7 573 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
Avsluta servitut vad gäller?
Frågan gäller om båda parter är överens om att "avsluta" ett servitut som innebär att fastighet 2 har rätt att ta vatten från brunn på fastighet 1.
Har då fastighet 2 rätt att gräva upp rören från brunnen som finns på fastighet
1's tomt?
Och om dom har den rätten är dom då skyldiga att sedan återställa trädgården i någorlunda likartat skick igen? Tänker på fruktträd, buskar, staket mm.
Tacksam för svar!
Vad kostar det att häva ett servitut?
Har då fastighet 2 rätt att gräva upp rören från brunnen som finns på fastighet
1's tomt?
Och om dom har den rätten är dom då skyldiga att sedan återställa trädgården i någorlunda likartat skick igen? Tänker på fruktträd, buskar, staket mm.
Tacksam för svar!
Vad kostar det att häva ett servitut?
Generellt sett så skall ju tomten återställas efter man "nyttjat" sitt servitut och t.ex. reparerat vattenledningar. Samma sak gäller såklart om man avslutar ett servitut och vill gräva upp ledningarna.
Dock vet jag inte vad det kostar att avsluta det.
En fråga jag dock ställer mig är varför någon skulle vilja gräva upp gammla vattenledningar? Är de gjorda av guld eller?. Nog för att metallpriserna är höga idag men jag tror väl knappast att det kan löna sig att gräva rör ur marken
Dock vet jag inte vad det kostar att avsluta det.
En fråga jag dock ställer mig är varför någon skulle vilja gräva upp gammla vattenledningar? Är de gjorda av guld eller?. Nog för att metallpriserna är höga idag men jag tror väl knappast att det kan löna sig att gräva rör ur marken
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Låter som något har hänt i grannrelationen.
Moderator
· Stockholm
· 57 785 inlägg
Men som sagt, om nu ledningarna skall upp så gäller ju återställande, pecis som vid "normalt" underhåll.
Å andra sidan så får ju inte markägaren göra något som försvårar underhåll, ex. ställa ren friggebod över ledningen.
Det finns troligen regler om hur servitutsinnehavaren skall föranmäla att underhåll skall ske, och om hur man gör ev. besiktning före och efter etc. Jag tvivlar på att en servitutsinnehavare bara kna in och gräva och påstå att det är underhåll.
Om ni lyckas få servitutet återkallat så borde grannens rätt att gräva förfalla. Dvs han har inte rätt att gräva upp ledningarna när servitutet är avskaffat (tror jag).
Å andra sidan så får ju inte markägaren göra något som försvårar underhåll, ex. ställa ren friggebod över ledningen.
Det finns troligen regler om hur servitutsinnehavaren skall föranmäla att underhåll skall ske, och om hur man gör ev. besiktning före och efter etc. Jag tvivlar på att en servitutsinnehavare bara kna in och gräva och påstå att det är underhåll.
Om ni lyckas få servitutet återkallat så borde grannens rätt att gräva förfalla. Dvs han har inte rätt att gräva upp ledningarna när servitutet är avskaffat (tror jag).
Klicka här för att svara