Byggahus.se

Hur bestrida fakturan?

1. Z
    Medlem Nivå 1
    Hej

Har haft ett renoveringsarbete pågående i badrummet och nu börjar det lida mot sitt slut.. Det jag aldrig blir av med är fräckheten hos alla hantverkare som varit inblandade.. Inte en enda faktura eller överrenskommelse om pris har visat sig stämma, och nu börjar jag tröttna.. Den senaste fakturan jag fick var från vår rörmokarfirma och nu får det vara slut, jag betalar inte mer "extra arbeten" så jag vill gärna ha lite råd och tips på hur jag ska gå tillväga.

Kortfattat:
    Vi har haft en offert från rörisarna som heter "Anbud -Va-installation" och den offerten var på 19.300:- (ink moms).

Det som står i specifikationen:
    Nytt avlopp från bef 110 PVC-stam i källare (utanpåliggande)
    Demontering av badkarsblandare, tvättställ, vc samt raidiator.
    Ny kall och vv-ledning uppdrages i mellanvägg.
    Nytt utanpåliggande rör till wc.
    Ny kall- och vv-ledning till badkarsblandare.

Vi levererar avlopp och vattenledningar, nya väggbrickor samt 1 badkarsblandare med slang och duschhandtag.

Ingår ej: Demontering av bef. gjutjärnsavlopp.

Övrigt:
    Kund levererar tvättställ och VC.

Så ser den ut.

I somras fick vi en delfaktura på 10.000 inkl. moms, förrutom denna post fanns det även en hel del "extra arbeten" men dessa trodde jag i min enfald var arbeten som uppkommit i samband med att de även gjort ett mindre jobb med att montera en varmvattenberedare så jag betalade utan att bry mig alltför mkt även om fakturerad tid för arbetet var lite i överkant.

I offerten ingick även visst arbete med tvättställ nere i källaren (vi hade planer på att göra en gästtoa därnere) men vid en telefonkontakt med rörisarna så kom vi överrens om att de inte skulle göra nåt i källaren, och ett prisavdra på 2.500:- skulle göras från offerten.

I förra veckan var de och gjorde de sista installationerna och igår kom fakturan... Hur kul är det när man får en faktura på 10k till?!?!

I fakturan finns följande poster:
    Enligt anbud 15.440:-
    Avgår enligt tfnsamtal: -2.000:-
    Avgår a-conto enl xxx -8.000:-

Sålångt allt frid och fröjd.. men:

Extra arbeten
    Byte av rör i källare 1.170

Material
    Diverse material som jag ej orkar skriva ut, men totalt ca 1100

Nu till frågan.. Jag är såklart inte intresserad av att betala 2500 + moms för "extra arbeten samt materialkostnader" och jag har ringt firman och sagt att jag bestrider fakturan och givetvis kunde kärringen som jobbade med ekonomi och administration inte säga varken bu eller bä utan han som gav oss offerten skulle ringa mig för en diskussion..

Jag misstänker att de inte kommer vika sig utan vill såklart ha betalt för det som de offererat, men vad gör jag efter vårt telefonsamtal? Ska jag betala in nånting av fakturan eller hur fungerar det? Vad är nästa steg i processen? (om det nu blir nåt förstås). Jag hade gärna tagit lite mer råd och tips från någon som vet hur jag ska gå tillväga.

Det blev långt som faen, men ag hoppas ni står ut med det :)

//Daniel

2. R
    Medlem Nivå 7
    Förutom det offererade priset har väl firman rätt att ta ut max 15% utöver det för extra arbeten utan att informera kunden har jag för mig så om jag räknat rätt med dina siffror så ligger det inom gränsen.

3. Z
    Medlem Nivå 1
    Fan vad sjukt.. Så även om jag pratar i tfn och får ett bekräftande att priset som ska offereras när det sista jobbet är gjort är en viss summa, så kan det alltså bli en helt annan när väl fakturan dimper ner? Jag kan fan inte fatta hur det är möjligt?

4. R
    Medlem Nivå 7
    Har väl med att göra att det som i ditt fall dykt upp oförutsedda saker som måste fixas för att allt skall bli bra och som ju är svårt att få med i en offert, detta gäller väl i dom flesta branscher. Hade det däremot överstigit dom 15% och rörmokaren inte informerat om merkostnaden så hade det varit en annan sak.

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Efterssom tillägget håller sig inom 15% (om jag fattat det rätt) så är ju frågan dels om det påstådda bytet av röret i källaren ägt rum, dels om det är ett rör som inte var omnämnt i omfattningen på jobbet i offerten. Dessutom är ju frågan om det material som tagits upp extra verkligen är extra, dvs är det material som inte är med i offerten och inte har något att göra med de rör som nämns i offerten. För de kopplingar och fastsättningsklamrar etc som behövs för offertens rör ingår ju i det fasta priset även om inte varenda skruv är med.

Som jag fattar det så har ni dessutom kommit överens om ett extra jobb rörande beredaren som inte var omnämnt i offerten?

Och det kanske är det extra jobbet som nu kostar ca 2500kr? Kanske inte helt orimligt. Svårt att ha en uppafttning om om man inte vet omfattningen. men spontant så har jag en känsla av att 2500 för en röris är ungefär 1 meter rör med kopplingar i båda ändarna och inmonterat.

6. Z
    Medlem Nivå 1
    Det är en tolkningsfråga om det ligger inom 15% av offerten

Jag fick som sagt en delfaktura i somras, och där var fakturerat 8.000 exl moms från anbudsjobbet, sen var det även del på fakturan som omfattade monteringen av vvb (som vi f.ö fick betala ungefär 8.500 ink moms för att få monterad och inkopplad) och i och med denna faktura så förutsätter jag att allt arbete som rör den överrenskomna extrainsatsen är betalt och klart.

Sedan så fick jag som sagt en slutfaktura, och där fick jag återigen en massa "extra"
    När jag pratade med rörisarna i höstas och diskuterade prisavdraget för de arbeten som inte skulle göras i källaren så fick jag muntligt att det som skulle faktureras var 5440:- + moms, dvs 6.800:-

Då är det inte så jävla kul att få en faktura på 10.200 någon månad senare, därför bestrider jag som sagt den.
    Om det är så att de kan lägga på 15% så vill jag ju ha det till att de kan lägga 15% på de sista 6.800 och inte hela offertens belopp - eller jag kanske tänker fel som resonerar på det viset?

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Igentligen så är det ju så att en offert gäller, det är ett fast pris som inte får överskridas överhuvudtaget. Men det gäller då för de arbeten som har offererats, ofta finns där även friskrivningar. Dvs man får inte överskida ett fast pris med vare sig 15% eller något annat.

Det som strular till det är att dels har du ett extrajobb här som du så vitt jag förstår inte har haft ett fast pris på (möjligen muntligt?). Dels så kan det finnas saker på det offererade jobbet som går utanför den omfattning som beskrivs i offerten.

I offerten så står det ju att man ex. skall dra nytt avlopp från bef. 110 stam i källaren, om man då antar att det visar sig att hela eller delar av den stammen är i för dåligt skick, så att man måste byta den, då är det ett jobb som går utöver det som offererats, och så vitt jag förstår så kan de då göra detta utan att rådfråga dig i förväg om det inte kostar mer 15% av offertbeloppet. Däremot får de inte komma med att det gick åt 4 kopplingar mer än beräknat på det rör som ingick i offerten, där gäller det fasta priset. har de bara räknat bort sig så är det deras problem.