gissar att det var en tre-fyra man under en hel dag, ingen asfaltering dock, bara upptagning av hål i befintligt räcke och igensättning av ett mindre hål. så visst är det för mycket pengar...

Hur har turerna gått kring detta? Har du haft en disskusion med kommunen och väghållaren om detta, eller har du helt enkelt beställt en öppning i räcket? Min tanke är att om ingen annan väg ut finns från fastigheten och gamla Vv har godkänt detta och du har haft en löpande disskusion med kommunen mm. Då borde betalningsansvaret kommit upp på bordet långt tidigare.

Eftersom jag inte känner till allt kring detta så kan jag inte ge en åsikt som är huggen i sten, men...

Om fastigheten stått där så länge som den gjort och utfart inte är möjlig någon annanstans så har ingen rätt att begränsa dina möjligheter till transport till din fastighet. Däremot låter det som om det funnits förslag på andra lösningar som förkastats av de boende i de fastigheter som påverkas. Stämmer det? I så fall kan Svevia mena att de har har en lösning som inte skulle kostat dem något men att den lösningen inte accepterats. De vill därför ha betalt för det extra arbete som er lösning kostat dem.

Vad säger kommunen?

4 man á 450/timmen i 8 timmar samt transportkostnad och maskinkostnad. ca 20 000:- + eventuellt material. Be att få en specifikation på fakturan.

Tack för ditt inlägg Bart.

Grannarna sa nej till att dela infart med den aktuella fastigheten så dåvarande Vv ändrade sig och gav tillstånd till anlägga en separat infart.

När vi tog över fastigheten så fanns det ett färdigt tillstånd från Trafikverket och de hänvisade till Svevia för att öppna upp räcket då det är ansvariga för underhållet på den vägen. Ansvar för betalning för den typ av jobb finns inte med i avtalet.

Och som sagt det finns inget alternativ att tillgå för annan uftart till vägen, då grannarna inte ville dela. Kommunen har inte varit inblandad alls då det är en anläggningsåtgärd och inte ett bygglov, om jag förstår det rätt.

Parterna har varit vägverket, fastighetsägarna och lantmäteriet som medlare.

Har du pratat med Trafikverket om betalningen? Kan vara värt att ta kontakt med dem och diskutera frågan.

Anledningen till att jag undrade om du pratat med kommunen är för att de brukar vara intresserade av hur tillfarten till fastigheter är lösta. Speciellt med omsog för de som är rörelsehindrade, brandbekämpning mm. Om det dessutom finns en möjlighet till detaljplan inom öveskådlig framtid så är det ännu mer intressant hur tillfarterna är lösta. Kommunen och Trafikverket samarbetar i det mesta så det kan vara idé att kontrollera med byggnadsnämnden i din kommun också om det finns något sagt om betalningsansvar för dylika åtgärder.

Annars tror jag att ett samtal till Trafikverket kommer reda ut det mesta.

Har mailat Trafikverket och väntar på respons, ärendet är diareifört.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.