Vi skall köpa en kommunal tomt. I kontraktet står att eventuell planavgift inte ingår i köpeskillingen. Jag frågade då vad som menas. Svaret var att kommunens plankontor (detta var fastighetskontoret) inte beslutat om det skulle bli någon planavgift och inte hur stor den i så fall skulle bli. Jag undrar om kommunen kan besluta om en kostnad i efterhand Vi skall ju skriva kontrakt nu och det verkar inte klokt att de ev. kan tillkomma 30-40 000 i efterhand som de ännu inte bestämt sig om. Kan den komma när som helst eller finns det någon preskriptionstid? Vad skall man göra, vi har väntat i många år på dessa tomter. Vi vill ju köpa tomt men smatidigt ha koll på kostnaderna. De pengarna kan man använda till tillval men det blir ju surt om det helt plötsligt dyker upp en räkning.
 
Låter lite som "gatukostnadsersättning" som är en avgift kommunerna ibland kommer med 30-40 år i efterhand (med ränta på ränta).

Tydligen fullt legalt korrekt.
 
Hej
Komunen gör som dom vill här ska det byggas 100 nya hus då räknar dom in dom gamla fastigheterna i dom nya vägarna och husen 55 mille på 300 fastigeter Hepp ..............................
 
Tack för svar men nej, detta är inte gatukostnadsersättning. Vi har redan vägförening.
Det är kostnaden för att ta fram detaljplanen för tomterna. Tycker bara det verkar konstigt att det inte beslutas iförväg om och i så fall hur stor kostnad det är. Enligt deras 30-40 000 per tomt beroende på storlek, skulle alltså vår detaljplan på 1 A4 sida kostat 400 000 att ta fram. Verkar orimligt, kan förstå om det kostar det i "stan" men inte här ute pålandet där ärendet inte ens överklagats. Men mest bekymrar det mig om detta är en kostand som de kan slänga in när som helst.
 
HEJ
är det en detaljplan som ska upprättas så tar komunen över driften av vägar och liknande och höjer standarden på dom säger dom ... minsta tilllåtna vägbredd är 4.5 M vändplaner ska vara 18 m i diameter och liknande ...... vägföreniingen kommer säkert att upphöra Det är säkert en gatukostnad som ni får betala
 
Detaljplanen är upprättad sedan fem år tillbaka. Vägavgift/gatukostnad skall inte betalas, vägen är nybyggd och ingår i kommunens åtagande (tomtpris). Nej det är uttrycklinegn detaljplanavgift för en 5 år gammal plan de inte kan besluta sig om.Eftersom planen inte tagits fram nu så är jag förundrad över att de inte bestämt sig och inte vet hur mycket det skall kosta.

Vill tillägga att detaljplanen endast omfattar dessa tio tomter och är speciellt framtagen för att kommunen skall kunna stycka och sälja dem. Tycker det är svagt att inte kunna komma till beslut på 5 år om ifall och i så fall hur stor planavgiften skall bli. Vi som väntat i fem år på att kommunen skall gå från plan till försäljning börjar tröttna rejält på att det inte finns någon samordning mellan de olika avdelningarna på kommunen. Många hoppar av och kostnaderna att bygga idag jämfört med för fem år sedan är bra mycket större.
 
Hej, när jag jobbade som planhandläggare på Öland tog vi ut planavgift i samband med bygglovet, altså när rättigheterna i planen utnyttjades. jag sysslade inte alls med kostnaderna så jag vet inte vad planavgiften låg på, men den räknades ungefär på samma sätt som bygglovet.
Planavgift i samband med byglov kunde vi bara göra på nyare planer, äldre planer hade de sökande betalat vid planläggningen.
Vet ju inte om det är så de resonerar i din kommun, men det verkar ju så.
Lycka till
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.