T3ZZ: Jag upprepar rådet - Undvik att "ta ut lantmätare" innan ni har avtalat köpet SKRIFTLIGT! Lantmätaren kommer - som sagt - att skicka fakturan till den som begär förrättningen. Om du begär förrättningen utan skriftligt avtal klärt kan följden bli att säljaren vägrar sälja när fältjobbet redan är utfört. Isåfall blir summan att DU får betala avstyckningskostnaden utan att få köpa tomten. Så länge avtalet bara är muntligt är det - som sagt - ogiltigt.

Skogstomtens uppgift gäller i normalfallet. Men eftersom detta handlar om en jordbruksfastighet gäller ett undantag - "SFS 2003:342, Bet. 2002/03:SkU17, Prop. 2002/03:79 - Riksdagens beslut innebär att utgifter för lantmäteriförrättningar i samband med omarronderingar som är ett led i jordbrukets eller skogsbrukets yttre rationalisering ska dras av omedelbart. I gengäld ska utgifterna inte räknas in i det anskaffningsvärde som ligger till grund för förhöjt skogsavdrag i samband med rationaliseringsförvärv och inte heller i kapitalunderlaget för räntefördelning och expansionsfond."
 
Lantmäteriet har vi redan tänkt att ta ut efter att ett kontrakt e skrivet. Inget annat!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.