6 682 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Inlöst?
I vårt bostadsområde sker just nu arbetet med att upprätta en ny översiktsplan.
Den förra var redan den en infekterad historia i mitten av 90-talet.
Problemet är vi husägare sitter klämda mellan industrin/näringslivet.
På ena sidan har vi ett accelererande pappersbruk, å andra sidan en hamn som
vill utvecklas till rikskombiterminal.
I mitten finns vi boende samt en historisk mark som fungerar som odlings- och
rekreationsområden.
Finns ju flera scenarion.
Men vad händer om kommunen vill lösa in oss?
Vad har man för rättighet som husägare i ett sådant fall?
Blir det förhandlingar och givna bud enligt taxerings- och marknadsvärdet eller
får man helt sonika ett skambud?
Vore intressant att höra andras erfarenheter på området.
Den förra var redan den en infekterad historia i mitten av 90-talet.
Problemet är vi husägare sitter klämda mellan industrin/näringslivet.
På ena sidan har vi ett accelererande pappersbruk, å andra sidan en hamn som
vill utvecklas till rikskombiterminal.
I mitten finns vi boende samt en historisk mark som fungerar som odlings- och
rekreationsområden.
Finns ju flera scenarion.
Men vad händer om kommunen vill lösa in oss?
Vad har man för rättighet som husägare i ett sådant fall?
Blir det förhandlingar och givna bud enligt taxerings- och marknadsvärdet eller
får man helt sonika ett skambud?
Vore intressant att höra andras erfarenheter på området.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Om vi antar att det går så lång som till inlösen så får du ett bud. I de flesta fall så brukar sådana bud vara bra. Kommunen kan expropiera området dvs begära tvångsinlösen. Det finns en massa regler som sty när så kan ske. Men som du beskriver läget så antar jag att de kan göra så.
I de fall jag hört talas om så brukar expropierings beloppen vara så bra att det finns folk som spekulerar i det. Dvs luskar ut när mark kan komma att lösas in och ser till att köpa marken innan alla vet om planerna.
I de fall jag hört talas om så brukar expropierings beloppen vara så bra att det finns folk som spekulerar i det. Dvs luskar ut när mark kan komma att lösas in och ser till att köpa marken innan alla vet om planerna.
Om kommunen verkligen ger sig den på att lösa ut er så har ni tyvärr inget val. Expropriering är en tvingande åtgärd.Mikke skrev:
Dock brukar ersättningarna vara bra.
hempularen skrev:Om vi antar att det går så lång som till inlösen så får du ett bud. I de flesta fall så brukar sådana bud vara bra. Kommunen kan expropiera området dvs begära tvångsinlösen. Det finns en massa regler som sty när så kan ske. Men som du beskriver läget så antar jag att de kan göra så.
I de fall jag hört talas om så brukar expropierings beloppen vara så bra att det finns folk som spekulerar i det. Dvs luskar ut när mark kan komma att lösas in och ser till att köpa marken innan alla vet om planerna.
Finns bara ett lite men i sammanhanget. Enligt expropriationslagen gäller att ersättning inte utgår för förväntningsvärden. Alltså räknas tiden bakåt 10 år för att få bort den ökning som själva företaget inneburit.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jag känner till ett fall där några stycken gick ihop och köpte en tomt några dagar innan vägverkets beslut om vägutbyggnad blev offentligt. De hade ngn. form av inside information om beslutet. Hur mycket de tjänade på affären vet jag inte. Men det uppfattades som en "säker vinst".
Det kan vara skillnad mellan olika typer av inlösen. Vidare kan det vara fråga om ersättning som lämnas på frivillig basis. Hur som helst kan man inte kalkylera med att få mer betalt för marken på grund av den värdestegring som sker vid ändrad markanvänding.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Man bör ju kunna anta att de första buden som mundigheten ger i avsikt att slippa dra det till domstol, kanske är sockrade så att man kan få lite mer om man säljer frivilligt.
För många år sedan (bör ha varit tidigt 80-tal) så byggdes det som jag tror idag kallas inre ringen i Malmö. En motorväg. Vid anslutningen till Motorvägen norrut mot Lund skulle det lösas in en hästhage. Ägaren var översvallande positiv till inlösen, men lyckades av olika anledningar förhala att skriva på pappren. Men "självklart skall jag skriva på, det här blir en bra väg" osv. När det började bli riktigt akut med bygget, maskinerna stod i princip redan parkerade på grannmarken, så svänger han plötsligt och vägrar sälja. Förklarar att han kommer att överklaga en expropiering till högsta instans.
I det läget var det för sent att driva rättsfallet, vägbygget skulle bli försenat i flera år. Vägverket (eller vem det nu var som stod för bygget) valde att ändra sträckningen på motorvägen, det uppstod en kraftig kurva på vägen så att den gick runt hästhagen. jag vet inte om man har rätat ut kurvan idag, men jag vet att den fanns kvar åtminstonde i slutet på 90- talet.
För många år sedan (bör ha varit tidigt 80-tal) så byggdes det som jag tror idag kallas inre ringen i Malmö. En motorväg. Vid anslutningen till Motorvägen norrut mot Lund skulle det lösas in en hästhage. Ägaren var översvallande positiv till inlösen, men lyckades av olika anledningar förhala att skriva på pappren. Men "självklart skall jag skriva på, det här blir en bra väg" osv. När det började bli riktigt akut med bygget, maskinerna stod i princip redan parkerade på grannmarken, så svänger han plötsligt och vägrar sälja. Förklarar att han kommer att överklaga en expropiering till högsta instans.
I det läget var det för sent att driva rättsfallet, vägbygget skulle bli försenat i flera år. Vägverket (eller vem det nu var som stod för bygget) valde att ändra sträckningen på motorvägen, det uppstod en kraftig kurva på vägen så att den gick runt hästhagen. jag vet inte om man har rätat ut kurvan idag, men jag vet att den fanns kvar åtminstonde i slutet på 90- talet.
Det där låter som en rejäl skröna.hempularen skrev:I det läget var det för sent att driva rättsfallet, vägbygget skulle bli försenat i flera år. Vägverket (eller vem det nu var som stod för bygget) valde att ändra sträckningen på motorvägen, det uppstod en kraftig kurva på vägen så att den gick runt hästhagen. jag vet inte om man har rätat ut kurvan idag, men jag vet att den fanns kvar åtminstonde i slutet på 90- talet.
Som projekledare vet man hur nyckfulla markägare kan vara så man börjar inte förräns alla papper är påskrivna.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Tvisten fanns refererad i Sydsvenskan på den tiden, men det är klart tidningar skall man inte alltid lita på.
Det är nog en hitplanterad skröna för markinlösarna på Vägverket vet att man kan begära förtida tillträde vilket göra att ersättningsfrågan kan avgöras långt senare då marken redan är ianspråkstagen och vägen byggd.
Klicka här för att svara
