22 539 läst ·
25 svar
23k läst
25 svar
Regler för lön till närstående i fåmansbolag?
Moderator
· Stockholm
· 57 848 inlägg
Det stämmer att det finns regler om detta, kan dom dock inte i detalj, men syftet är just att jag inte skall lunna få ned lönen under brytpunkten för statl. skatt genom att så att säga dela den med en närstående. Men även att det inte skall gå att få upp löneunderlaget i firman, det är det som bestämmer hur mycket utdelning ägaren kan ta ut med kapitalbeskattning istället för inkomstbeskattning.
Det nämndes ovan om enkild firma, där får jag överhuvudtaget inte betala ut lön till en närstående, oavsett nivå eller hur mycket den närstående medverkar till inkomsterna i firman. Eller, jo jag kan betala ut lön, men den är inte avdragsgiill i firman så jag som företagare får betala skatten på den lön jag ev betalar till min fru, som om det vore min egen inkomst.
Det nämndes ovan om enkild firma, där får jag överhuvudtaget inte betala ut lön till en närstående, oavsett nivå eller hur mycket den närstående medverkar till inkomsterna i firman. Eller, jo jag kan betala ut lön, men den är inte avdragsgiill i firman så jag som företagare får betala skatten på den lön jag ev betalar till min fru, som om det vore min egen inkomst.
Njae, det där stämmer väl inte riktigt. Man kan inte "ANSTÄLLA" en närstående (fru/man), men man kan visst dela ut lön. Det finns ju i NE ruta R18/R19 möjlighet att dra av "lön" till närstående som anses "viktigt bidragande" och i ruta R20 möjlighet att dra av "lön" till medhjälpande maka/make. Den närstående som tar emot "lön" (eller resultatdelning eller vad man skall kalla det) skall sedan i sin tur lämna in en egen NE med samma belopp i motsvarande (omvända) rutor.hempularen skrev:Det nämndes ovan om enkild firma, där får jag överhuvudtaget inte betala ut lön till en närstående, oavsett nivå eller hur mycket den närstående medverkar till inkomsterna i firman. Eller, jo jag kan betala ut lön, men den är inte avdragsgiill i firman så jag som företagare får betala skatten på den lön jag ev betalar till min fru, som om det vore min egen inkomst.
I alla fall är det så som jag har uppfattat det, men Algen kan säkert detta i detalj...
Redigerat av moderator:
1)jo det skulle kunna vara en anledning,ridax skrev:Kanske för att skydda tidigare vinster om man senare gör en mindre lyckad satsning? Sedan, hur är det, kan man lägga ett AB i träda enligt 5:25-regeln och starta upp en ny liknande rörelse som enskild firma under 5 år (utan att det stör 5:25-regeln)? När man kört som enskild firma i 5 år så startar man ett nytt AB. Kan man växelköra AB och enskild firma på det viset och på så sätt använda 5:25-regeln trots att det är samma typ av verksamhet som man håller på med?
Du uttrycker det så att "det beräknas som om den med högst skatt tagit ut lönen". Hur fungerar det? Jag är klar över att skattenivån i så fall kommer att bli som om man ensamt tagit ut hela lönen så det inte är någon vint ur marginalskattesynpunkt. Men VEM kommer att de-facto stå som inkomsttagare? Jag tänker på de sociala avgifterna, sociala försäkringsskyddet, pensionsgrundande inkomst och sådant. Kommer den "inkompetenta" personen tillgodoräknas inkomsten ur detta perspektiv och det bara är skatten som räknas upp?
2) Kan inte påstå att jag är så påläst på 5:25-regeln men är det huruvida andelen är kvalificerad som avgör så är det väl i alla fall ok att köra vidare med enskild firma (jmf 3:12-reglerna) (?) Sen vet jag inte om man måste sälja innan man startar upp nytt AB. Intressant frågeställning. Misstänker att du har tittat på detta själv. Vad har du kommit fram till?
3) Kan inte påstå att jag har tittat närmare på det heller men skickar man in kontrolluppgifter där man har gett högre än marknadsmässig lön så blir väl resultatet en omtaxering i de fall det upptäckts. Det finns vad jag vet inget sätt att "öppet" redovisa för hög lön..
Jag är ingen expert på området, men du behöver nog inte ens växelköra. "Typ av verksamhet" är ingen tillgång i aktiebolaget. Du kan förmodligen starta ett nytt aktiebolag med samma verksamhet och köpa alla inventarier etc. från det gamla företaget till marknadspris. Problemet är att du inte får ha kontroll över kapitalet i det gamla bolaget. Jag tror att du måste göra en "lång" (5 år) investering eller låta någon annan förvalta kapitalet.ridax skrev:Sedan, hur är det, kan man lägga ett AB i träda enligt 5:25-regeln och starta upp en ny liknande rörelse som enskild firma under 5 år (utan att det stör 5:25-regeln)? När man kört som enskild firma i 5 år så startar man ett nytt AB. Kan man växelköra AB och enskild firma på det viset och på så sätt använda 5:25-regeln trots att det är samma typ av verksamhet som man håller på med?
Personligen har jag lite svårt att förstå varför du vill ta krånglet med ett vilande AB mer än en gång. För att det ska vara någon vits bör det nog röra sig om enorma vinster. Varför inte fortsätta samla kapital i bolaget och ta ut maximalt som lön under brytpunkten och lågbeskattad utdelning? Du kan även skaffa en företagsägd pensionsförsäkring. Behöver du kapital till t.ex husköp, ta ett vanligt bolån.
När du verkligen vill avsluta din verksamhet så får du se om det finns tillräckligt med kapital för att det ska vara lönsamt med 5 års "träda". Alternativet är ju att fortsätta mjölka ut med lön och utdelningar.
/Hasse
Nej, det går inte. Skatterättsnämnden har kommit med ett avgörande 69-08/D angående detta (fastställt av regeringsrätten mål 1452-09)b_hasse skrev:
Det är naturligtvis enorma vinster som man hoppas på....
Redigerat av moderator:
I ett AB finns det väl inte några större begränsningar om hur mycket lön man får betala ut till närstående? Inte vad jag vet i alla fall.
Annars kan ni i styrelsen för aktiebolaget utse din fru till VD och betala ut en hög lön för detta arbete.
Annars kan ni i styrelsen för aktiebolaget utse din fru till VD och betala ut en hög lön för detta arbete.
LAINE skrev:
Jo, läs 24.3. Det gäller fåmansbolag.
Angående att anställa hustrun som VD. Visst om hon utför ett arbete är det ok att betala marknadsmässig lön. Sen finns det ju alltid en del fall som är tydliga medan det blir gränsfall i andra gällande om det är marknadsmässig lön eller ej.
Jag tror knappast att Skatteverket ens aktivt letar efter bolag som betalar ut höga löner till närstående. Löner upp till gränsen för statlig skatt bör vara helt okej att betala ut.Algen skrev:
Har ingen aning om hur aktivt de tittar efter detta. Det kan ju dock vara ganska lönsamt att dela upp lönen för att få lägre marginalskatt så man kan ju tycka att de borde ha viss kontroll.LAINE skrev:
Att det inte är tillåtet med mer än marknadsmässig lön är dock helt klart. (Finns ju mycket man kan komma undan med utan att det är tillåtet för den skull)
Klicka här för att svara