6 541 läst ·
37 svar
7k läst
37 svar
Ny i Vägsamfällighet. Hur fungerar det?
Fy för att bo på landet
, men man lär sig psykologi som slår allt inom arbetslivet ibland. Lycka till med vägen, det låter som att du har inställning som gör att du ror detta iland.
Personen som tvekar har antagligen mark som har blivit "drabbad" av förättningar, på gott och ont.
Istället för att ge dem pegar, föreslå att du rustar upp vägen i direkt på din bekostnad, då blir det tydligare att du vill hålla den fin för din skull.
Personen som tvekar har antagligen mark som har blivit "drabbad" av förättningar, på gott och ont.
Istället för att ge dem pegar, föreslå att du rustar upp vägen i direkt på din bekostnad, då blir det tydligare att du vill hålla den fin för din skull.
Tack. Jodå nog ska det blir klart på ett eller annat sätt. Problem löser man eller bara tar sig förbipbengtsson skrev:Fy för att bo på landet, men man lär sig psykologi som slår allt inom arbetslivet ibland. Lycka till med vägen, det låter som att du har inställning som gör att du ror detta iland.
Grejen är att han och jag är överens och att jag kommer ta hand om vägen är ingen tvekan. Jag förstår honom om jag skulle sälja mitt hus en dag då kan det komma en rättshaverist och ställa till problem.
Nu testar jag plan C och ser om han nappar.
Ett skrivet papper som vad jag förstått inte är värt något men jag hoppas han tycker det. Det är ju bara han som ska bli nöjd.
Går inte det blir det plan B vilket är att ha den officiella vägen åt ett annat håll och sedan muntligt få tillåtelse att åka på denna ändå i utbyte emot att jag underhåller den lite extra..Denna överenskommelse gör gällande att fastigheten xxxxxxx har enligt tidigare brev från Lantmäteriet rätt att nyttja den samfällda vägen för utfart till den allmänna vägen.
Inget vinterunderhåll eller underhåll övrig tid utöver körbart skick med traktor ska belasta någon av de övriga delägarna i vägsamfälligheten. Om eventuella problem uppstår kring hur underhållet ska skötas åligger det xxxxxxxx att bekosta en Anläggningsförättning för att lösa problemet.
I denna Anläggningsförättning skall det åligga xxxxxxxx att bekosta eventuellt vinterunderhåll av vägen samt alla andra kostnader för att hålla vägen i ett körbart skick för personbil.
Sista varianten är att åka på vägen ändå tills någon sätter upp en bom och en förbudsskylt. Inte olagligt att åka på den d^_^b
Suhagg: (!?;-)):
Det är ett grundfel i hela ärendet, när jag läser igenom det igen - efter alla diverse råd du får...
Normalt är det delägarna i en samfällighet som BEGÄR en ny förrättning för att ändra andelstal och/eller medlemmar/delägare.
Här begär Lantmätaren att DU ska begära att få bli medlem i en sovande samfällighet. Nr 1 - VARFÖR??
Avstyckningen av din fastighet ska inte kopplas till vägsamfälligheten - din fastighet ska styckas av och bli en egen juridisk enhet.
OM inte DELÄGARNA i vägsamfälligheten BEGÄR att du ska bli medlem, varför ska Lantmätaren tvinga dig??
Är det nån av de befintliga delägarna som vägrar dig att använda vägen?
Går du med i vägsamfälligheten kan en EN NY ägare av din fastighet (som då automatiskt blir delägare i samf.heten) ställa krav på att samfälligheten VAKNAR och gör sånt som en samfällighet ska enligt lagen.
2. Går du inte med
och
3. Delägarna tycker det är Ok att du åker på vägen och sköter den
(räcker muntligt! - det är de som får gå till Fastighetsdomstolen och kräva att du går med om de är missnöjda! - eller sätta upp en bom...
)
>>> behöver du inte skriva några papper alls med de andra!!!
Det är BARA om du får alla att skriva på OCH GÅR MED i föreningen som RISKEN för framtiden uppstår!
Alltså - fixa din avstyckning av tomten (kasta papperet ) och be Lantmätaren SOMNA OM sen!!
Han behöver inte se till mer än att VA är ordnat - och det tror jag dessutom var plankontorets sak?
Så jobba vidare med din nya fastighet och sluta skapa problem för både dig och bönderna - med vägsamfälligheten.
UTAN papper på att du ingår behöver den orolige grannen inte oroa sig - ev. får han ta diskussionen med din framtida köpare - om dennne vill dra igång cirkusen du nu försöka skapa
.
Hela ärendet är bakvänt från början till slut!
Är du med i Villaägarnas fråga deras jurister/lanmätare får du se.
Logikvurpa i hela hanteringen.
GÖR INGET MER NU!!!
Det är ett grundfel i hela ärendet, när jag läser igenom det igen - efter alla diverse råd du får...
Normalt är det delägarna i en samfällighet som BEGÄR en ny förrättning för att ändra andelstal och/eller medlemmar/delägare.
Här begär Lantmätaren att DU ska begära att få bli medlem i en sovande samfällighet. Nr 1 - VARFÖR??
Avstyckningen av din fastighet ska inte kopplas till vägsamfälligheten - din fastighet ska styckas av och bli en egen juridisk enhet.
OM inte DELÄGARNA i vägsamfälligheten BEGÄR att du ska bli medlem, varför ska Lantmätaren tvinga dig??
Går du med i vägsamfälligheten kan en EN NY ägare av din fastighet (som då automatiskt blir delägare i samf.heten) ställa krav på att samfälligheten VAKNAR och gör sånt som en samfällighet ska enligt lagen.
2. Går du inte med
och
(räcker muntligt! - det är de som får gå till Fastighetsdomstolen och kräva att du går med om de är missnöjda! - eller sätta upp en bom...
Det är BARA om du får alla att skriva på OCH GÅR MED i föreningen som RISKEN för framtiden uppstår!
Alltså - fixa din avstyckning av tomten (kasta papperet ) och be Lantmätaren SOMNA OM sen!!
Han behöver inte se till mer än att VA är ordnat - och det tror jag dessutom var plankontorets sak?
Så jobba vidare med din nya fastighet och sluta skapa problem för både dig och bönderna - med vägsamfälligheten.
UTAN papper på att du ingår behöver den orolige grannen inte oroa sig - ev. får han ta diskussionen med din framtida köpare - om dennne vill dra igång cirkusen du nu försöka skapa
GÖR INGET MER NU!!!
Vill börja att säga stort tack. Behöver verkligen hjälp och Lantmäteriet verkar vara sista stället man ska fråga på. Han ringt runt till alla möjliga där för att få andras syn på saken.AdamGr skrev:Suhagg: (!?;-)):
2. Går du inte med
och
(räcker muntligt! - det är de som får gå till Fastighetsdomstolen och kräva att du går med om de är missnöjda! - eller sätta upp en bom...)
UTAN papper på att du ingår behöver den orolige grannen inte oroa sig - ev. får han ta diskussionen med din framtida köpare - om dennne vill dra igång cirkusen du nu försöka skapa.
GÖR INGET MER NU!!!
Detta suger musten ur mig just nu. Ringer till han som inte vill skriva på papprerna en gång om dagen och till Lantmätaren varannan dag
Jag tvivlar lite på att lantmätaren gör rätt då jag flera gånger fått korrigera saker som gjorts snabbt och fel, papper som skickades för 2v sen som aldrig dykt upp osv. Det senaste var att gubben som krånglar påpekade för mig att jag inte pratat med 2 pers som har mark och använder vägen. Enda sättet att ta sig dit och han VET att de är med i samfälligheten. Min lantmätare har inte ordnat några sådana papper till mig och när jag påpekade detta kollade lantmätaren om de behövdes och 5sek senare var svaret att det inte behövs. Konstigt tycker jag och gubben som inte vill skriva på. Detta gör ju honom ännu mera orolig att det kommer bli problem.
Ingen av delägarna i vägen är emot att jag ska få ”Rätt att använda befintlig väg för utfart till allmän väg” som avtalet ger mig rätt till utom en gubbe. Dessa avtal fick jag från Lantmätaren och jag har åkt och pratat med alla berörda personligen för att få kontakt och positivt besked direkt. Vilket jag fått av de flesta redan.
Lantmätaren säger att det deras jobb är att det ska styckas av mätas kollas att det finns vatten och avlopp utmärkt och att de ska finnas en officiell väg ut från tomten. Nu har jag stångat mig blodig med detta och börjar ge upp med denna väg. Jag kan begära att den officiella vägen ska bli en annan som är några hundra meter omväg och dit är jag påväg nu.
Gubben som inte vill skriva på för att han är orolig för strul och kostnader i framtiden. Han säger muntligen att det är okej att jag kör på vägen ändå. Han vill inte ha det på papper då det belastar fastigheten och det finnas en risk för kostnader säger han.
Anledningen är att han var med i en vägsamfällighet och betalade i stort sett inget alls i underhåll. Han körde traktor till en åker några gånger per år. Helt plötsligt flyttade någon in utmed vägen och krävde anläggningsförättning tror jag. Helt plötsligt blev det andelstal och en räkning dimper ner varje år på några tusenlappar i underhåll av vägen. Han vill inte bli drabbad av detta i fall jag skulle sälja en dag.
Därför vill han inte skriva på och jag förstår ju honom också så klart.
Planen är nu att ta officiella vägen som Lantmätaren kräver för att slutföra får bli en omväg åt ett annat håll.
Sedan använda denna vägen jag vill ha ändå. Grusa den när det behövs och ploga på vintern när det behövs. Vill de sätta upp en bom eller anmäla mig för olaga vägunderhåll så får jag väl ta smällen
Tycker du det är vettigt?
Låter helt klart som den bästa lösningen - skriv in en annan väg i din förrättning - förutsatt att den värdelösa LM inte kräver någon anläggning/några anl.kostnader för detta?Suhagg skrev:Ingen av delägarna i vägen är emot att jag ska få Rätt att använda befintlig väg för utfart till allmän väg som avtalet ger mig rätt till utom en gubbe. Dessa avtal fick jag från Lantmätaren och jag har åkt och pratat med alla berörda personligen för att få kontakt och positivt besked direkt. Vilket jag fått av de flesta redan.
Lantmätaren säger att det deras jobb är att det ska styckas av mätas kollas att det finns vatten och avlopp utmärkt och att de ska finnas en officiell väg ut från tomten. ..... Jag kan begära att den officiella vägen ska bli en annan som är några hundra meter omväg och dit är jag påväg nu.
Gubben som inte vill skriva på för att han är orolig för strul och kostnader i framtiden. Han säger muntligen att det är okej att jag kör på vägen ändå. Han vill inte ha det på papper då det belastar fastigheten och det finnas en risk för kostnader säger han.
Anledningen är att han var med i en vägsamfällighet och betalade i stort sett inget alls i underhåll.... Helt plötsligt flyttade någon in ..... Han vill inte bli drabbad av detta i fall jag skulle sälja en dag.
Därför vill han inte skriva på och jag förstår ju honom också så klart.
Planen är nu att ta officiella vägen som Lantmätaren kräver för att slutföra får bli en omväg åt ett annat håll.
Sedan använda denna vägen jag vill ha ändå. Grusa den när det behövs och ploga på vintern när det behövs. Vill de sätta upp en bom eller anmäla mig för olaga vägunderhåll så får jag väl ta smällen
Tycker du det är vettigt?
För att försäkra dig om att den motsträvige gubben inte kommer på andra tankar (eller hans barn) - gå dit igen, säg att du lägger ner avtalet (och behåll det med de påskrifter du har) - och få honom att bekräfta med ett handslag att du får köra på - och underhålla vägen
Lantmäteriet har verkligen inte de vassaste knivarna i lådan - vet av egen erfarenhet. Ingår i en förening där allt som kan göras fel har gjorts fel - till stor del pga LM-klanteri. (och borttappade grannar i styrelsen...) Tingsrätten har nu ett antal mål att avgöra... Ingår man i en samfällighet är det bara att betala - eller sälja o flytta - såvida inte det finns sakfel att 'klandra'. Våra kostnader ökade från 8' - 16.000 per år -2009 --2010. Dubbelsuck q(;^
En tanke till - ett avtal som läggs till i ett anläggningsbeslut - och som inte blir ett officialservitut - gäller bara för de (fastighetsägare) som undertecknat avtalet. Alltså - säljer du gäller det inte för din köpare. Och alltså faller hela den oroliges farhagor...
Väljer du det tillvägagångsättet iaf - Kolla detta (avtalets benämning/gällande) i så fall med lantmäteriets kundtjänst (begär att få prata med en lantmätare för att frågan är svår). På LM centralt har de rätt duktiga lantmätare. Villaägarnas är också en bra ingång! De har juridisk rådgivning inom många områden och även duktiga lantmätare.
Eller - som vi sa nyss
- Kör o var glad! d^_^b
Väljer du det tillvägagångsättet iaf - Kolla detta (avtalets benämning/gällande) i så fall med lantmäteriets kundtjänst (begär att få prata med en lantmätare för att frågan är svår). På LM centralt har de rätt duktiga lantmätare. Villaägarnas är också en bra ingång! De har juridisk rådgivning inom många områden och även duktiga lantmätare.
Eller - som vi sa nyss
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden