5 170 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Nybyggt hus utan dränering..!
Vi har byggt nytt hus med så kallad totalentreprenad och problemet är att vi inte fått någon dränering, varken dräneringsslang eller dränerande massor.
Försäljaren ordnade detta grundkontrakt med byggmästaren åt oss, försäljaren har slutat och byggmästaren hävdar att den grund vi köpte var utan dränering och han vill inte åtgärda detta i efterhand.
Hustillverkaren vill inte ta ansvar för detta då Kontraktet är mellan oss och byggmästaren,men det är deras försäljare som ordnat kontraktet.
Han har dock skrivit i kontrollplanen till kvalitetsansvarig att där är dränering lagd, vi har även nu gjort sandprover på platsen som visar att sanden inte är tillräckligt genomsläpplig.
Vem tycker ni bär ansvaret för att vi inte fått den grund som krävs?
Försäljaren ordnade detta grundkontrakt med byggmästaren åt oss, försäljaren har slutat och byggmästaren hävdar att den grund vi köpte var utan dränering och han vill inte åtgärda detta i efterhand.
Hustillverkaren vill inte ta ansvar för detta då Kontraktet är mellan oss och byggmästaren,men det är deras försäljare som ordnat kontraktet.
Han har dock skrivit i kontrollplanen till kvalitetsansvarig att där är dränering lagd, vi har även nu gjort sandprover på platsen som visar att sanden inte är tillräckligt genomsläpplig.
Vem tycker ni bär ansvaret för att vi inte fått den grund som krävs?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 inlägg
Utan att veta nåt speciellt om vem du har skrivit kontrakt med och hur....
MEN för mig låter det som om dom flesta inblandade har gjort fel:
Om du har ett kontrakt med totalentreprenör är det väl ganska klart, kontraktspartnern har vad jag vet skyldighet att lämna 10 års garanti på byggnaden - och måste följa dom regler och förordningar som finns gällande bostadshus. Att gjuta en platta på mark utan dränering är för mig fullständigt främmande, och jag trodde inte att det var någon som ens kom på tanken.
Jag förstår inte riktigt vad du menar: "Han har dock skrivit i kontrollplanen..." Är det hussäljaren som har skrivit kontrollplanen? och i den står det att det finns / skall finnas dränering?
ritningar för plattan? finns det med dränering där? Att inte kvalitetsansvarig protesterat är för mig en gåta
MEN för mig låter det som om dom flesta inblandade har gjort fel:
Om du har ett kontrakt med totalentreprenör är det väl ganska klart, kontraktspartnern har vad jag vet skyldighet att lämna 10 års garanti på byggnaden - och måste följa dom regler och förordningar som finns gällande bostadshus. Att gjuta en platta på mark utan dränering är för mig fullständigt främmande, och jag trodde inte att det var någon som ens kom på tanken.
Jag förstår inte riktigt vad du menar: "Han har dock skrivit i kontrollplanen..." Är det hussäljaren som har skrivit kontrollplanen? och i den står det att det finns / skall finnas dränering?
ritningar för plattan? finns det med dränering där? Att inte kvalitetsansvarig protesterat är för mig en gåta
1. Ni har alltså inte totalentreprenad eftersom ni skrivit kontrakt med minst en hustillverkare och en byggentreprenör.
2. Du säger att byggentreprenören i egenkontrollen skrivit att det är "dränering lagd". Hur är det formulerat exakt, står det att de lagt dräneringsrör, eller står det att man lagt dränerande massor, eller både och, eller står det bara att dränering lagts?
Jag tycker att det låter solklart som att det är byggentreprenören som är ansvarig. På er beskrivning låter det som att han ljugit i egenkontrollen (alltså kan inte kvalitetsansvarig lastas alls) och som att ni skrivit kontrakt med entreprenören direkt (det vill säga, det finns ingen totalentreprenad med hustillverkaren, så de kan inte lastas alls). Återstår då byggentreprenören.
2. Du säger att byggentreprenören i egenkontrollen skrivit att det är "dränering lagd". Hur är det formulerat exakt, står det att de lagt dräneringsrör, eller står det att man lagt dränerande massor, eller både och, eller står det bara att dränering lagts?
Jag tycker att det låter solklart som att det är byggentreprenören som är ansvarig. På er beskrivning låter det som att han ljugit i egenkontrollen (alltså kan inte kvalitetsansvarig lastas alls) och som att ni skrivit kontrakt med entreprenören direkt (det vill säga, det finns ingen totalentreprenad med hustillverkaren, så de kan inte lastas alls). Återstår då byggentreprenören.
Har kollat upp det noggranare nu det hetta "fast pris" inte "totalentreprenad" för smålandsvillan, vilket dock inte funkade fullt ut.henriksawe skrev:Utan att veta nåt speciellt om vem du har skrivit kontrakt med och hur....
MEN för mig låter det som om dom flesta inblandade har gjort fel:
Om du har ett kontrakt med totalentreprenör är det väl ganska klart, kontraktspartnern har vad jag vet skyldighet att lämna 10 års garanti på byggnaden - och måste följa dom regler och förordningar som finns gällande bostadshus. Att gjuta en platta på mark utan dränering är för mig fullständigt främmande, och jag trodde inte att det var någon som ens kom på tanken.
Jag förstår inte riktigt vad du menar: "Han har dock skrivit i kontrollplanen..." Är det hussäljaren som har skrivit kontrollplanen? och i den står det att det finns / skall finnas dränering?
ritningar för plattan? finns det med dränering där? Att inte kvalitetsansvarig protesterat är för mig en gåta
Det var byggmästaren som skrev i kontrollplanen.
Huset står på torpargrund vilket inte är en ursäkt för att låta dränering utebli.
Jag återkommer med info om punkt 2.ordain skrev:1. Ni har alltså inte totalentreprenad eftersom ni skrivit kontrakt med minst en hustillverkare och en byggentreprenör.
2. Du säger att byggentreprenören i egenkontrollen skrivit att det är "dränering lagd". Hur är det formulerat exakt, står det att de lagt dräneringsrör, eller står det att man lagt dränerande massor, eller både och, eller står det bara att dränering lagts?
Jag tycker att det låter solklart som att det är byggentreprenören som är ansvarig. På er beskrivning låter det som att han ljugit i egenkontrollen (alltså kan inte kvalitetsansvarig lastas alls) och som att ni skrivit kontrakt med entreprenören direkt (det vill säga, det finns ingen totalentreprenad med hustillverkaren, så de kan inte lastas alls). Återstår då byggentreprenören.
Ja byggentreprenören har vi varit på nu i snart ett år, men han bara slingrar sig och skyller i från sig.
Vi kan ju inte hålla inne några pengar heller nu eftersom det uppdagades så långt efteråt, huset restes september 06.
Lutar åt stämnig just nu,om det inte löser sig på annat sätt.
Återkommer tack för era svar!
Ringde idag och pratade med byggaren i morse då verkade det finnas lite hopp i det hela. Han sa att de ställde upp på att ordna dränering om smålandsvillan eller försäljaren betalade jobbet och jag materialet.
Sen när jag ringde på eftermiddagen hade han ändrat sig igen och menade att jag skulle stå för allt.
För det var bara jag som krävt dränering till vår västervik villa, som står på gammal åkermark med lerig gjord.
Alla andra han rest av den modellen hade han inte lagt dränering till.
Så här har det hållt på nu i snart 1 år suck..
Sen när jag ringde på eftermiddagen hade han ändrat sig igen och menade att jag skulle stå för allt.
För det var bara jag som krävt dränering till vår västervik villa, som står på gammal åkermark med lerig gjord.
Alla andra han rest av den modellen hade han inte lagt dränering till.
Så här har det hållt på nu i snart 1 år suck..
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Börja med att gå till konsumentverket (oftast kanske verkningslöst, beror ju lite på hur oseriös/seriös han är).
Sedan kanske du kan ta hjälp av en advokat och formulera ett brev där du informerar om att du tänker stämma honom pga ovanstående punkter (förfalskande av egenkontroll, inte följt byggregler eller vad som nu kommer upp) om han inte rättar till detta inom xx månader- och se om han reagerar på det. Antingen kan du betala en advokat den 1000-lappen eller så som det kostar (kanske ngt mer om dom skall undersöka grejjen) eller så har jag för mig att villaföreningen ställer upp med advokat om man är/blir medlem i ett antal timmar...
I slutändan så får du stämma honom - men då måste du dels dra i processen (tidsödande och tär psykiskt), och du får stå för både din och hans kostnader om du förlorar.
Du har ingen byggfelsförsäkring då som kan gå in och täcka upp ?
/K
Sedan kanske du kan ta hjälp av en advokat och formulera ett brev där du informerar om att du tänker stämma honom pga ovanstående punkter (förfalskande av egenkontroll, inte följt byggregler eller vad som nu kommer upp) om han inte rättar till detta inom xx månader- och se om han reagerar på det. Antingen kan du betala en advokat den 1000-lappen eller så som det kostar (kanske ngt mer om dom skall undersöka grejjen) eller så har jag för mig att villaföreningen ställer upp med advokat om man är/blir medlem i ett antal timmar...
I slutändan så får du stämma honom - men då måste du dels dra i processen (tidsödande och tär psykiskt), och du får stå för både din och hans kostnader om du förlorar.
Du har ingen byggfelsförsäkring då som kan gå in och täcka upp ?
/K
Det synes vara helt klart att det föreligger ett fel i grundentreprenaden i och med att entreprenören inte lagt någon dränering. Detta trots att han angivit detta i egenkontrollen. Du bör kräva att han omedelbart åtgärdar utan kostnad för dig.
Du har troligtvis en byggfelsförsäkring. I normalfallet ingår en sådan i Smålandsvillans åtagande även för grundentreprenaden, om Smålandsvillan kan godkänna entreprenören. Dessa byggfelsförsäkringar tecknas hos GAR-BO FÖRSÄKRING AB. Har du inte fått något försäkringsbrev så kontakta GAR-BO som säkert kan hjälpa dig att få det hela åtgärdat.
Du har troligtvis en byggfelsförsäkring. I normalfallet ingår en sådan i Smålandsvillans åtagande även för grundentreprenaden, om Smålandsvillan kan godkänna entreprenören. Dessa byggfelsförsäkringar tecknas hos GAR-BO FÖRSÄKRING AB. Har du inte fått något försäkringsbrev så kontakta GAR-BO som säkert kan hjälpa dig att få det hela åtgärdat.
Håller på att bygga med SMV och när vi skulle kolla offerter på mark- och grundjobb så fick vi en tjock bibba med instruktioner för hur grunden skulle uppföras. Fick inte ni en sådan? I den står det exakt hur det skall vara med dränering osv.
Klicka här för att svara