Byggahus.se

Koll av faktura?

1. B
    Medlem Nivå 11
    Hej!

När vårat hus byggdes med totalentreprenad så undrade jag hur man skulle göra om man vill flytta en badrumsvägg som är ca 5m lång 10cm så badrmmet blev bredare så jag fick in mitt badkar samtidigt skulle de förstärka bjälklaget med två bjälkar. Jag frågade ett flertalet gånger om offert på detta men fick aldrig någon. Nu ett halvår efter inflytt kommer en faktura från uderentreprenören på detta. Jag tycker priset var i saftigaste laget.

Finns det några generella priser vid flytt av innervägg och förstärkning av bjälklag å sådant som de ska följa?

MvH

2. C
    Medlem Nivå 6
    Nej, det finns inga generella priser för sådana ändringar. Har man inte gjort upp om priset måste man betala vad entreprenören begär om detta inte är uppenbart oskäligt. Entreprenören bör dock kunna styrka tiden genom en tidssedel.

3. H
    Moderator · Nivå 25
    Fast med (stor) risk att jag har fel, är det inte så att konsumenten har tolkningsföreträde vad gäller det som kommits överens?
    Detta gäller så vitt jag förstår bara vid nybygge, inte renovering. Och dett verkar ju gälla ett nybygge.

Om jag då som konsument flera gånger frågat vad ändingen kommer att kosta, inte får något svar. Så är det väl rimligt att jag som konsument antar att just denna ändring inte kostar något alls? Och sedan i min godhet accepterar en kostnad som jag tycker verkar rimlig?

Rent formellt så är ju också frågan vem ändringen har beställts av (finns det överhuvudtaget en beställning). Om huset byggts på totalentrepenad så bör ju inte en underentrepenör komma med egen fakturering mot slutkunden. Det är ju lite av vitsen med totalentrpenad, en entrpenör, alla avtal gentemot ett företag osv.

Som jag förstår det så är det väl tom. farligt att blanda in sidoavtal med andra än totalentrepenören. Om du som beställare acceptetrar att just detta väggjobb går via en annan entrepenör, så kan det bli strul med garantierna för badrummet. Om det blir fel på badrummet så kan totalentrepenören neka till ansvar med hänvisning till att felet beror på sidoarbetet med ändringen av väggen. Om det ligger utanför totalentrepenörens avtal. Ett sådant påstått orsaksamband kan utryckas i de mest osannolika termer. Alltifrån faktiska hållfasthets problem i tillägget (som ju kan vara sant) till att ändringen innebar att plattsättaren hade för lite fuktspärr för att korrekt fuktspärra den nya större ytan osv.

4. B
    Medlem Nivå 11
    Hej igen!

Då jag frågade många ggr efter offert men inte fått någon och de nu kommer med en räkning på ca 2700 plus moms för två balkar på ca 3m som ligger mellan två innerväggar, är det priset rimligt?

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Nu framgår det ju inte vad det handlar om för balkar, om vi antar att det är helt vanliga bjälkar så borde du kunna räkna med en materialkostnad på max ca. 50kr / meter. Är det stålbalkar så hamnar du på kanske 700kr metern, limträ kanske 100 - 200 per meter.

Borde räcka med vanliga reglar, om de inte är längre än 3 meter.

Men så tillkommer arbete, ev. ritningsändring osv. Svårt att uttala sig om, men om de monteras samtidigt med övriga bjälkar så borde det handla om max en timme extra tid (kanske snarare 20 minuter).

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Men huvudfrågan återstår: Är detta beställt genom totalentrepenören så bör det också faktureras den vägen, annars kan garantierna för HELA bygget vara i fara.