Byggahus.se

Illaluktande vatten.

1. G
    Medlem Nivå 1
    Hej.
    jag och min sambo köpte en mindre gård i höstas, just nu är det fritidsboende men i framtiden är det tänkt att bli permanentboende. vi har vart ute en del i vinter och vattnet har funkat bra tills mitten av februari då det blev någon ispropp som stoppade vattnet till bostadshuset. i en del av ladugården där det finns dusch funkade vattnet hela tiden. vi har stängt av vattnet och tömt ledningar när vi inte varit där.

nu när våren kommit märker vi en fis liknande lukt och smak från vattnet som inte fanns där i vintras. det har hela tiden varit en ganska tydlig järnsmak på vattnet. dock mindre smak ju längre vi har låtit vattnet rinna. men lukten finns kvar. troligtvis så är det svavelväte eller sumpgas som spökar, och har jag fattat saken rätt så behövs det installeras en vattenavluftare så skall problemet lösas.

Det konstiga tycker jag är att lukten och smaken inte fanns där i höstat och vintras.
    kan säljaren ha vetat om detta och därför sålt stället på hösten?
    han påpekade vid flera tillfällen när vi diskuterade priset att han minsann kunde få ut mycket mer för huset om han väntade till våren. han verkade väldigt angelägen om att få sålt det innan våren.

kan detta gå under dolda fel?
    jag funderar på att kontakta mäklaren och påpeka att jag är missnöjd med detta.
    är det någonting jag skall ta reda på innan? typ konsumentrådgivare eller liknande?

Tacksam för svar.
    //Jonas

2. P
    Medlem Nivå 2
    Han måste ju mer eller mindre erkänna för att det skulle gå som dolt fel. Det kan ha blivit fel medan ni bodde där. Därmed kommer han undan.

Om han inte erkänner så måste du fixa det själv.

3. F
    Medlem · Nivå 10
    Hur tar ni vatten? Grävd brunn, borrad brunn? Tror det är svårt att få det som dolt fel, det kan mycket väl vara så att ytvatten tar sig ner i brunnen pga tjälskada under vintern

4. G
    Medlem Nivå 1
    Tack för snabba svar.
    vi har borrad brunn. vet dock inget om hur djup.
    finns det något enkelt sätt att ta reda på om det är en ev tjälskada?

//Jonas

5. O
    Bannad · Nivå 15
    Varför måste alla tro att allting skulle vara dolt fel? Vattnet var okej när ni köpte huset alltså är det inte dolt fel.
    Om värmepumpen slutar fungera inte är det dolt fel. jag tycker att folk borde läsa på lite om vad dolt fel innebär.

6. G
    Medlem Nivå 1
    Jag är inte ute efter att skrika "Dolt fel" så fort jag möter en motgång.
    det jag undrar över är ifall säljaren kan ha vetat om detta utan att berätta det.
    och huruvida Svavelväte (som jag tror det är) kan uppenbara sig på våren och inte på hösten/vintern.

//Jonas

7. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Jo, lukten kan komma och gå beroende på var vattnet rinner till ifrån. Vatten kan ju rinna till mycket långt ifrån brunnen. Vid lågt grundvatten kan vattnet rinna till från en helt annan sprickzon än det brukar. vad jag förstår så kommer den dåliga "ruttna ägg"-lukten från underjordiska sjöar där det funnits växter/alger som ruttnat. Vi hyrde en stuga en gång under ett vinterhalvår, vattnet var bra hela vintern, men i april började det lukta. Vet inte om det var en tillfällighet att det luktade just på våren. Problemet går dock lätt att lösa med hjälp av luftning. Något dolt fel är det inte.

8. tio_Pepe
    Medlem Nivå 8
    Du kan lufta vattnet temporärt genom att ta en vattenslang som du låter stå och droppa vatten ner i brunnen.

En ventil kostar som sagt inte mycket. Jobbet kostar nog mer om du ska ha ett proffs som gör det.

9. G
    Medlem Nivå 1
    Tack för ett utförligt och bra svar.

Vi har på tomten två stycken gölar. huset/tomten har i princip stått oanvänd i 10 år och det har vuxit igen en massa. tror du att det kan vara en lösning på problemet om vi försöker rensa upp gölarna från gamla löv och sånt? tänker om det kan vara därifrån vattnet kommer.
    såg att ena gölen har slammat igen ganska rejält.

//Jonas

10. Hemmakatten
    Medlem · Nivå 19
    Ert brunnsvatten/dricksvatten kommer INTE från gölarna på tomten. Enda möjligheten till det är om brunnen är otät mellan foderrören och berget och ytvatten därför rinner ner i brunnen och om det verkligen skulle vara så, så är brunnsvattnet otjänligt, går inte att dricka och ni måste borra en ny brunn.

Men, om ni eller sälaren inte har tagit några vattenprov på några år så är det hög tid att göra det nu. Vattenprover från enskilda vattenbrunnar bör tas vart 3:e år.

11. P
    Medlem Nivå 2
    Nja, att något är ok vid köpet innebär inte att dolt fel är uteslutet i sig. Sen beror det ju som vanligt på omständigheterna. I ett HD mål "trekammarbrunnen" var det t ex avloppsanläggning som beckat igen efter köp vilket var dolt fel trots att avloppet funkade vid köpet.