2 424 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Kontraktsbrott?
HEJ
Vi har haft vårt hus uthyrt under en period och nu har hyresgästerna flyttat men inte gjort någon flyttstädning som det står skrivet i hyreskontraktet.
Vad kan man göra åt detta?
Vi har haft vårt hus uthyrt under en period och nu har hyresgästerna flyttat men inte gjort någon flyttstädning som det står skrivet i hyreskontraktet.
Vad kan man göra åt detta?
Ja men vad händer sen?
Nä det är ju sant det inser jag oxå därför frågar jag vad händer sen? Vad har man för verktyg att at ta till?
Tja, faktura --> påminnelse --> inkasso
sen blir det knepigare. Beror på om dom bestrider fakturan eller om dom inte gör det. Bestrider dom så kan inte kronofogden göra något förrän du har en dom från tingsrätten/hyresnämnden som dom kan agera utifrån.
Om dom inte bestrider;
--> Kronofogden
Om dom bestrider
--> hyresnämnden/tingsrätten
Kontentan är väl att om dom betalar så är allt frid och fröjd. Men om dom inte betalar så har du mycket jobb framför dig, dessutom räcker det som alltid inte att ha rätt för att få rätt i rätten. Bevis, bevis och mer bevis.
Det är därför det i många fall är enklare (iaf när det gäller hyreslägenheter) att ta in en städfirma så man får en faktura från dom och man även kan få en dokumentation på städbehovet i huset, förutom att dom är kompetenta vittnen.
Kolla så dom inte förstört något i huset, det är något som tyvärr ofta hänger ihop med att det inte blir flyttstädat.
sen blir det knepigare. Beror på om dom bestrider fakturan eller om dom inte gör det. Bestrider dom så kan inte kronofogden göra något förrän du har en dom från tingsrätten/hyresnämnden som dom kan agera utifrån.
Om dom inte bestrider;
--> Kronofogden
Om dom bestrider
--> hyresnämnden/tingsrätten
Kontentan är väl att om dom betalar så är allt frid och fröjd. Men om dom inte betalar så har du mycket jobb framför dig, dessutom räcker det som alltid inte att ha rätt för att få rätt i rätten. Bevis, bevis och mer bevis.
Det är därför det i många fall är enklare (iaf när det gäller hyreslägenheter) att ta in en städfirma så man får en faktura från dom och man även kan få en dokumentation på städbehovet i huset, förutom att dom är kompetenta vittnen.
Kolla så dom inte förstört något i huset, det är något som tyvärr ofta hänger ihop med att det inte blir flyttstädat.
Har jag faktiskt inte koll på. När jag gjorde besiktningar såg jag alltid till att vara där tillsammans med avflyttande hyresgäst och helst även inflyttande hyresgäst.Modig skrev:
Det är liksom klurigt att komma 1-2 veckor efter avflyttning och hävda att det är ostädat när man inte besiktat bostaden gemensamt.
Tror att grundtanken är att om man flyttar ut 1 april, så ska man inte ens ha tillträde till att göra en kompletterande städning i efterhand. Om hyresgästerna fortfarande hyr bostaden är det väl enkelt att träffas och titta på städningen gemensamt och ge dom en chans att kompletteringsstäda.
Bra referenser lär de väl knappast få ändå, även om de betalar städningen.
Det skall ju knappast behöva påpekas att man städar ur när man flyttat.
Är städningen bara dålig eller är det inte städat alls?
Har varit med om en del som inte riktigt fattar nivån på en flyttstädning.
Men i övrig är det väl bara att göra som man gör med fjällstugor, är det inte städat vid utflytt så faktureras hyresgästen för en städning.
Det skall ju knappast behöva påpekas att man städar ur när man flyttat.
Är städningen bara dålig eller är det inte städat alls?
Har varit med om en del som inte riktigt fattar nivån på en flyttstädning.
Men i övrig är det väl bara att göra som man gör med fjällstugor, är det inte städat vid utflytt så faktureras hyresgästen för en städning.
Nej, de ska ju självklart *egentligen* inte få tillträde i efterhand för att städa, men jag har fått för mig att det funkar på lite samma sät som med hantverkare etc. att de har rätt att försöka rätta till det man inte är nöjd med (antar att det i så fall beror på att man kan ha olika åsikter om vad "städat" betyder även om det inte borde vara så ...).EAK skrev:Har jag faktiskt inte koll på. När jag gjorde besiktningar såg jag alltid till att vara där tillsammans med avflyttande hyresgäst och helst även inflyttande hyresgäst.
Det är liksom klurigt att komma 1-2 veckor efter avflyttning och hävda att det är ostädat när man inte besiktat bostaden gemensamt.
Tror att grundtanken är att om man flyttar ut 1 april, så ska man inte ens ha tillträde till att göra en kompletterande städning i efterhand. Om hyresgästerna fortfarande hyr bostaden är det väl enkelt att träffas och titta på städningen gemensamt och ge dom en chans att kompletteringsstäda.
Klicka här för att svara