättsförening hade varje marklägenhet en bit mark (trädgård). Denna mark var inte formellt upplåten från början, utan juridiskt tillhörde marken föreningen. När bostadsrättsinnehavare efter innehavare började sätta upp studsmattor kontrollerade jag (satt i styrelsen) vems ansvar det var om skador skulle uppstå. Och tyvärr, eftersom marken juridiskt tillhörde föreningen var också föreningen ansvarig. Detta trots att innehavarna räknade marken som "sin" trädgård och trots att det var innehavarna som satte upp studsmattorna.
Om föreningen upplåter verktygen och någon medlem lånar dessa verktyg så svarar föreningen inte för eventuella skador. Användandet av verktygen sker på egen risk. Är emellertid fråga om en skada som inträffar pga fel i produkten kan ett produktansvar göras gällande enligt produktansvarslagen hos tillverkaren.
Jag har läst flera svar från Filip. Måste säga att det känns mycket bra med en jurist (för jag förmodar att Filip är en äkta jurist) på detta byggforum. Att få en "jag-förmodar-att-det-ligger-till-så-här" kommentar är inte lika betryggande som en kommentar från en sakkunnig.
Bra jobbat Filip.
Bra jobbat Filip.
Klicka här för att svara