Byggahus.se

Hur formulera att jag vill hålla inne med betalning?

1. S
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi håller på att bygga ett hus. Vi har haft delentreprenad. Nu har vi upptäckt flera stora fel på huset, som inte går att åtgärda med mindre än att riva hela huset och börja om... Vi tänker givetvis begära ett prisavdrag enligt konsumenttjänstlagen och tänker därför hålla inne betalning. Nu till frågan: Hur formulerar jag det till entreprenören? Kan han skicka oss till inkasso, trots att han inte har gjort sitt jobb?

Vi är på jakt efter en advokat, men har ännu inte fått tag på någon och förfallodatumet på två fakturor närmar sig snabbt! Finns det någon här som har erfarenhet av detta?

Tacksam för all hjälp!

2. Swetrot
    Medlem Nivå 11
    Börja med att skriftligt bestrida fakturan, med amgivande av de skäl som är grund för att ni inte vill betala. Fordran anses då som tvistig, och får inte skickas till inkasso.(För övrigt är inkasso ingenting som ger betalningsanmärkning eller liknande, utan bara ett sätt att visa att man tycker det är dags att betala innan man skickar det till kronofogden).

Kontaka gärna en jurist direkt på måndag, som kan hjälpa er. Det torde handla om så pass mycket pengar att varje dag som går förlorad i det här skedet kan bli kostsam.

3. S
    Medlem Nivå 1
    Tack så mycket! Jo, vi ska leta reda på en jurist på måndag. Jag har redan kontaktat en, men inte fått något svar, så det blir väl till att leta vidare...

4. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Det är en jurist med specialitet entreprenadjuridik som du behöver.

5. S
    Medlem Nivå 1
    Ja, det är en sådan vi fått tips om, men han har inte ringt tillbaka ännu, så jag måste försöka få tag på någon annan. Tänkte försöka via Villaägarna i första hand, annars blir det till att sätta sig med telefonkatalogen. :)

6. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Vi har anlitat en entreprenadjurist som bor i Danderyd med gott resultat, men det kanske är för långt bort från er.

7. S
    Medlem Nivå 1
    Nej, det är det i och för sig inte. Du kanske kan ge mig ett namn? ;)

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Det viktiga är ju att ni snabbt bestrider fakturorna, det har man begränsad tid på sig att göra. Dock från den dag man fått fakturorna, inte alls ovanligt att fakturadatum ligger någon vecka eller 2 före att de postas.

Att sedan precissera hur mycket ni vill hålla inne för det dåliga utförandet kan ni sedan ta det lite lugnare med, fast det är ju klart att om fakturorna är större än det belopp ni tänker hålla inne så måste ni betala en del av fakturorna.

Att ni får iväg ett bestridande snarast är så viktigt att jag tror ni bör göra det bums, skaffa möjligen råd om en lagom luftig formulering per telefon från jurist, det bör ex. villaägarförbundets jurist kunna fixa direkt per telefon, annars kan ni ringa i stort sett vilken advokatfirma som helst och få ett sådant tips per telefon. Sådana enkla frågor brukar de fixa gratis, har tom. för mig att de är skyldiga att ställa upp på enklare rådgivning per telefon (typ 5-10 minuters samtal). Jag tror (med betoning på tror) att det är bäst att inte vara alltför detaljerad i detta första bestridande, utan att ha en formulering som kan täcka in i stort sett vad som helst från sprickor i plattan till at det är tråkigt väder idag. Ju mer detaljerad man är desto viktigare är det att detaljerna är väl genomtänkta och att fakta är glasklart korrekt. Så innan man kan prestera sådan argumentation så tror jag att det rä bättre med ganska svepande formuleringar.

9. H
    Medlem Nivå 3
    Du har fått ett PM Snigel81, på en bra advokat