6 541 läst ·
37 svar
7k läst
37 svar
Ny i Vägsamfällighet. Hur fungerar det?
Sida 1 av 3
Jag håller på att samla in godkännanden att få gå med i en vägsamfällighet. Vägen kommer gå in till vår nya tomt som håller på att styckas av.
Från Lantmäteriet har jag fått papper som alla berörda ska skriva på. De har även möjlighet att få ange en summa jag ska betala för att gå med. Åker personligen hem till alla och samlar påskrifter.
Vägen kommer i stort sett bara användas av mig och övriga inblandade är bönder som ska åka på vägen till sina åkrar. Inga andra bostäder finns och det är en återvändsväg.
En som skulle skriva på blev lite fundersam och undrar om det blir kostnader för snöröjning och annat som drabbar honom.
Jag kommer själv snöröja vägen då ingen annan använder den vintertid. Kommer underhålla den när det behövs då vi ska köra bil dagligen på den. Hur fungerar det med vägsamfälligheten? Ska det skrivas mera papper kring detta med vem som gör vad?
Från Lantmäteriet har jag fått papper som alla berörda ska skriva på. De har även möjlighet att få ange en summa jag ska betala för att gå med. Åker personligen hem till alla och samlar påskrifter.
Vägen kommer i stort sett bara användas av mig och övriga inblandade är bönder som ska åka på vägen till sina åkrar. Inga andra bostäder finns och det är en återvändsväg.
En som skulle skriva på blev lite fundersam och undrar om det blir kostnader för snöröjning och annat som drabbar honom.
Jag kommer själv snöröja vägen då ingen annan använder den vintertid. Kommer underhålla den när det behövs då vi ska köra bil dagligen på den. Hur fungerar det med vägsamfälligheten? Ska det skrivas mera papper kring detta med vem som gör vad?
Suhagg skrev:Jag håller på att samla in godkännanden att få gå med i en vägsamfällighet. Vägen kommer gå in till vår nya tomt som håller på att styckas av.
Om du en dag flyttar så skulle teoretiskt den nye ägaren vilja att alla medlemmar delar solidariskt på vägunderhållet... Hjälper inte LM till med vilka papper du ska ha, det måste ju vara enklast att fråga dem?
Det låter som att du skall bygga en vägstump till din fastighet, denna vill du ansluta till befintlig väg där det finns en samfälldighet.
Din väg har i detta fall inget med samfälldigheten att göra, den bekostar och sköter du själv, en privat väg.
Den existerande samfälldigheten skall du gå med i för att nyttja vägen fram till din väg. Det är dessa papper som du håller på att fylla i.
Men det kanske är så att "din" väg redan finns, men omfattas den av samfälldigheten? Omfattas den så kommer underhåll bekostas av föreningen.
Då du går med i samfälldigheten kommer du att få ett andelstal som skall motsvara din del av underhåll m.m.
Din väg har i detta fall inget med samfälldigheten att göra, den bekostar och sköter du själv, en privat väg.
Den existerande samfälldigheten skall du gå med i för att nyttja vägen fram till din väg. Det är dessa papper som du håller på att fylla i.
Men det kanske är så att "din" väg redan finns, men omfattas den av samfälldigheten? Omfattas den så kommer underhåll bekostas av föreningen.
Då du går med i samfälldigheten kommer du att få ett andelstal som skall motsvara din del av underhåll m.m.
Precis. Jag ska ha en vägstump till min tomt som sedan ska anslutas till vägsamfälligheten som är den sista sträckan innan jag kommer ut på den allmänna vägen. Första sträckan vid min tomt den är ju min väg så där är det klart vem som gör vad.
Lantmätaren (som jag misstänker är lite arbetsskygg) har inte sagt ett ord om hur det fungerar bara att alla i samfälligheten ska skriva på detta papper som tillåter att jag blir del i samfälligheten av den befintliga vägen. Får ta och ringa om detta.
Men då är det ytterligare ett papper som borde finnas som tar upp hur stor del jag ska ansvara för som behövs? Kanske ta upp att snöröjning är mitt ansvar?
Lantmätaren (som jag misstänker är lite arbetsskygg) har inte sagt ett ord om hur det fungerar bara att alla i samfälligheten ska skriva på detta papper som tillåter att jag blir del i samfälligheten av den befintliga vägen. Får ta och ringa om detta.
Men då är det ytterligare ett papper som borde finnas som tar upp hur stor del jag ska ansvara för som behövs? Kanske ta upp att snöröjning är mitt ansvar?
Redigerat:
Din beskrivning av hur det går till i en samfällighet stämmer inte alls med mina erfarenheter. När jag flyttat så jag kommit att hamna på samfällighetens väg har jag automatiskt blivit medlem. Det var liksom ingenting att välja på. Och jag pratade bara med ordföranden, som skrev in mig och gav min fastighet ett vägtal.
Samfälligheten har ju en styrelse, med stadgar om vad som ska göras. De får bidrag från stat och kommun, som till en del täcker deras utgifter. Som medlem har man naturligtvis att ta del av stadgar och årsmötesprotokoll.
Samfälligheten har ju en styrelse, med stadgar om vad som ska göras. De får bidrag från stat och kommun, som till en del täcker deras utgifter. Som medlem har man naturligtvis att ta del av stadgar och årsmötesprotokoll.
Det är säkert lite annat för mig.
Gäller ett Lantmäteriärende för en ny tomt som jag ska bygga på.
Denna väg har 6st medlemmar. Ingen som bor kring vägen utan bara brukad mark. Samfälligheten var från tidigare än år1900a.
Gäller ett Lantmäteriärende för en ny tomt som jag ska bygga på.
Denna väg har 6st medlemmar. Ingen som bor kring vägen utan bara brukad mark. Samfälligheten var från tidigare än år1900a.
Redigerat:
Pratade med Lantmätaren precis.
Pappret de skulle skriva på är bara för att jag ska bli del av samfälligheten. Underhåll och annat hade inget med detta att göra. Vill jag ha snöröjning eller underhåll få jag göra det själv inget som ska drabba de andra enligt henne.
Så som jag vill ha det. Inga problem.
Pappret de skulle skriva på är bara för att jag ska bli del av samfälligheten. Underhåll och annat hade inget med detta att göra. Vill jag ha snöröjning eller underhåll få jag göra det själv inget som ska drabba de andra enligt henne.
Så som jag vill ha det. Inga problem.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Det låter som en sanning med modifikation. Om jag förstår det rätt så finns det i dag en samfällighet, med angiven verksamhet att hålla med väg. I den verksamheten ingår givetvis att sköta underhåll och snöröjning av vägen.
Så länge ingen begär att det skall snöröjas så sker det inte. Men om föreningen i något skede får en styrelse som vill börja röja snö, då kommer det också att ske, och alla får vara med och betala i förhållande till sina andelstal. Att du kommer med nu gör iofs liten skillnad, samfälligheten skulle lika gärna kunnat få för sig att röja snö tidigare också.
Så länge ingen begär att det skall snöröjas så sker det inte. Men om föreningen i något skede får en styrelse som vill börja röja snö, då kommer det också att ske, och alla får vara med och betala i förhållande till sina andelstal. Att du kommer med nu gör iofs liten skillnad, samfälligheten skulle lika gärna kunnat få för sig att röja snö tidigare också.
Stämmer. Samfälligheten är nog något hundratal år gammal och jag tror det aldrig har behövts någon verksamhet. En av bönderna som istort sett arrenderar all mark underhåller vägen. Han kör traktor på den så underhållet innebär nog att kanske var 10e år jämna till den.hempularen skrev:
Ingen annan kommer få för sig att röja snö då ingen använder vägen vintertid då det bara är åkrar och en återvändsväg. Snöröjning kommer det bara vara jag som vill ha och det kommer jag göra själv. Samma sak med underhåll. Tror knappast någon av de inblandade är intresserade av att grusa och underhålla vägen. Det ligger i mitt intresse endast.hempularen skrev:Så länge ingen begär att det skall snöröjas så sker det inte. Men om föreningen i något skede får en styrelse som vill börja röja snö, då kommer det också att ske, och alla får vara med och betala i förhållande till sina andelstal. Att du kommer med nu gör iofs liten skillnad, samfälligheten skulle lika gärna kunnat få för sig att röja snö tidigare också.
Då är en av de inblandade rädd att om jag skulle sälja en dag blir det problem, samt även att det inte blir problem när jag bor där. Någon ny kanske vill ha både snöröjning och nytt grus varje år och alla i samfälligheten måste helt plötsligt betala. Förstår honom. Men hur skriver vi eller kommer överens om detta så det inte är ett problem?
Redigerat:
Samfälldigheten har nog spelat ut sin roll om den har stadgar som är 100 år gamla, det har hänt en del genom åren.
Om du vill ha allt på papper är en förättning det mest korrekta, troligvis kommer du debiteras merparten då du sannolikt kommer få högst andelstal.
Men detta kommer nog skrämma mer än det löser så ett rejält handslag och hålla vad man lovar kommer nog att uppskattas, annars har du nog en hel traktorarme emot dig.
Om du vill ha allt på papper är en förättning det mest korrekta, troligvis kommer du debiteras merparten då du sannolikt kommer få högst andelstal.
Men detta kommer nog skrämma mer än det löser så ett rejält handslag och hålla vad man lovar kommer nog att uppskattas, annars har du nog en hel traktorarme emot dig.
Jag behöver inget på papper men jag förstår han som blev orolig. Inte kul om det kommer någon ny som vill börja använda vägen en massa och så blir de andra berörda av detta och måste betala sen i efterhand.pbengtsson skrev:Samfälldigheten har nog spelat ut sin roll om den har stadgar som är 100 år gamla, det har hänt en del genom åren.
Jag förstår inte varför du vill gå med i en samfällighet? utan krav från de övriga? samfälligheter är inget frivilligt och har det fungerat utan formalia hittills varför skriva något nu? Har du ok från de andra att använda vägen - och underhålla den - nöj dig! och åk där.
Samfälligheter - väg eller annat - är vanligtvis kommunernas sätt att undandra sig diverse allmänna kostnader - och ingår man (=fastigheten) så går det inte att komma ifrån. Alla kostnader ska sen fördelas efter fastställda andelstal. (= ny köpare - eller hjärnsläpp hos dig - kan sen kräva bönderna). Alla samfälligheter finns registrerade hos lantmäteriet - begär en kopia så ser du vad som beslutats. Lantmätare har ofta visat sig inte vara de vassaste knivarna heller - så varför väcka björnen??
Åk och underhåll utan papper och låsningar är min allvarliga rekommendation.
Samfälligheter - väg eller annat - är vanligtvis kommunernas sätt att undandra sig diverse allmänna kostnader - och ingår man (=fastigheten) så går det inte att komma ifrån. Alla kostnader ska sen fördelas efter fastställda andelstal. (= ny köpare - eller hjärnsläpp hos dig - kan sen kräva bönderna). Alla samfälligheter finns registrerade hos lantmäteriet - begär en kopia så ser du vad som beslutats. Lantmätare har ofta visat sig inte vara de vassaste knivarna heller - så varför väcka björnen??
Jag vill gå med i samfälligheten för jag måste. Till min tomt måste det finnas en väg. Denna väg som jag kommer använda delvis är en samfälld väg.AdamGr skrev:Jag förstår inte varför du vill gå med i en samfällighet? utan krav från de övriga? samfälligheter är inget frivilligt och har det fungerat utan formalia hittills varför skriva något nu? Har du ok från de andra att använda vägen - och underhålla den - nöj dig! och åk där.
En av de som är med i vägen tycker det är okej att jag går med men vill inte att det ska bli någon kostnad för honom. Jag tar hand om vägen och grusar och skrapar om det behövs samt sköter min egen snöröjning men skulle jag sälja en dag är han orolig. Då kanske den nya vill ha nygrusad väg och snöröjning och vips måste alla i samfälligheten vara med och betala är det han är rädd för.
Han ville skriva att allt underhåll är mitt ansvar det känns ju rätt okej men samma sak där. Skulle denna gubbe sälja en dag och en ny ägare vill att hela vägen ska grusas och inte jag då blir det min skyldighet ändå. Känns som risk för problem där.
Kanske här skrivna papper och andelstal borde komma in. Jag kanske har 2/3 och de resterade 6pers eller så har 1/3 att dela på,
Men då ska det skrivas papper igen och alla ska vara med och säga sitt och allt tar tid och kostar pengar.
Redigerat:
Det du beskriver är ett dilemma många samfälldigehter brottas med, men vill ni ha allt glasklart är förättning enda utvägen.
Den tar inte jättemycket tid, men den kostar och troligtvis kommer du debiteras det mesta. Gissar på 30.000 totalt ca.
Hur fungerar samfälldigheten i övigt? Har de årsmöten, utdebiteringar m.m.
Som du säger, att du säljer din fastighet är en risk, men likaväl kan de andra också sälja sina. Och en ny fastighetsägare kan hävda att du inte har rätt att använda vägen och de pengar du lägger ned på vägen kan vara förlorade.
Kontakta http://www.revriks.se/ de har mycket info.
Det känns som något fattas, ett papper från LM att fylla i för att gå med i en förening låter lite förenklat.
Den tar inte jättemycket tid, men den kostar och troligtvis kommer du debiteras det mesta. Gissar på 30.000 totalt ca.
Som du säger, att du säljer din fastighet är en risk, men likaväl kan de andra också sälja sina. Och en ny fastighetsägare kan hävda att du inte har rätt att använda vägen och de pengar du lägger ned på vägen kan vara förlorade.
Kontakta http://www.revriks.se/ de har mycket info.
Det känns som något fattas, ett papper från LM att fylla i för att gå med i en förening låter lite förenklat.
30.000kr ytterligare utöver de 40.000kr jag redan betalat Lantmäteriet för avstyckning samt utredande kring denna väg är jag absolut inte sugen på.:Spbengtsson skrev:Det du beskriver är ett dilemma många samfälldigehter brottas med, men vill ni ha allt glasklart är förättning enda utvägen.
Kontakta [länk] de har mycket info.
Samfälligheten är nog något hundratal år gammal och jag tror det aldrig har behövts någon verksamhet, de har inga möten eller kostnader alls. En av bönderna som i stort sett arrenderar all mark underhåller vägen. Han kör traktor på den så underhållet innebär nog att kanske var 10e år jämna till den. Han har tagit lite eget grus från en grusgrop och jämnat till den nyligen.
Det är han som är rädd för eventuella nya kostnader.