Hej på er!

Har nyligen anordnat en infart till huset vi köpt ut till allmän väg, fanns ej trots att det funnits ett hus på fastigheten sedan 1867.

För att komma ut till den allmänna vägen så var ansvarig för vägunderhållet, Svevia, tvugna att ta upp ett hål i vägräcket.

Är det rimligt att vi står för hela kostnaden för detta, fakturan uppgår till 50,000 sek för ett 4,5 m i räcket hål för utfarten?

Synpunkter?

Hemmakatten
Vem annars skulle stå för kostnaden?
Svevia är ju ett privat bolag som sköter om mycket vägnät, De vill naturligtvis inte betala.
Är vägen en läns-eller riksväg så är Vägverket ansvariga för vägen, men de vill ju inte heller betala om de inte får mer pengar från staten (=vi som betalar skatt)
Är vägen kommunal så vill kommunen inte heller betala förhåltagning. Det ingår säkert inte i deras budget.

Vad du däremot kan påpeka är att du tycker fakturan är väldigt hög och föra en diskussion om hur priset är satt och om Svevia kan tänksa sig justera beloppet nedåt.

Men du, är hålet inte större? När vi gjorde utfartsväg och hade fått flera sidor exakt med hur utfarten skulle utföras (man måste ha tillstånd från Vägverket eller kommunen) så var det viktigt med en svängd radie ute vid vägkanten. Så även om själva vägen är 4,5 m så ute vid "stora" vägen är den kanske 7meter eller så.

Tack för din kommentar, tror måttet stämmer. Ska fundera på att ta en diskussion om fakturan.

finns det någon annan utfart? har husett varit bebyggt när vägräcket byggdes. Jag utgår ifrån att det inte gjort det eller att det finns alternativ väg in, annars har man ju blivit inbyggda, då ska den som äger vägen vara med och betala, då har de gjort fel. är den nya utfarten endast till för att underlätta för er, så ska ni betala...tycker inte det låter dyrt, vägräcken och omritnng på kartor osv är ju inte tvärbilligt direkt.

Fanns ingen annan utfart, bara ett hål i räcket för gångpassage på en meter. Tämligen säker på att huset som är byggt ursprungligen 1869 fanns före räcket sattes på plats. Tomten angränsar till väg så det är naturligt att med utpassage.

Hemmakatten
Tycker att Nillinsim har en poäng med sin vinkling. Vad står det i detaljplanen för området? Vad står det i Lantmäteriets papper för din fastighet? Finns det en markerad utfart? Eller har du begärt tillstånd för utfart hos Vägverket?

Är detta detaljplanerat område? När vi anla vår utfart på en tidigare fastighet, meddelade kommunen att de tog alla kostnader för att göra om trottoaren utanför så att det blev en lägre kant, med omasfaltering och omförläggning av lite elektrisk apparatur mm. Just för att detaljplanen sa att det skulle vara en utfart just där. Det gick inte heller att lägga den någon annanstans.

Det var Svevia som gjorde arbetet där också.

Kidnappar tråden.... Jag har vägräcke utmed min tomt (villaormåde men brant slänt). Det är en öppning för min parkeringficka, men jag skulle vilja förlänga den öppningen för att kunna få in cyklar och MC. Hur går man tillväga då? Vad händer om jag gör det själv och kortar räcket till nästa stolpe?
Det är en sån där galvad balk som sitter på betongstolpar, typ 50-60 cm hög.

Hemmakatten skrev:
Vem annars skulle stå för kostnaden?
Svevia är ju ett privat bolag som sköter om mycket vägnät, De vill naturligtvis inte betala.
Är vägen en läns-eller riksväg så är Vägverket ansvariga för vägen, men de vill ju inte heller betala om de inte får mer pengar från staten (=vi som betalar skatt)
Är vägen kommunal så vill kommunen inte heller betala förhåltagning. Det ingår säkert inte i deras budget.
Erhmm.. mitt petimeterjag vill bara korrigera en detalj med ett citat från Svevias hemsida: "Svevia är ett av svenska staten helägt bolag med säte i Solna. " :rolleyes: Vägverket finns väl inte längre utan har uppgått i trafikverket.

Men jag tycker dock det är saftigt med 50000kr. Med lite tur så är det ju planlagt område som Bart skrev då kanske det kan gå lättare? Sånt räcke är ju svindyrt, men det ska ju inte upp utan bort d^_^b

Hemmakatten
Visst har du rätt Ludwig och man skall vara noga med detaljerna annars blir helheten lätt fel. Så jovisst heter vägverket numera trafikverket och svevia är statsägt. Men man har varit så van vid Vägverket så länge att det är lätt att glömma bort nya namnet, och även om svevia är statsägt så drivs det enligt affärsmässiga principer.

Jag tycker också att 50' är mycket pengar. Förhoppningsvis kan mattiasgromark förhandla ner priset lite eller ännu bättre om det visar sig att räcket är felaktigt uppsatt.

Kommer ihåg när vi fick el- och teleledningar indragna på vår tomt. Då fick man borra sig under "stora" länsvägen. Bara det ingreppet kostade då, 2006, lite över 10' och det tog inte lång tid alls. Men det som var runtomkring tog desto längre tid. Elverket var tvungen att kontakta Vägverket (som det hette då) för att få tillstånd (och hjälp?) att spärra av vägen under tiden. Telia kontaktades också för att de samtidigt skulle dra teleledning. Och jag antar att ritningar mm över elnät och telenät behöver uppdateras. Så ibland är det inte bara själva åtgärden som tar tid och kostar pengar utan allt runtomkring.

Området är under detaljplanering men betraktas av kommunen som tätbebyggt område.

Efter ett första samtal till Svevia så justerades fakturan ned till ca 35 från 50', någon hade räknat lite många timmar. Känns inte helt trovärdigt.

Jag försöker nu upprätta kontakt med Trafikverket för att få saken prövad där och vem som ska stå för kostnaden, fortsättning följer.

För att ge lite bakgrund så har den utfarten diskuterats mellan förre fastighetsägaren och grannarna i många herrans år. Först försökte man få till avtal med grannarna om att dela utfart för att dåvarande Vägverket inte tyckte det var lämpligt med en utfart till. Ingen lösning kom till stånd med grannarna och till sist så ändrade sig Vv och gav tillstånd till att anlägga en ny utfart till.

Jag menade inte att knäppa någon på näsan eller vara näsvis, och jag håller med om att alla dessa turer med statliga bolag är svåra att hålla reda på. Det var inte illa ment på något vis, ville bara förtydliga. :)

mattiasgromark skrev:
Efter ett första samtal till Svevia så justerades fakturan ned till ca 35 från 50', någon hade räknat lite många timmar. Känns inte helt trovärdigt.
Seriöst... q(;^;)p

Ring en gång till. Du kanske får ned det till 20'

Tacksam för alla kommentarer, gärna fler, framför allt om någon har någon känsla för vad man har för rättigheter i ett fall som detta.

35 000 låter fortfarande dyrt, men man skall betänka att det antagligen inte bara var en kille med vinkelslip som gjorde jobbet.

Abete i vägområde är komplicerat med krav på avspärrningar mm. Skulle tro att ett arbetslag hade att göra en förmiddag eller så. Kanske dom asfalterade lite oxo?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.