28 101 läst ·
47 svar
28k läst
47 svar
Vägförening - max axeltryck
Sida 1 av 4
Min vägförening har satt upp en skylt där man begränsar belastningen på vägen till max 12 ton axeltryck....
Nu kan jag vara ute och snurra helt men kollar man BK1 väg så har väl det 11,5 axeltryck? Och om det nu stämmer... Har den skylten som monterats upp någon nytta?

Nu kan jag vara ute och snurra helt men kollar man BK1 väg så har väl det 11,5 axeltryck? Och om det nu stämmer... Har den skylten som monterats upp någon nytta?
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 405 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 405 inlägg
Den skylten är ju helt utan nytta, man kan köra med vad som helst där i princip (om de nu är en skylt med Max axeltryck och inte max bruttovikt), man kan ana att dom kanske skulle ha en med Max bruttovikt istället.
Det finns traktorer, avverkningsmaskiner och framförallt hjullastare som väger betydligt mer än 12 ton per axel. Speciellt lite större hjullastare som har mycket vikt på bakaxeln olastade. När jag transportkör med lite grus eller gödsel i skopan på min vanliga ganska lätta lastmaskin LM840 som olastad väger 10 ton och tar 4.8 ton i transportläge så har man i princip all vikten på dom stora hjulen och väger då mer än 12 ton på den axeln.
Och även om BK1 är någon sorts normal maxvikt så finns det ju gott om ekipage som väger mer och kör på olika sorters dispanser. Tex kanske måste stänga av broar och rulla över ensamma långsamt i mitten på bron för att den ska tåla belastningen.
Sen är det ju lite dumt med axeltryck för är ju ganska stor skillnad på belastning på en tjälskadeväg om man kommer med 10 ton på små lastbilsdäck eller om man kommer med 10 ton på stora lastmaskinsdäck. Trycket per ytenhet är ju stor skillnad på.
Och även om BK1 är någon sorts normal maxvikt så finns det ju gott om ekipage som väger mer och kör på olika sorters dispanser. Tex kanske måste stänga av broar och rulla över ensamma långsamt i mitten på bron för att den ska tåla belastningen.
Sen är det ju lite dumt med axeltryck för är ju ganska stor skillnad på belastning på en tjälskadeväg om man kommer med 10 ton på små lastbilsdäck eller om man kommer med 10 ton på stora lastmaskinsdäck. Trycket per ytenhet är ju stor skillnad på.
Redigerat:
Mitt tips är att dom som satt upp skylten blandat ihop begreppen... Jag har aldrig sett en skylt som säger 12 tons axeltryck... Som framkommer i tråden så är det enbart tunga transporter ( lastbilar med dispans för tung last) och vissar lantbruks och lgf fordon som kommer upp i dom axelvikterna...
Däremot är det rätt vanligt med skyltar som säger max 12 tons bruttovikt...
En fullstor lastbil har en totalvikt på 26 ton, vid fullt lass och rätt N värde har man 9 tons framaxeltryck och resterande 17 på boggin (10-11 ton på drivaxeln).
4-axlade släp har i normalfallet en totalvikt på 34 ton, vilket blir drygt 8 ton per axel...
Däremot är det rätt vanligt med skyltar som säger max 12 tons bruttovikt...
En fullstor lastbil har en totalvikt på 26 ton, vid fullt lass och rätt N värde har man 9 tons framaxeltryck och resterande 17 på boggin (10-11 ton på drivaxeln).
4-axlade släp har i normalfallet en totalvikt på 34 ton, vilket blir drygt 8 ton per axel...
Vid vår länsväg (en gammal, krokig väg) har det alldeles nyligen kommit upp en (tillfällig?) förbudsskylt som det bara står "12 t" på och inget mer. Antar att det betyder att det är maximal bruttovikt som avses om det inte står något mer?
Helt riktigt... Skyltarna brukar komma upp lite här och där vid tjällossningen för att skydda vägarna...Lite sent för det kanske?Hemmakatten skrev:
Å andra sidan har det knappast nån betydelse när skylten kom upp eller ATT den kom upp. Sträckan gäller ca 1 mil och går en sträcka vid en strandkant som är känslig och säkert lätt rasar. I ena änden av denna sträcka finns ett grustag och att köra runt (2,5 mil) verkar inte en endaste lastbil ha gjort...q(;^
p
Om det spelar nån roll så kan du kolla upp med aktuell väghållare om skylten är tillfällig eller permanent... Och hur länge den ska sitta uppe om den bara är tillfällig... Är aldrig problem att få dispens för transporter heller, om det skulle behövas.