2 792 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Indexreglering vid husköp
Vi ska köpa ett hus på totalentreprenad. Byggföretaget har med en indexkausul som säger att de om leverans sker ett visst antal månader efter kontraktsskrivandet har rätt till en indexreglering av köpesumman.
Min fråga är; om husföretaget får räkna upp sina priser borde väl även avdrag/mellanskillnader från standardlösningen som vi gör också räknas upp med samma index?
Ex: I vårt hus ingår kakel/klinker för 250 kr/m2. Väljer vi ett dyrare kakel får vi betala mellanskillnaden. De 250 kr/m2 borde väl också räknas upp med index?
Min fråga är; om husföretaget får räkna upp sina priser borde väl även avdrag/mellanskillnader från standardlösningen som vi gör också räknas upp med samma index?
Ex: I vårt hus ingår kakel/klinker för 250 kr/m2. Väljer vi ett dyrare kakel får vi betala mellanskillnaden. De 250 kr/m2 borde väl också räknas upp med index?
Tja, "borde"... företaget i fråga erbjuder den affärsmodell man presenterar enligt kontraktet. Är man inte nöjd kan man försöka förhandla eller gå till en annan leverantör. Förmodligen är nog indexkonstruktionen och dess omfattning ganska lika mellan företagen eller?
Jag gissar att det index som man relaterar till är ett entreprenadkostnadsindex och inte KPI eller husprisindex. Men visst, index går så väl upp som ner så vid sjunkande index går priset ner. Entreprenadkostnadsindexet går dock tyvärr sällan ner men jag har för mig det hände under mitten av 90-talet, samt runt 2002-2003.
Klicka här för att svara