8 850 läst ·
9 svar
9k läst
9 svar
Köpekontrakt vid arrende
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Vi är mitt uppe i processen att ta över/köpa en fritidsbostad. Stugan ligger på en fastighet som tillhör en sommarstugeförening. Varje stugägare är "delägare av föreningen" och har en framräknad del, beroende på tomtstorlek.
Frågan är då hur man skriver ett köpekontrakt. Är det så komplicerat så man ska koppla in en jurist, eller räcker det att lita på mallar som ligger på nätet? Jag har inte hittat någon mall som täcker arrende-tomter, som ju detta i praktiken är...
Lurigt det här!
Frågan är då hur man skriver ett köpekontrakt. Är det så komplicerat så man ska koppla in en jurist, eller räcker det att lita på mallar som ligger på nätet? Jag har inte hittat någon mall som täcker arrende-tomter, som ju detta i praktiken är...
Lurigt det här!
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det täcks som sagt troligen inte av någon standardmall. En väsentlig fråga är ju också vad banken säger? Det är troligen inte möjligt att belåna huset med normala metoder. En variant som ev. är billigare än att anlita jurist är att du köper hjälp med kontraktsutformning av en mäklare. Välj i så fall en som tidigare sålt ett eller helst flera hus i just denna förening. Även möjligt att banken har justister som kan hjälpa till.
Lita inte blint på att mäklaren vet vad h*n pratar om, kolla och dubbelkolla allt.
Lita inte blint på att mäklaren vet vad h*n pratar om, kolla och dubbelkolla allt.
Blir det inte samma som med bostadsrätt det där? Fast istället för att inneha rätten att bo i en lägenhet så innehar man rätten att bo på den tomten.
Själva stugan tillhör inte föreningen om jag fattade rätt va?
Själva stugan tillhör inte föreningen om jag fattade rätt va?
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Nej, stugan äger man själv....Glufsglufs skrev:
Jag har själv tänkt mig liknelsen med bostadsrätt, men jag visste om det rent juridiskt räknades på samma sätt...
Man skulle kunna fråga en mäklare att hjälpa till med själva avtalsskrivningen men det svider lite att betala ett hyfsat mäklararvode för att h*n ska ta fram en mall från sin hårddisk och skriva ut till oss... :S
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Mäklaren skall givetvis inte ha ett fullt arvode om han bara skall ordna papperarbetet. Har hört siffror på typ 4-5000.
Iofs mycket möjligt att det blir liknande summor hos en jurist.
Stor risk att dte finns andra villkor i en sådan här affär än vid en bostadsrättsaffär.
Iofs mycket möjligt att det blir liknande summor hos en jurist.
Stor risk att dte finns andra villkor i en sådan här affär än vid en bostadsrättsaffär.
Kolla lite med någon av grannarna, helst någon som köpte nyligen och se vad dom gjorde.
Det är förmodligen två överlåtelser, som hanteras med ett eller två avtal.
1. Överlåtelse av rättigheterna att nyttja marken.
2. Överlåtelse av den på ofri grund belägna byggnaden.
Ordförande i sommarstugeföreningen borde kunna hjälpa dig med hur det ska gå till. Det lär ju vara någon typ av godkännandeförfarande från föreningen sida också.
1. Överlåtelse av rättigheterna att nyttja marken.
2. Överlåtelse av den på ofri grund belägna byggnaden.
Ordförande i sommarstugeföreningen borde kunna hjälpa dig med hur det ska gå till. Det lär ju vara någon typ av godkännandeförfarande från föreningen sida också.
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Klicka här för att svara