Vi skrev kontrakt på ett hus i tisdags, med besiktningsklaosul att vi kan häva köpen om besiktningsman hittar fel som sammanlagt kostar över 30 tusen.
Vi besigtigade i dag och besiktningsmanen dömde ut huset totalt. Huset är från 1826 så visst vi räknade med att det här skulle ta all våran fritid ett antal år framöver. Jag är jätte glad att vi tog dit besiktningsman och vi skall häva köpet det blir nog inga problem, jag har snackat med mäklaren redan.

Det är bara att jag känner mig lurad för säljaren har ljugit för mig om en del viktiga saker. Dels sa han att fackman hade dragit om elen på övervåningen men besiktningsmanen hittade flera brister och sa att det kan omöjligt vara fackmannamässigt gjort. Samma med avloppet, säljaren sa nya pvc-rör ända uppifrån o ner till trekammarbrunnen.
Besiktningsmannen hittade gamla gjutjärnsrör under diskbänken som stod o läckte, på en sträcka på tre meter nere i källaren så var röret skarvat med tre olika sorters rör ihopsatta med silvertejp. Fasaden skulle va ommålad var femte år, det är minst 25 år sen sist sa besiktningsgubben. Det var massor med fler anmärkningar.
Visst jag vet att jag har undersökningsplikt och besiktningen är till för att hitta fel o brister men karlfan har ju ljugit för mig, om han hade talat sanning (som han måste göra som säljare) så hade jag backat direkt och inte tagit dit nån besiktningsgubbe som kostade 6000 kr.
Så frågan är kan jag göra något eller är det bara o vara glad o leta vidare?
Kan man kräva säljaren på något?
Mvh Lukas

Rent teoretiskt så tror jag faktiskt att du har rätt till skadestånd. Om ni har skrivit ett köpekontrkat och det visar sig att huset är sämre än vad säljaren har angivit så har ni rätt till ersättning oavsett om affären genomförs eller ej.

I praktiken tror jag inte att det är lönt att bråka om kostnaden, kan ju iofs kräva mäklaren, som borde ha insett att säljarens utsaga var felaktig (om han hört den). men som sagt lägg inga kostnader på att få ersättning

Det är inte så mycket att bråka om, det är ju det man har besiktningsmän till. Se till att mäklaren får ta del av ert besiktningsprotokoll, liksom säljaren. Då kan de inte gärna låtsas vara ovetande om sakers verkliga förhållanden när nästa spekulant kommer.

I synnerhet mäklaren lär behöva ta ett seriöst samtal med säljaren, för husets värde är troligen flera hundratusen kronor lägre än vad man först värderat det till, och ny visning precis till midsommar och sedan kommer semesterperioden... Det där huset blir inte sålt på länge, om det inte skall gå för vrakpris.

Det är tråkigt för er, som förmodligen tänkt länge och väl innan ni bestämde er för det här huset och slog till, men det finns fler hus, som väl är.

Var inte dumsnål. Tacka dig själv för att du var smart nog att besiktiga så att ni har sparat hundratusentals kronor, år av renoveringar och slipper ett ruckel. Glöm det huset direkt och gå vidare!

Däremot kan du som Swetrot säger ge protokollet främst till mäklaren för att "hämnas" lite. Säljaren kanske ger blanka fan i det och försöker ljuga för en ny köparen, men om mäklaren medvetet undanhåller information från köpare ryker hans legitimation.

Visa protokollet- Ge det inte till mäklaren. Han kan däremot mot en viss ersättning få det.

Nu vet jag inte om ni fortfarande vill ha huset- men sådana fel kan man ju använda för en ordentlig prutning också.

Ta i mer än vad ni har hittat fel för dock eftersom det säkerligen finns fler brister.

Detta förutsatt att ni fortfarande vill ha huset med ett par hundra tusen i rabatt dvs

Annars kan ni nog åka på att betala besiktningen, men slipper ju iaf köpa grisen i säcken :)

/K

Ni kommer att frånträda köpet enlgit avtal. Enligt samma avtal framgår att ni ägde rätt att göra en besiktning. Kostnaden för den har ni, oaktat att säljaren lämnat vissa felaktiga uppgifter, att stå för själva. Därtill är beloppet relativt lågt att processsa om varför jag råder Dig till att gå vidare istället (med vetskap om att Du hade ett bra avtal som skyddade Dig och att Du agerat rätt enligt avtalet).

Ja, du bör nog se dessa 6000 som ett billigt sätt att slippa betala 260 000 kr för mycket. Däremot tycker jag att du SKA delge säljaren och mäklaren detta (med REK) och om du nu vill vara lite jävlig tillbaka vänta tills huset är sålt och därefter kontakta den nya köparen.

Ahaaaaa.. och när du därefter stiger du ner från den vita hästen med draget besiktningsprotokoll och som du bevisligen delgivigt säljaren så kommer den nya ägaren att lätt betala dina 6000 för att kunna jaga den lilla lögnaktiga säljaren till skogs. Om han i detta fall medveten ville lura dig (man kan ju vara korkad också) så är det väll rätt troligt att han försöker igen.

Du har förtroende för besiktningsmannen. Använd honom nästa gång också. Är det en 'hygglig' prick så låter han nästa besiktning bli lite billigare (6.000 var ändå ganska rimligt - vi betalade mer för flera år sedan i min trakt).

Visst kan du erbjuda, via mäklaren, besiktningsprotokollet för, säg, halva summan. Men jag är tveksam till att protokollet har samma giltighet för annan uppdragsgivare än för just dig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.