Jordbrukare!!!!

7k läst  16 svar

1. T
    Medlem Nivå 3
    Hej!
    Jag tror det endast är en jordbrukare som kan svara på detta eller möjligtvis en egen företagare.
    Jo, jag undrar om avstyckning är avdragsgill för jordbrukare?
    Jag har läst ett dokument från kronofogden och där stod det att avstyckning inte omedelbart är avdragsgill. Jag vet inte om detta har med om man går i konkurs eller nått sånt. Men om det är så att det inte är omedelbart avdragsgill så borde det väl finnas en chans?

// Therese

2. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Hej T3ZZ

bäst att du beskriver situationen. Verkar lite förvirrat.

Som obevandrad i juridiken kan jag tänka mig att avstyckningskostnader kan dras av från
    kapitalinkomst (t.ex. i samband med försäljning av mark).

Men knappast som en del avdragsgill del av jordbruksverksamhet.

//KoW

3. B
    Medlem Nivå 6
    Det måste ju vara beroende på vad du styckar av. OM fastigheten är en ren skogs/jordbrucksfastighet (bara skog eller åker alltså) så måste man få dra av kostnaden. Finns det boningshus på den så misstänker jag att du inte får dra av den delen som rör boningshuset. Det bruckar vara så på andra avdra i alla fall.

4. T
    Medlem Nivå 3
    Jag ska förklara min situation närmare.
    Jaag och min sambo sa köpa ett hus med 4 kringliggande ekonomibyggnader. Till denna fastighet finns ca 20 ha åker som inte ska förlja med i köpet. Vi ska alltså köpa ett hus med fyra kringliggande byggnader.
    Säljare vill förstås att vi ska betala avstyckningen och vi tycker tvärtom. Eftersom säljarna är bönder och därmed egenföretagare så tänkte jag att dom kanske kan dra av avstyckningen som en kostnad för företaget. Är jag helt ute och cyklar? Lantmäteriet tar ingen moms så den finns inte att dra av. MEn som sagt om säljaren kan betala avstyckningen och få tillbaka den som en kostand för företaget.

Tacksam för alla spekulationer!

5. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Det blir ju ingen skillnad om säljaren betalar avstyckningen, och lägger kostnaden på priset på det ni köper,
    eller om ni, köpare, betalar avstyckningskostnaden och får ett lägre pris.

Det vanliga är att säljaren betalar avstyckningskostnaderna. Men vad har ni för avtal?

//KoW

6. T
    Medlem Nivå 3
    Vi har inget avtal än, ja vill höra runt lite först. dom vill ju att vi ska betala å vi tvärtom. Tänkte om man kunde köra 50/50 + att vi köper en tårta. =)

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Som ni skriver så låter det som ni har en åtminstonde ungefärlig överenskommelse om prisnivå. Då beror det ju litet på vad som styr prisdiskussionen, är det ett markndspris, dvs jämför med andra liknande försäljningar? Eller är det mer i stil med att säljaren vill tjäna X kronor för att tycka det är lönt att sälja av?

För om det är ett någorlunda välbestämt marknadspris så bör denna kostnad ligga på säljaren, efterssom det är en sådan situation ni jämför med. men om det mer handlar om att säljaren vill ha X kronor, annars får det vara, så lär ju kostnaden behöva hamna på er om det skall bli affär. rent formellt så tror jag att det alltid är den som äger marken vid avstyckningen som får betala till lantmäteriet, så frågan är väl mer om det skall läggas på priset till er eller ej.

8. T
    Medlem Nivå 3
    Vi var på banken idag och hon sa att brukligt sätt brukar det vara säljaren som betalar avstyckningen eftersom dom säljer en fastighet.
    Eftersom säljaren sa att priset skulle vara 500 000 så kan hon inte komma med att vi ska betala avstyckningen eftersom det är en kostnad som tillkommer för att vi ska kunna köpa fastigheten.
    Säljaren har sagt att ifall vi inte köper huset så kommer hon gå till en mäklare å mäklare vill oftast sälja en färdig fastighet. Så då åker dom på avstycknings kostnaden ändå.

Det finns inget annat att göra för mej å min sambo än att diskutera med säljaren!

9. M
    Medlem Nivå 16
    Glöm inte att utalovade priser inte gäller vid fastighetsköp, det som skrivs i köpeavtalet är det som gäller.

10. 7
    Medlem Nivå 6
    Ring till skattemyndigheten och fråga, dom ska ju kunna det där.

11. B
    Medlem · Nivå 15
    Lantmäteriet riktar sin faktura till den part som begär förrättning. Mig veterligen debiteras moms på förrättningsarbetet. Om säljaren vägrar att betala en sådan faktura ska ni absolut inte begära förrättning utan att säljaren och du dessförinnan genomfört formellt (SKRIFTLIGT!!!) bindande marköverlåtelse.

Om vi betraktar saken ur säljarens perspektiv är avstyckningen en åtgärd som påverkar jordbrukets struktur. Därmed "tycker" jag (obs "tycker") att kostnaderna borde bokföras i rörelsen. Jag "TYCKER" också (med större bokstäver) att en möjlig momsvinst av denna relativt lilla kostnad är försumbar jämfört med både köpeskillingen och risken att ni havererar hela affären med onödigt tjafs.

12. T
    Medlem Nivå 3
    Det har du ju rätt i billy_baver.
    Nu blev det så här att vi betalar avstyckningen eftersom säljaren vägra att göra det. Vi kommer nog inte hitta ett bättre hus med dom möjligheterna och för det låga priset. Eftersom avstyckningen är en relativt enkel sak så kommer det nog gå fort och inte kosta så väldans mycket. Min mor å far köpte precis en liten markbit utanför deras gård, dom behövde bara göra avstyckningen över telefon. Fast jag tycker att när det gäller ett hus med värmekablar som går i marken att lantmäteriet kommer ut och sätter ut pinnar.

Ha det mega bra!

13. B
    Medlem · Nivå 15
    "Avstyckningen över telefon"? Hur ser DET ut i verkligheten!

Att göra upp fastighetsaffärer muntligt är detsamma som att inbjuda till trassel, eftersom alla muntliga avtal är helt ogiltiga enligt jordabalken. Upprätta ordentligt kriftligt köpeavtal direkt! DETTA är varken tjafsigt eller onödigt.

14. S
    Medlem Nivå 8
    Styckningskostnaden får den som äger marken dra av först när dom säljer fastigheten. Så har det varit för oss. Det går alltså inte att ha kvar den avstyckade delen och göra avdrag på samma sätt som tex en reparation av ett förråd. Men för er del så ska ju fastigheten just säljas så då borde säljaren få dra av detta mot vinsten vid försäljningen.

15. T
    Medlem Nivå 3
    Över telefon gjorde mina föräldrar. Säljaren och köparen kommer överens och ringer sen till lantmäterit säger hur det ska styckas av (enkelt för det e en fyrkantig åker med diken runt om hela). Snabbt och enkelt.
    Men jag och min sambo ska ta ut en lantmätare för att sätta ut pinnar.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: