1 473 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Anmärkningar som inte åtgärdats i tid???
Vi har precis byggt ett hus med Götenehus och på slutbesiktningen blev det en hel del anmärkningar, dessa satte besiktningsmannen 40.000kr på som vi fick hålla inne under dom 2månader+semester som götenehus hade på sig att åtgärda problemen nu har denna tid tagit slut och fortfarande återstår många punkter som inte är åtgärdade så då undrar jag: Kan vi använda dessa pengar som hålls inne och anlita en annan hantverkare som löser problemen eller vad händer nu? dom 40.000 är ju spärrade till Götenehus.
Tacksam för hjälp
Tacksam för hjälp
Vi har samma situation men med Sjödalshus. De säger hela tiden att hantverkare är på gång men sen händer inget
Tyvärr tror jag inte att ni kan få pengarna "släppta" om götenehus vägrar. Er enda väg är nog att via en stämning hos tingsrätten i en civilprocess begära skadestånd (de 40' eller mer) för de åtgärder de inte slutfört. Tyvärr lär väl rättsprocessen kostamer än detta belopp.
Problemet här är att ni lät husföretaget "binda" era pengar genom en bankgaranti.
Vanligtvis(det bästa) är att man har ett avtal som stipulerar att betalning skall ske vid vissa, på förhand definierade, tillfällen. Det är pengar som ni då tar från ert byggkreditiv eller bankkonto. DÅ har man möjlighet att hålla inne pengarna och, så som lagen föreskriver, anlita annan entreprenör för att fullfölja/färdigställa. Då har man, viss, möjlighet att sätta press på husföretaget.
Som det är nu, räknar husföretaget helt kallt med att få de resterande 40' också eftersom det skulle kosta er så mkt mer pengar att få loss dessa "låsta" pengar. Och skulle de inte få de 40' så räknar de med (eftersom pengarna sitter låsta) att ni inte processar.
Vanligtvis(det bästa) är att man har ett avtal som stipulerar att betalning skall ske vid vissa, på förhand definierade, tillfällen. Det är pengar som ni då tar från ert byggkreditiv eller bankkonto. DÅ har man möjlighet att hålla inne pengarna och, så som lagen föreskriver, anlita annan entreprenör för att fullfölja/färdigställa. Då har man, viss, möjlighet att sätta press på husföretaget.
Som det är nu, räknar husföretaget helt kallt med att få de resterande 40' också eftersom det skulle kosta er så mkt mer pengar att få loss dessa "låsta" pengar. Och skulle de inte få de 40' så räknar de med (eftersom pengarna sitter låsta) att ni inte processar.
Det vi har gjort eller banken snare är ju att garantera det beloppet huset skulle kosta och då ska detta betalas vid utsatta tillfällen. När det blev slutbesiktning fick vi ju hålla inne 40k. så det är via denna första bankgaranti som pengarna ligger i vårtbyggkreditiv och är öronmärkta åt götenehus men vi har ju inte betalat utan pengarna är på vårt konto. kan vi göra något då????
Jag tycker ni skall prata med banken i morgon. Jag vet inte hur exakt er bankgaranti ser ut, men vanligtvis är pengarna låsta tills dess både ni OCH husföretaget "släpper" dem. I så fall är ni i en knepig sits.
Men som sagt, prata med banken, de är till för att hjälpa er.
Men som sagt, prata med banken, de är till för att hjälpa er.
Medlem
· Uppsala Län
· 389 inlägg
Som jag fått det förklarat för mig så måste du också påpeka för din entreprenad att deras frist löpt ut och meddela att du ger dem ge dem ytterligare 10-14dagar på sig och att du därefter kommer att anlita annan hantverkare. Detta för att vara juridiskt helgarderad. Rek med mottagarbevis och hela baletten.
Jag lät mig inspireras av mallarna i klagoguiden på konsumentverkets hemsida
http://www.konsumentverket.se/klagoguiden/
främst: Näringsidkare->tjänst->hantverkare->förseningar/fel och brister
Jag gjorde detta och idag löpte de extra 10-14 dagarna ut för mina entreprenörer. I mitt fall så hade banken släppt spärren till husfirman innan slutbesiktningen till och med.
Har de fått sin frist skulle nog jag kräva i brevet att de släpper spärren. Det känns inte som de har minsta rätt att hålla på den efter gågna 2 månader men rådgör gärna med banken först (villaägarna därnäst kanske?).
Sedan funderar jag vad det är för dj¤%"vla sätt det där att de ska ha mer än 2 månader på sig om det är runt semestertider kommer sig? Min entreprenör hade snackat ihop sig med besiktningsmannen (Besiktningsmannen AB) när deadline höll på att passeras och vipps hade han rätt till ytterligare 2 veckor (enligt besiktningsprotokollet hade överenskommits att två månader gällde).
Jag lät mig inspireras av mallarna i klagoguiden på konsumentverkets hemsida
http://www.konsumentverket.se/klagoguiden/
främst: Näringsidkare->tjänst->hantverkare->förseningar/fel och brister
Jag gjorde detta och idag löpte de extra 10-14 dagarna ut för mina entreprenörer. I mitt fall så hade banken släppt spärren till husfirman innan slutbesiktningen till och med.
Har de fått sin frist skulle nog jag kräva i brevet att de släpper spärren. Det känns inte som de har minsta rätt att hålla på den efter gågna 2 månader men rådgör gärna med banken först (villaägarna därnäst kanske?).
Sedan funderar jag vad det är för dj¤%"vla sätt det där att de ska ha mer än 2 månader på sig om det är runt semestertider kommer sig? Min entreprenör hade snackat ihop sig med besiktningsmannen (Besiktningsmannen AB) när deadline höll på att passeras och vipps hade han rätt till ytterligare 2 veckor (enligt besiktningsprotokollet hade överenskommits att två månader gällde).
Klicka här för att svara