Hej jag har tidigare varit medlem här men hittar inte igen mina inloggnings uppgifter..

Bakgrund.

Jag bor på en gammal fastighet på landet sen 6 år tillbaka som är från 1910 som har 2 st avstyckade tomter med hus på som grannar, vi tre har en gemensam liten avloppsbrunn som som ligger på min mark.

Det är vad jag kan läsa i mina papper från lantmäteriet att vi har 1/3 av drift och underhål i gemensamhetsanläggningen.

Och en av grannarna är mycket knepig och bitter på att vi köpt hans hemställe som det är.
Så för att jävlas (bland mycket annat) vill han inte betala tömningar av brunnen, så vad det från första gången den hadde tömts när vi flyttade dit. och efter många samtal med kommunen som sköter tömningen kom vi (jag och hon som handlägger på kommunen) överens om att dom skulle dela fakturorna på tömningarna i tre delar (tre per år) och det gick bra.

Problem

Att sen hux flux för cirka två år sen har vi fått och betalat allas delar. detta fick jag höra av den tredje grannen som hadde pratat med samma handläggare och hon nämt det till honom.

Jag ringer komunen och undrar vad som hänt och svaret jag får är att dom bytt fakturering system för två årsen och det går inte at dela fakuturor längre..........

Jag menar att det lät konstigt och tycke att det borde dom åtminstånde skulle medelat mig att jag ska driva in deras pengar och inte ifråga sätter dera fakturor.

Hursomhällst så nu står jag här med en en brunn som jag måste dela med mig av men enligt komunen inte har rätt att få delade fakuror på.

Komunen vägrar betala tillbaka grannarnas delar jag har betalt och vägrar likaså dela på komande fakturor ...... kan detta vara riktigt rigtigt?????????????????????? jag har ju 1/3 i brunen och har ingen lust att betala 750kr per år till den knepige grannen som hans del skulle kosta.

Och att sluta töma leder till oversvämning i min källare och ingen annan har källare så.........

har komunen verkligen rätt???

mycket tacksam för svar och hoppas det går att läsa och förstå.

Ja kommunen har inte med er uppdelning av fakturor att göra.

Sedan beror det väldigt mycket på hur det är formulerat ang. gemensamhetsanläggningen. Om dte ex. vore en registrerad samfällighetsförening, då skulle du bara kunna skicka kraven till kronofogden som driver in bums med högsta prioritet (högre ön för skatteskulder).

Jag skulle fråga KF vad servitutshandlingarna ger dig för rättigheter. De borde ha fått frågan förut. Om du sen har rätten på din sida börja fakturera med dröjsmålsränta efter förfallodatum. Räcker inte det skicka till fogden. I och med att du redan frågat fogden så blir det svårt för grannen att bestrida fakturorna. Men grannsämjan mår ju inte bättre av det..... Så om du inte redan försökt prata med grannen i normal ton så gör det.

Sen kan jag inte låta bli att göra den iakttagelsen att bara för att kommunen bytt fakturasystem så är det skitsnack att det inte går att dela fakturorna...... Hur gör de med gemensamhetskärl på sophämtningen? Dvs de måste ha en "vara" i systemet som betalas av flera.

En fråga till, till KF, är hur de ställer sig till om de får in ett ärende där du har bestridit de delar av kommunens faktura, som dina grannar ska stå för, men du har betalt din del.

Om kommunen kan skicka den gemensamma fakturan till dig så kan de ju lika gärna skicka den till någon av de andra två.

Ja gran sämjan var nog körd redan när vi köpte gården av ren missunsamhet och vi har gjort så gott vi kunat för att bättra på den men det här är extremt ......... personer.

I mina papper från lantmäteriet som jag har (min fastighet blev en yttligare avstyckning när vi köpte den en annan köpte skogen) står det 1/3 del i gemensamhets anläggning för avloppsanlägning och servitut finns på ledningarna mm.

när det skrevs före den byggdes kallas det anlägningsbeslut bla bla ..

"anlägningen ska skötas genom delägareförvaltning" ???

"kostnaden för anläggningens utförande och drift skall fördelas lika mellan delägande fastigheter"

Så jag tyckter att varför inte skick räkningen till nån annan jag har inget mer med brunnen att göra änn nån annan!!!!!

Men komunen tycker att den ligger ju på din mark.....

Har jag rätt att skicka fogden på dom ???

Mycket tacksam för alla svar.

Skicka en faktura till den som inte betalar självmant. Sen är det bara att låta det gå till lagsökning osv...

hur går det till??

:-D Fråga KF. De hjälper till så gärna för att de ska slippa få in fall som är krångliga/felaktigt utförda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.