1 797 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Får man bedriva affärsverksamhet på tomten?
Har en fundering. Det berör inte mig direkt men en fastighet jag passerar ofta såldes för ett tag sen. Nya ägaren bedriver bilförsäljning, Han sålde bilar i sitt förra hem också men vid en separation fick han leta efter nytt boende.
Nu har den tidigare tomten belamrats med bilar, kanske 10-15 stycken i varierande skick och han har på sin hemsida ändrat till nuvarande adressen. Han bedriver alltså sin bilförsäljning hemma.
Tomten ligger utanför planlagt område, är runt 2000m2 kanske(vet inte exakt). Har grannar på 3 håll. Är det ok att göra såhär? Kan man söka om ngt tillstånd hos kommunen eller hur funkar sånt?
Egentligen borde jag inte bry mig alls men jag kan inte låta bli att fundera på vad som kan hända om en granne får för sig att sälja
Nu har den tidigare tomten belamrats med bilar, kanske 10-15 stycken i varierande skick och han har på sin hemsida ändrat till nuvarande adressen. Han bedriver alltså sin bilförsäljning hemma.
Tomten ligger utanför planlagt område, är runt 2000m2 kanske(vet inte exakt). Har grannar på 3 håll. Är det ok att göra såhär? Kan man söka om ngt tillstånd hos kommunen eller hur funkar sånt?
Egentligen borde jag inte bry mig alls men jag kan inte låta bli att fundera på vad som kan hända om en granne får för sig att sälja
Det KAN vara reglerat i detaljplanen. I vårt område är det OK med småskaligt hantverk. Jag minns inte ordalydelsen, detaljplanen är sedan 30-talet, men den för tankarna till skomakare, urmakare eller liknande.
Inte så enkelt för vare sig fastighetsägare eller kommun att kontrollera.
Inte så enkelt för vare sig fastighetsägare eller kommun att kontrollera.
Det krävs ganska säkert bygglov. Se sida 16: http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2008/behover%20_jag%20_bygglov_%20upplaga%2013.pdf
Klicka här för att svara