Vad skall man egentligen tänka på när det finns ett gällande nyttjanderättsavtal på en fastighet som köps? Vad jag har kunnat läsa mig fram till så är det viktigt att själva avtalet är skrivet på fastigheten och att det inte är personligt.

Vad händer exempelvis om den fastigheten som äger det den andra fastigheten har ett nyttjanderättsvatal på säljs? Hävs avtalet då eller löper det fortfarande fastän det är en ny ägare till den fastigheten? Sen har jag också kunnat utläsa att ett nyttjanderättsavtal som mest kan skivas på 49 år.

Hoppas du hängde med i svängarna, det jag mest är ute efter är väl vad man särskilt ska tänka på.

När det gäller allmänna nyttjanderättsavtal finns det, mig veteligen, inga direkta formkrav på hur de ska vara skrivna. T.ex. ska servitut vara fastighetsanknutna, men något sådant krav för allmänna nyttjanderättsavtal hittar jag inte.

Om den fastighet som besväras av nyttjanderätten ska överlåtas, är det säljaren som måste upplysa om att det finns en nyttjanderätt som belastar fastigheten.

Som nyttjanderättshavare tror jag inte man kan kräva att ens rätt ska fortsätta, vid den händelse säljaren inte talat om för köparen om nyttjanderätten. Men vid det fallet kommer säljaren bli ersättningsskyldig mot rättighetshavaren (men det finns undantag om rättigheten blivit inskriven och sedan "dödats").

Vad gäller upplåtelsetider är det 50 år som är den tid ett nyttjanderättsavtal kan anses juridiskt bindande (av nån anledning är det vanligt att teckna avtalet på 49 år istället). Men är det inom detaljplanerat område är max-tiden 25 år.

Hoppas det gav svar på frågorna :)

Tackar för svaret! Anledningen till att jag frågar är att det säljs ett hus med ett nyttjanderättsavtal för garaget. Där finns ingenstans att parkera en bil om inte det garaget och området utanför kan användas av köparen. Säljaren upplyser om att avtalet finns, men man vill ha lite på fötterna innan också. De/mäklaren kanske bara påpekar att det är lugnt och att det löser sig utan problem. Men sen kanske man står där utan garage när ägaren till garaget vill börja ta betalat eller hyra ut det till bandidos eller en annan trevlig rörelse.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.