En tomt har ett servitut för båtplats. Servitutet är upprättat av Lantmäteriet. Kan en markägare ge tillåtelse till icke-servitutsinnehavare att bygga brygga på samma område utan att servitutsägaren ger sitt medgivande. Vad händer när servitutsinnehavaen vill bygga sin brygga men det finns inte plats för den eftersom det redan ligger en brygga på det inritade området?

Markägaren får inte göra något som hindrar servitutsinnehavarens rätt.

hempularen skrev:
Markägaren får inte göra något som hindrar servitutsinnehavarens rätt.
Det låter bra men vad styrker du ditt inlägg med. Förlåt att jag ifrågasätter din kunnighet i ämnet men jag vill veta vad som är rätt.

Jag tycker hempularens svar är mycket uttömmande. Du har enligt det första inlägget rätt till båtplats. Det tolkar jag som att det kan byggas en brygga som du erbjuds båtplats vid, men jag tolkar det inte som att du har rätt till att bygga en brygga. Däremot kan markägaren inte bygga så att du inte kan ha en båtplats där. Jag vet heller inte vad som avses med båtplats. Att lägga en liten eka där, respektive en stor Bayliner kräver lite olika plats, och jag vet inte vad servitutet medger i storleksordning.

Som alltid är det viktigt att man läser vad som står i pappren, kontrollerar med lagen vad de olika termerna egentligen betyder, och därifrån drar slutsatser. Står det t.ex. i servitutet att du har rätt att anlägga en brygga där, då är det svårare för markägaren att bygga en egen brygga där, utan att prata med dig och se vad ni kan komma överens om.

Om man tänker igenom det lite så skulle kanske markögaren kunna uppfylla sin skyldighet mot servitutsinnehavaren om han bygger en brygga stor nog att ge en båtplats även till servitutsinnehavaren.

Men poängen är att han har inte rätt att bygga bort möjligheten som stipuleras i servitutet.

Om det bara står båtplats så kan man troligen komma i tolkningstvister om exakt var denna båtplats skall ligga. Markägaren kanske tycker att du kan flytta båten några meter så att bryggan får plats, de nya platsen kanske är mycket sämre men ändå inte så dålig att servitutsreglerna bryts.

En sak till. Ett servitut är så vitt jag förstår aldrig helt vattentätt till tidernas ände. En markägare kan i vissa fall få ett servitut hävt om det inkräktar på hans användning av tomten. Då kan man tydligen råka ut för att rätten kan göra en vägning mellan servitutsinnehavarens behov och markägarens behov.

"Rätt att använda ett område för båt och bryggplats" är formuleringen. Området finns även inritat på förättningskartan.

Då är ju frågan om det inritade området är "skyddat" i sin helhet från markägaren, eller om det bara skall tolkas som att ni inte får lägga båten utanför det markerade området.

hempularen skrev:
Då är ju frågan om det inritade området är "skyddat" i sin helhet från markägaren, eller om det bara skall tolkas som att ni inte får lägga båten utanför det markerade området.
Vad menar du med "skyddat" från markägaren. Det jag egentligen undrar över är om vi som har servitutet inte bör tillfrågas innan en brygga byggs på servitutsområdet. Att vi får acceptera eller i alla fall informeras innan bryggan byggs. har vi rätt att ha invändningar mot bygget?

Vad jag menar är att om vi antar att området är stort nog för att åtminstonde teoretiskt få plats med både er båt/brygga och den som nu byggs, så kanske markägaren har rätt att göra det. Men man kan ju också tolka det som att inom det defnierade området så har ni full rätt att bygga brygga eller lägga er båt utan att en brygga skall få komma ivägen. Vilken av tolkningarna som är korrekt är jag inte säker på.

Men helt klart är att om brygga hindrar er rätt till båtplats eller eget bryggbygge så har han inte rätt att bygga bryggan.

hempularen skrev:
Vad jag menar är att om vi antar att området är stort nog för att åtminstonde teoretiskt få plats med både er båt/brygga och den som nu byggs, så kanske markägaren har rätt att göra det. Men man kan ju också tolka det som att inom det defnierade området så har ni full rätt att bygga brygga eller lägga er båt utan att en brygga skall få komma ivägen. Vilken av tolkningarna som är korrekt är jag inte säker på.

Men helt klart är att om brygga hindrar er rätt till båtplats eller eget bryggbygge så har han inte rätt att bygga bryggan.
Tack för dina kommentarer. Det är svårt att veta exakt vad som är rätt i det här fallet. Men man kan väl i alla fall ha rätt i att tycka att man bör bli informerad eller tillfrågad innan bryggbygget kördes igång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.