goerana skrev:
Känns som ett område där man inte har något annat för sig än att titta på grannarna......
//Goerana
Neighbour spotting
Vanlig sysselsättning i villa-ghettona ;) :D
- Nu har den jäveln varit på Siba och köpt nya prylar igen!

I området där jag växte upp, hade vi en gammal man med tvångstankar . Han kom åkendes på sin moped VARJE dag vid samma tid och vände på samma öppna yta utan något ärende.
En dag var han borta. Död.

Goerana & Gunverth
Det där var väl litet onödigt.

Jag tycker att det är fullt berättigat att oroas av avvikande beteende,
speciellt om man har små barn, eller tom att man "bara" är kvinna.

Det är ju lätt att vara kaxig om man själv är stor och stark.

Bästa rådet är väl att konfrontera personen i fråga, men tillsammans med någon granne eller någon annan. Det kan göras så enkelt som att fråga "vi har sett dig här många gånger och undrar vad som drar dig hit? Bla bla bla barnen bla bla.
ett samtal kan vara mycket upplysande.

Om folk beter sig underligt har man rätt att undersöka vad som ligger bakom.

OBS: Detta är inte att peka ut/stigmatisera/diskriminera någon.
Man har alltid rätt att skaffa sig kunskap om sin omgivning.

Och om det rör sig om en riktig avvikare, som skulle kunna skada människor,
är det nog bästa sättet att förebrygga. Undfallenehet är aldrig en lösning.

tack knockonwood precis så planerar jag att göra!

Min tid går alltså inte åt att titta på grannarna utan att pyssla i trädgården. Vi har en 1200kvm hörntomt med 60 m häck att fixa och dona med samt barn som älskar att bada i en uppblåsbarapool. Under en dag när man är ute passerar det max 5 bilar varav hon är 4ggr. Jag tror att de flesta skulle reagera om du sitter med ryggen mot vägen och rensar under häcken och hör hur en bil saktar in bakom dig för att snabbt öka takten igen. ok röd bil tänker du. När detta upprepas flera gånger under dagen börjar du faktiskt undra varför stannar den till vid oss...Du frågar försynt grannarna om de sett något och får veta att de också lagt märke till henne och tagit reda på var hon bor mm.

Jag hoppas verkligen att allt är oskyligt och att hon har någon orsak till beteendet, men jag upplever det faktiskt lite otäckt att bli spanad på från en bil flera gånger per dag.
maggan en räddhare...

Jag hade en liten kolonilott tidigare och det fanns en kille(karl) där som gick förbi ofta, väldigt ofta. Vi upplevde att han spionerade på oss. Vi var många tjejer som hade kolonilott och det var litet ensligt. Till slut ringde vi polisen för att fråga om råd, det visade sig att de var väl bekanta med honom och de lovade att "diskutera" saken med honom. Efter det sågs han inte mer.
Jag tror att polisen oftast har koll på "sina" knäppisar ... kanske kan de bidra på ett kreativt sätt i ert läge också?
Det låter verkligen skitjobbigt som ni har det.

Hopplunda skrev:
En fråga, hur skulle ni andra känna er i samma situation? Samma paranoida tänk? Mig skulle det inte röra ryggen.
Jag skulle bli skitirriterad om någon passerade mitt hus fyra gånger om dagen och tokstirrade.

Den självklara åtgärden är att prata med personen - det kan inte vara speciellt svårt att få kontakt om man verkligen vill.

Att spekulera i vad människan ifråga har för problem ser jag som helt onödigt - ta reda på vad det är frågan om istället och beskriv i lugna ordalag vad du själv tycker om det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.