Hej! Idag damp det ner ett brev från ett företag som hade utfört ett hantverksuppdrag i vår lägenhet för över två år sedan (Mars 2009). Inga papper har skrivits på och vi har inte fått något som helst skriftligt från företaget vad gäller betalning eller liknande förrän nu.

Till historien hör att arbetet var så dåligt utfört (enligt mig och min sambo) att vi ringde dit och klagade. De skickade hit hantverkare i två omgångar och båda gångerna påstod de att "det är sånt man får räkna med". Vi stod på oss och det blev som så att ingen faktura skickades.
Igår kom då detta brev där de ville ha betalt för tjänsten. Är detta rimligt? Finns det någon preskriptionstid?

Väldigt tacksam för korrekt svar!

A
Har du reklamerat jobbet skriftligt?

Någon som helst skriftlig dokumentation på att du inte tyckte jobbet var korrekt utfört?

Om inte så betala och var glad för man kan skicka fakturor efter hur många år som helst efter jobbet/varan är levererad.

Till en privatperson har de tre år på sig att fakturera.

Det kan ju vara så att de har upptäckt att ni inte blivit fakturerade och totalt glömt bort alla problem som varit. Ring till dom och fråga varför dom skickat en faktura på ett jobb som de aldrig gjorde klart (om det inte är bra kan det ju inte räknas som klart).

A
Eld skrev:
Till en privatperson har de tre år på sig att fakturera.
Enligt vilken lag då?

Alfred Jonsson skrev:
Enligt vilken lag då?
Enligt
Preskriptionslag (1981:130)

http://www.notisum.se/rnp/sls/fakta/a9810130.htm

Inledande bestämmelse

1 § Denna lag gäller i fråga om preskription av fordringar, i den mån inte annat följer av vad som är särskilt föreskrivet.

Preskriptionstid

2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.
Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Detsamma gäller fordran mot den som har gått i borgen för betalningen av en sådan fordran. Den treåriga preskriptionstiden gäller dock inte fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev.
För fordran på pension räknas preskriptionstiden från den dag fordringen tidigast kan göras gällande.

A
Tack kan vara bra att veta.

1981 var lite nytt för mina juridiska kunskaper ;-)

edit! för långsam

Mikael_L
Alfred Jonsson skrev:
Tack kan vara bra att veta.

Är ens juridiska kunskaper inte uppdaterade sedan 1981 så ska man kanske vara aningens försiktig med att uttala sig tvärsäkert ... ;)

Till TS, är det så att jobbet aldrig blev klart till godkänd standard så får ni väl påpeka det för firman igen.
Och antingen be dom komma och göra det färdigt eller meddela att ni har låtit en annan firma göra om och alla era innehållna pengar gick åt där, eller vad ni nu kan tänkas kunna meddela.

Firman är i sin fulla rätt att fakturera nu, men bara om jobbet kan anses vara slutfört. I 3 år som tidigare visats.

Jag tror inte ni har rätt att behålla ev överskott om en annan firma fortsatte jobbet men inte kostade lika mycket som er ursprungliga överenskommelse.

Tack för alla bra svar! Men ett avdrag på priset ska man fan skulle deala till sig. Inte ens skruvat fast spånskivorna i golvet. Så det är ju undermåligt utfört men klart.

Om ni behöver köpa er tid för förhandling så skall ni bestrida fakturan skriftligt. Då kan inte företaget driva ärendet till inkasso och ni "sitter säkert" tills ni kommit överens.

Mikael_L
Rent formellt har du väl fortfarande rätten att klaga på arbetet och i första hand kräva åtgärdande. Sen kan du låta det göras klart på deras bekostnad av annan firma.

Det är ju bra ifall jobbet verkligen är undermåligt i ren objektiv mening också, dvs att t.ex. en oberoende besiktningsman skulle hålla med er.

Du kan nog inte kräva att slippa betala eller kräva prisavdrag, det måste ni först komma överens om, firman och du.
Har du rätt i det dåliga jobbet tycker jag att du i första hand ska påtala att det fortfarande inte uppfyller hantverksmässig standard och att du därmed förväntar dig en lösning på detta först.
Lösningen kan däremot vara av olika slag, vilket ni får komma överens om.
Att dom fixar till, att du får anlita annan, att ni blir överens om prisavdrag, t.ex.

Jag är inte helt bevandrad i detta, men läs konsumenttjänstlagen så klarnar nog det mesta.

Alfred Jonsson skrev:
Preskriptionstid har funnits väldigt mycket längre än sedan 1981. Preskriptionslagen 1981 ersatte 1862 års preskriptionsförordning, och sannolikt fanns någon äldre preskriptionsreglering innan den.

Det som hände 1981 var att preskriptionstiden för konsumentfordringar blev 3 år, istället för de generella 10 år som innan gällde alla fordringar.

Vad händer om man helt enkelt säger, "vi har aldrig hört talas om er, ni har aldrig varit hos oss och utfört något."? Såvida det inte finns några papper skrivna sas.

RetepG skrev:
Vad händer om man helt enkelt säger, "vi har aldrig hört talas om er, ni har aldrig varit hos oss och utfört något."? Såvida det inte finns några papper skrivna sas.
Det kan konsumenten naturligtvis alltid göra - i vissa fall med full rätt. Säljaren får ta det till tingsrätten om konsumenten står på sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.