4 356 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Veckovis uthyrning av ett hus på gården
BorgP skrev:Du måste hålla koll på hyrespengarna också.
Uthyrning av privat bostad beskattas som inkomst av kapital.
Man får dra av 18 000 kr (f o m i år) + 20% av hyran.
Det finns en ny regel om att stuguthyrning kan få ett avdrag på 22 500 kr, men jag har inte satt mig in i detaljerna, och vad som skiljer mot "18tkr+20%".
Inga andra avdrag får om man använder ovansående schablonavdrag göras för uthyrningen.
Prata med ditt försäkringsbolag om vad som gäller för hemförsäkringen. Nämn att det fungerar som Bed&Breakfast, fast utan frukost så de inte tror att det är en förvärvsinkomst.
Intressant det du säger att jag får dra av 18tkr + 20%. Vad jag läste på skatteverkets hemsida sa bara 12tkr +20%. Får ta kontakt med dem och kolla. Ditt alternativ lät ju dock bättre... Alla inkomster för uthyrning kommer att bokföras separat och en egen preliminär skatteuträkning kommer att göras och pengar läggas undan alternativt betalas in på skattekontot för att undvika en oplanerad skattesmäll vid nästa deklaration.
Försäkringsbiten är undersökt redan, men jag är tacksam för att du drar upp det, det är lätt att glömma...
Det är ju en bra ide, själv tycker jag inte om att städa men allt blir mycket roligare när man får betalt för detmycke_nu skrev:
/Samuel
Klicka här för att svara