22 539 läst ·
25 svar
23k läst
25 svar
Regler för lön till närstående i fåmansbolag?
Sida 1 av 2
Har lite luddig uppfattning om reglerna (begränsningarna) för hur man får avlöna närstående i ett fåmansbolag. Hur det är i en enskild firma tror jag mig ha ganska klart för mig (man får i princip inte avlöna någon mer än marknadsmässig lön för den arbetsinsats som görs, om inte båda är likvärdigt bidragande till verksamheten). Något sådant...
Men hur fungerardet när man har ett AB? Om jag äger AB och är verksam i det så begränsas möjligheterna att ge lön till närstående på samma sätt som i fallet med den enskilda firman. Men vad händer om man vänder på steken? Man låter den som inte är så verksam i bolaget äga det. Som ägare till företaget kan man ta ut vilken lön man vill? Kan sedan den som arbetar mest inom företaget ta ut en marknadsmässig lön, så att det totalt tas ut två marknadslöner?
Men hur fungerardet när man har ett AB? Om jag äger AB och är verksam i det så begränsas möjligheterna att ge lön till närstående på samma sätt som i fallet med den enskilda firman. Men vad händer om man vänder på steken? Man låter den som inte är så verksam i bolaget äga det. Som ägare till företaget kan man ta ut vilken lön man vill? Kan sedan den som arbetar mest inom företaget ta ut en marknadsmässig lön, så att det totalt tas ut två marknadslöner?
??
Du får ta ut hur mycket lön som helst ur ett AB.
Det man VILL göra är att ta utdelning istället. Hur mycket du kan ta ut framgår av blankett K10 där man räknar fram underlaget (som kan sparas år för år).
Du får ta ut hur mycket lön som helst ur ett AB.
Det man VILL göra är att ta utdelning istället. Hur mycket du kan ta ut framgår av blankett K10 där man räknar fram underlaget (som kan sparas år för år).
Ja, alltså JAG kan ta ut hur mycket jag vill ur mitt AB, det är inte det som är problemet. Men i framtiden kanske jag vill betala ut lön till min fru också, och det går inte. Frågan är då om det fungerar om det är min fru som äger ABt istället och hon kan ta ut lön där i egenskap av ägare och sedan kan avlöna mig (i egenskap av den som arbetar
Och rullar det mycket pengar så skapar man ett holdingbolag, det tyckte min revisor att jag skulle göra.
ridax>Varför skulle inte du kunna anställa din fru och ge henne vilken lön du vill? Vem skulle ens bry sig så länge skatter och sociala avgifter betalas?
Antingen har du eller jag missat något här...
/Kent
Antingen har du eller jag missat något här...
/Kent
Jag tolkar din fråga som att du är den som har den egentliga kompetensen i bolaget och att din fru skulle hjälpa till med vissa arbetsuppgifter av kanske enklare art?
I så fall är nog risken att du kommer anses vara företagsledare (i kraft av närstående) även om det är din fru som äger hela bolaget. Hon skulle då bli medhjälpande make likafullt och därmed inte kunna ta ut mer än marknadsmässig lön för sitt arbete.
I så fall är nog risken att du kommer anses vara företagsledare (i kraft av närstående) även om det är din fru som äger hela bolaget. Hon skulle då bli medhjälpande make likafullt och därmed inte kunna ta ut mer än marknadsmässig lön för sitt arbete.
Kompletterar mig själv...
Regelverket är för att förhindra att den med högst lön bara flyttar över lön till sin t ex make/maka och därför beräknas det som om den med högst skatt tagit ut det om lönen ligger över marknadsmässig nivå.
Kan man acceptera det så är det ju bara att ge denne vilken lön man vill, finns ju dock smartare sätt att plocka ut pengar ur bolag om man så önskar.
Undrar dock vad detta egentligen har med byggahus inriktning att göra?
/Kent
Regelverket är för att förhindra att den med högst lön bara flyttar över lön till sin t ex make/maka och därför beräknas det som om den med högst skatt tagit ut det om lönen ligger över marknadsmässig nivå.
Kan man acceptera det så är det ju bara att ge denne vilken lön man vill, finns ju dock smartare sätt att plocka ut pengar ur bolag om man så önskar.
Undrar dock vad detta egentligen har med byggahus inriktning att göra?
/Kent
Köp ett jordbruk. Regga A-Bolaget som "Jordbruk & Tandläkarmottagning (eller vad du nu sysslar med) och därmed förenlig verksamhet.Plöj ned vinsterna i gården. Blir det överskott så skattar du bara 30% (positiv räntefördelning!!).
Check it out! You can't beat it with a stick! ..som jänkarna brukar säga..
Check it out! You can't beat it with a stick! ..som jänkarna brukar säga..
Jag undrar om någon kan visa upp dessa regler om "högsta lön" till familjemedlemmar/närstående ???
Kanske för att skydda tidigare vinster om man senare gör en mindre lyckad satsning? Sedan, hur är det, kan man lägga ett AB i träda enligt 5:25-regeln och starta upp en ny liknande rörelse som enskild firma under 5 år (utan att det stör 5:25-regeln)? När man kört som enskild firma i 5 år så startar man ett nytt AB. Kan man växelköra AB och enskild firma på det viset och på så sätt använda 5:25-regeln trots att det är samma typ av verksamhet som man håller på med?Algen skrev:
Du uttrycker det så att "det beräknas som om den med högst skatt tagit ut lönen". Hur fungerar det? Jag är klar över att skattenivån i så fall kommer att bli som om man ensamt tagit ut hela lönen så det inte är någon vint ur marginalskattesynpunkt. Men VEM kommer att de-facto stå som inkomsttagare? Jag tänker på de sociala avgifterna, sociala försäkringsskyddet, pensionsgrundande inkomst och sådant. Kommer den "inkompetenta" personen tillgodoräknas inkomsten ur detta perspektiv och det bara är skatten som räknas upp?snickarboden skrev:Regelverket är för att förhindra att den med högst lön bara flyttar över lön till sin t ex make/maka och därför beräknas det som om den med högst skatt tagit ut det om lönen ligger över marknadsmässig nivå.
Redigerat av moderator:
ridax>Fråga skatteverket eller din revisor, jag har ingen aning.
/Kent
/Kent