3 148 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
VVS och Skälig tid
Hej,
Vi har låtit en VVS firma installera ett nytt värmesystem med radiatorer, golvärmefördelning och jordvärmepump. Det enda som ej ingått i entreprenaden är grävning av jordvärmeslingorna.
I augusti 2007 grävdes slingorna ner och ett par veckor senare började VVS firman installera dessa och fylla med köldbärare. Dock har slingorna ej blivit helt fyllda (alternativt är det läckage). Jag påtalade så snart jag upptäckte att nivåkärlet tömdes helt när cirkulationspumpen startade och att de behövde fylla på (de har inte lämnat någon instruktion till mig ang hur det ska fyllas eller med vad.). men ingen dök upp under lång tid.. Flera gånger har de stämt tid för att gå igenom vad som återstår att göra utan att dyka upp. Först i Januari dök de upp och avslutade installationen av golvvärmefördelare samt några uppfästningar i vägg osv.. Dock fyllde de inte mer sprit utan nivåkärlet var efter det helt tomt även när cirkulationspumpen var stoppad, och värmepumpen står nu och går endast på elpatron, vilket är direkt märkbart på elmätaren.
Jag anser att detta är sedan länge mer än skälig tid för att slutföra en värmepumpsinstallation och meddelade detta till vvs firman för en dryg vecka sedan varpå han återkom med att de skulle komma 07.00 i dag och färdigställa anläggningen.
07.30 åkte jag hemmifrån utan att någon VVSare hade dykt upp.
Jag tänker nu anlita en annan firma som får provtrycka kollektorslangen (det skulle ingå i den första vvsarens åtagande) och åtgärda de punkter som återstår för att färdigställa installationen.
Hur löser man i ett sådant läge de juridiska bitarna kring garantier och slutbetalning osv? Måste jag går till tingsrätten eller reklamera arbetet innan jag låter någon annan åtgärda installationen?
MVH
Per
Vi har låtit en VVS firma installera ett nytt värmesystem med radiatorer, golvärmefördelning och jordvärmepump. Det enda som ej ingått i entreprenaden är grävning av jordvärmeslingorna.
I augusti 2007 grävdes slingorna ner och ett par veckor senare började VVS firman installera dessa och fylla med köldbärare. Dock har slingorna ej blivit helt fyllda (alternativt är det läckage). Jag påtalade så snart jag upptäckte att nivåkärlet tömdes helt när cirkulationspumpen startade och att de behövde fylla på (de har inte lämnat någon instruktion till mig ang hur det ska fyllas eller med vad.). men ingen dök upp under lång tid.. Flera gånger har de stämt tid för att gå igenom vad som återstår att göra utan att dyka upp. Först i Januari dök de upp och avslutade installationen av golvvärmefördelare samt några uppfästningar i vägg osv.. Dock fyllde de inte mer sprit utan nivåkärlet var efter det helt tomt även när cirkulationspumpen var stoppad, och värmepumpen står nu och går endast på elpatron, vilket är direkt märkbart på elmätaren.
Jag anser att detta är sedan länge mer än skälig tid för att slutföra en värmepumpsinstallation och meddelade detta till vvs firman för en dryg vecka sedan varpå han återkom med att de skulle komma 07.00 i dag och färdigställa anläggningen.
07.30 åkte jag hemmifrån utan att någon VVSare hade dykt upp.
Jag tänker nu anlita en annan firma som får provtrycka kollektorslangen (det skulle ingå i den första vvsarens åtagande) och åtgärda de punkter som återstår för att färdigställa installationen.
Hur löser man i ett sådant läge de juridiska bitarna kring garantier och slutbetalning osv? Måste jag går till tingsrätten eller reklamera arbetet innan jag låter någon annan åtgärda installationen?
MVH
Per
Moderator
· Stockholm
· 57 798 inlägg
Jag tror att du måste meddela att du har för avsikt att låta en annan firma avsluta arbetet och på den urprungliga firmans bekostnad (dvs om inte den nuvarande kör på löpande räkning). Exakt hur man skall meddela så att det bevismässigt håller vet jag inte (rek. brev med mottagningsbevis duger säkert, men är kanske overkill).
Ett problem som jag tror kan dyka upp om du anlitar någon annan är att det kan bli strul med garantierna. Den ursprungliga firman kan då hävda att felet beror på något som den nya firman gjort. Detta måste man väga mot att den ursprungliga firman med ditt beteende troligen ändå aldrig skulle åtgärda en garantianmärkning.
Ett problem som jag tror kan dyka upp om du anlitar någon annan är att det kan bli strul med garantierna. Den ursprungliga firman kan då hävda att felet beror på något som den nya firman gjort. Detta måste man väga mot att den ursprungliga firman med ditt beteende troligen ändå aldrig skulle åtgärda en garantianmärkning.
Hantverkare har ingen skylldighet att hämta ut rek brev. Men du kan göra som vi gjorde mot våran KA, vi skickade ett rek med mottagningsbevis och ett vanligt (det vanliga skickade vi 1-2 dagar senare). Har du betalat alla fakturorna? Om inte bestrid skriftligen och kontakta din konsumentvägledare för att få hjälp att utforma ett klagobrev. Du kan även kolla på konsumentverkets hemsida http://www.konsumentverket.se/klagoguiden/ .
Ett annat förslag är att om du inte redan är medlem så gå med i Villaägarna, dom har fri juridisk rådgivining via telefon (värt varenda krona!!!) http://www.villariks.se
Ett annat förslag är att om du inte redan är medlem så gå med i Villaägarna, dom har fri juridisk rådgivining via telefon (värt varenda krona!!!) http://www.villariks.se
Ja, man vill ju gärna undvika strul med garantier. Men samtidigt vill man ju att installationen ska bli klar så att man kan få fördelarna av en fungerande värmepump.. Vi har bara den skriftliga offerten, och där finns inget klart datum, utan allt sådant har sedan gått muntligt.. jag har mailat krav på att de ska färdigställa och fått tillbaka svar per telefon med löften om att de ska göra klart ena dagen eller andra.. men det är fortfarande inte klart...
Däremot felanmälde VVSaren pumpen för att den larmade på dåligt tryck.. så en annan vvsare var hemma i fredags och kikade och konstaterade att pumpen var ok, men att kollektorn var dåligt fylld (mycket luft)..
/Per
Däremot felanmälde VVSaren pumpen för att den larmade på dåligt tryck.. så en annan vvsare var hemma i fredags och kikade och konstaterade att pumpen var ok, men att kollektorn var dåligt fylld (mycket luft)..
/Per
Klicka här för att svara
