Byggahus.se

Stora problem med ett tillbygge

1. B
    Medlem Nivå 3
    Skulle kunna skriva mycket om bakgrunden om mitt ämne men för att inte trötta ut er så håller jag detta kort ...

Jag har beställt ett tillbygge av en byggentreprenör och upptäckte för en vecka sedan att de använt tryckimpregnerat som bottensyll. Det har de fått byta men jag är osäker om de verkligen lyckats få dit tätningen. Huset finns 3 timmar hemfrån så jag har inte kunnat följa bygget...

Men var där idag och upptäckte följande:

-fel takvinkel...hade beställt max 14 grader och gärna lägre om detta var möjligt. Det är ca 20 grader

-plattan är ej "slipad" och är väldigt skrovlig. De har byggt med kantstöd men inte använt "kantsödshörn" och ena hörnet sitter inte "ihop" riktigt...gör väl inte så mycket mer än är en utseendesak...
    Väldigt ojämnt där rör kommer upp...
    Slangarna till vatten till handfatet kommer upp i väggen, ska de de?

-ena takstolen lutar 1 cm på 2 m...inom felmarginal??..väggreglar lutar men inte så mycket

-de har rivit ned befintlig pärlspontvägg trots att vi har sagt att vi vill ha dessa kvar. De ligger slängda i "skräphögen":mad:

-där ligger även dörrfoder vi skulle låta sitta kvar, huset är ca 100 år gammalt med mycket snickerier vi vill bevara...

Vad ska jag göra?...känner en stark oro att när jag tar upp detta med dem imorgon så kan det bli "taskig stämning"....känner att jag behöver råd om vad jag ska tycka är ok eller inte..

Ska jag ta dit besiktningsman?...ska jag stoppa bygget??...eller ska jag låta dem bygga klart och sedan ta dit besiktningsman?

2. S
    Medlem Nivå 8
    fel som inte påtalas på en gång känns ju svårt att komma med senare. ge byggarna en chans att lösa problemen direkt.

3. volvo
    Medlem Nivå 10
    Det handlar ju också om vad ni har avtalat.
    Om de saker du nämner står klart och tydligt i ert (förhoppningsvis skriftliga) avtal.
    Självklart skall du påtala när något inte blir som du beställt det.
    Taskig stämning nu är bättre än en senare katastrof!

Frågan är om du känner dig trygg med dessa byggare eller om du skall ta dit en besiktningsman och avsluta samarbetet med dem.

4. S
    Medlem Nivå 7
    Vad gäller snickerierna skulle jag vara stenhård vad gäller att de ska ersättas med nytillverkade handhyvlade snickerier specialbeställda med exakt samma profiler, alt. kostnaden för att ta fram detta. Skulle aldrig i livet godta att de ersätts med stormarknadens "allmogesnickerier" - hu! Det byggtekniska kan jag inte.

5. B
    Medlem Nivå 3
    Ja Sara det kommer vi givetvis att göra!....